Přestože české firmy moderní technologie lákají, často při jejich zavádění selžou – ať už proto, že vášeň pro novinku vyprší, nebo proto, že jim to regulace nebo nedůvěra zaměstnanců znemožní. Když se však ví, jak na to, lze zavést AI i u nás.
Problém s nedostatkem zájmu o umělou inteligenci u českých společností podle partnera pro digitální transformaci z PwC Tomáše Fialy není. „Skrze celý český trh se firmy nebojí experimentovat, ale často naráží na to, že to nedotáhnou do produkce,“ prozradil na Forbes Business Festu v pražských Holešovicích.
Důvodů, ze kterých může snaha skončit neúspěchem, je přitom mnoho. Překážkou mohou být stížnosti interních oddělení firmy i takzvaný DPO, tedy pověřenec pro ochranu osobních údajů. Ten v organizaci dohlíží na dodržování GDPR, kterého se umělá inteligence může dotýkat.
Záleží také na přístupu vedení společností. „Ty dělají dobře, když to na začátku postaví na nadšencích, ale v celé firmě je do toho potřeba zatáhnout i ostatní,“ poznamenal Fiala. Právě na tom, že si tyto technologie osvojí a poznají jejich výhody i další zaměstnanci, podle něj stojí jejich úspěšné zavedení.
Za nejdůležitější tak považuje vytvořit důvěru k umělé inteligenci v rámci společnosti. „To z našeho pohledu znamená vytvořit ekosystém, ve kterém mohou AI inovace firmou relativně hladce plynout,“ vysvětloval Fiala. Díky tomu tak například každý zaměstnanec ví, jakou hraje v inovaci roli a co to umělá inteligence vůbec je.
„Zní to nudně, ale je to potřeba. Není to totiž pouze o jednom systému, ale desítkách, které ve firmách jsou,“ dodal Fiala.
Když pak důvěra k nové technologii schází, může to dobu potřebnou k jejímu zavedení prodloužit. V tom případě se podle Fialy někdy stává, že počáteční nadšení opadne, a ani v tomto případě nedorazí umělá inteligence do úspěšného konce.
Proměna ekonomiky způsobená zaváděním umělé inteligence navíc bude podle odhadů trvat dlouhé roky, a tak by k tomu měly podle Fialy přistupovat i firmy. „Je potřeba si rozložit síly v čase a nevydat všechnu energii jen na pilotní projekty,“ vysvětloval partner PwC.
Důvěra zaměstnanců v umělou inteligenci přitom může scházet i kvůli známému „halucinování“, tedy stavu, kdy si AI odpovědi vymýšlí. To je však řešitelné a Fiala doporučuje třeba možnost vyžádat si zdroje, ze kterých stroj vycházel.
Problémem, který bude obtížnější vyřešit, je však otázka nastupujících generací. Nástroje umělé inteligence jsou už nyní schopny je v některých oblastech nahradit, kvůli čemuž pak mladým lidem scházejí základní zkušenosti.
„Snažíme se na to firmy upozorňovat a doporučujeme jim juniory zapojit do stavby AI systémů,“ radil účastníkům festivalu Fiala, podle kterého díky tomu mladí pochopí, co jim tyto systémy přinášejí.
The post Zní to nudně, ale je to potřeba. Tomáš Fiala z PwC radí, jak ve firmě zavést AI appeared first on Forbes.