Sobota 03. květnaSvátek má Venku je 12 °C, Zataženo

Zlatá horečka Taylor. Film i turné vydělaly přes čtyři miliardy dolarů

Forbes Před 1 rokem

Jedná se zřejmě o nejlépe vydělávající koncertní šňůru v historii. Vyprodané stadiony a opulentní produkci zachycuje také snímek Taylor Swift: The Eras Tour, který během tří hodin provede diváky vystoupeními jedné z nejbohatších zpěvaček současnosti.

Okolo Swift je i česká fanouškovská základna natolik silná, že skanduje a zpívá i v pražských kinech během premiéry zmíněného filmu. Není divu, film je alespoň částečně přibližuje k atmosféře koncertů. Za vstupenky, na něž by jinak museli zaplatit v průměru přes deset tisíc korun.

To, kolik Taylor Swift za své poslední tour vydělala, je ohromující i v kontextu skutečnosti, že částka převyšuje ekonomický výkon řady zemí světa.

Americkou ekonomiku pomáhá rozvíjet nejen samotná Taylor, ale také její fanoušci, kterým se říká Swifties. Za vstupenky, merchandise, občerstvení a ubytování měli po čas konání turné utratit třiadevadesát milionů dolarů.

Washington Post pak tuto finanční injekci přirovnává k situaci, že by každý Američan mohl dostat dvacetidolarovku.

I když filmoví i hudební kritici se shodují na tom, že na písničkách i filmu nic geniálního není, každý aspekt marketingového produktu zvaného Taylor Swift je pečlivě promyšlený. Režisér filmu The Eras Tour Sam Wrench nám předkládá dokonalé scény, během nichž cítí fanoušci dojetí a cynici si brblají pod vousy, že je to příliš vykalkulovaná hra s city.

Proč je Taylor Swift, která svou kariéru začala už před sedmnácti lety, na ekonomickém vrcholu právě teď? Můžeme se bavit o tom, že v post-pandemické éře si návštěvníci chtěli na koncertech více zautrácet. Ale skvěle zafungovala i kampaň na předprodej lístků.

Začínaly na čtyřiceti devíti dolarech a pořídit jste si je mohli loni v listopadu. Samotné turné začínalo až v březnu, ale stránka Ticketmaster, přes kterou se prodávaly, ihned pod náporem zájmu zkolabovala. Kdo vycítil příležitost, přeprodával vstupenky zhruba za trojnásobek jejich hodnoty.

Snímek ale měl marketing zcela opačný: jeho existence vyšla najevo teprve před šesti týdny, neměl skoro žádnou propagaci, když odhlédneme od toho, že Taylor Swift o něm oznámila na Instagramu svým 350 milionům sledujících.

V českých kinech ale The Eras Tour zdaleka nebyla nejúspěšnějším víkendovým snímkem. Dorazit na ni mělo šest tisíc diváků, zatímco na Tlapkovou patrolu přišlo třicet čtyři tisíc lidí.

Pokračovat na celý článek