Umělá inteligence je v korporátním světě stále častěji tématem strategií, prezentací i interních workshopů. Jen málokde se ale teorie nakonec promění v nástroj, který skutečně zvýší efektivitu, sníží náklady a pomůže k chytřejšímu řízení firmy. V české technologické skupině CSG přistupují k AI jinak – cílí rovnou na využití v praxi. V rámci divize CSG Aerospace vznikl specializovaný tým, který se soustřeďuje na projekty s reálnou přidanou hodnotou.
Efektivnější plánování údržby letadel, rychlá analýza právních dokumentů, automatická doporučení, do kterých tendrů jít, včetně zpracování potřebné dokumentace.
I takto může vypadat reálné využití umělé inteligence ve firmě. Příkladem je český průmyslový holding Czechoslovak Group (CSG), který sdružuje desítky firem v civilním a obranném průmyslu – právě i pro tyto činnosti našel v AI skutečnou hodnotu.
Přestože zaměstnává 14 tisíc lidí a působí v řadě zemí, jeho struktura postavená na samostatných divizích mu umožňuje experimentovat s novou technologií a následně ji efektivně škálovat napříč firmami. Každá divize má vlastní výrobní a obchodní zázemí, ale zároveň sdílí společné hodnoty a vizi moderního technologického lídra.
Fokus na inovace
Divize CSG Aerospace, která umělou inteligenci dnes nejaktivněji rozvíjí, spojuje sedm technologických firem a jejich odlišné zaměření usnadňuje rychlé a efektivní testování reálných řešení napříč různými typy byznysu, od výrobců radarových systémů přes letecké opravny, softwarové firmy dodávající systémy řízení letového provozu až po systémy pro rozšířenou realitu.
Czechoslovak Group k AI nepřistupuje jen jako k módnímu trendu, nepoužívá ji zapojuje ji ad hoc do všech svých firem najednou.
„Nepropadáme wow efektu pitch prezentací, nezapomínáme na selský rozum. Soustřeďujeme se na to, co umělá inteligence může opravdu změnit a kde se její přínos dá změřit,“ říká provozní ředitel divize CSG Aerospace Tomáš Vlček.
Právě v této divizi se v roce 2025 soustředily existující týmy do nové subdivize CSG AI, která má na starosti nejen interní využití umělé inteligence, ale zejména rozvoj produktů pro komerční trh.
Od interního nástroje k byznysu
Vyvíjí především nástroje, které šetří čas, automatizují, pomáhají s rozhodováním, snižují náklady a zpřesňují schopnost predikce. Vývoj probíhá s důrazem na efektivitu a užitečnost. A hlavně v přímé spolupráci s lidmi, kteří nástroje každý den používají, a podle jejich zpětné vazby.
„Díky tomu, že máme vlastní vývoj i přímý kontakt s uživateli, dokážeme produkty ladit velmi rychle. Není to akademický výzkum, ale praktický přístup. Pokud něco nefunguje, vyhodíme to. Když se něco osvědčí, nasadíme to dál,“ dodává Vlček.
Zatímco první projekty vznikaly čistě pro potřeby skupiny, dnes se produkty jako Tendera nebo Jatis testují i u externích zákazníků. Jde především o firmy z oblastí průmyslu, údržby nebo logistiky, kde potřeba inovací vzniká přirozeně. „Chceme být firmou, která AI nejen sama využívá, ale bude ji také nabízet na komerční bázi,“ říká provozní šéf divize CSG Aerospace.
PRODUKTY A JEJICH PŘÍNOS
JATISmro je systém, který funguje jako utilita k ERP systému, analyzuje historická data o údržbě letadel, navrhuje optimální postupy, servis či modernizace a automatizuje kapacitní plánování. Díky němu lze lépe plánovat servisní zásahy, snížit prostoje a obecně zvyšovat obchodní efektivitu zakázek. Skupina CSG už systém nabízí komerčně mimo Českou republiku.
TENDERA umí zásadně usnadnit vypisování výběrových řízení včetně výběru vítězů. Přináší ale bonusy jak zadavatelům, tak dodavatelům, kterým pomůže splnit zadání tím, že vyhodnotí, nakolik jsou jejich výrobky a služby v souladu s analyzovanou soutěží. V holdingu CSG se začala používat jako nástroj pro obchodní týmy, ale její potenciál je daleko větší.
LUMNIO je chytré softwarové řešení pro zachycení know-how zkušených techniků a vzdálenou podporu nováčků. Postupně integruje prvky AI – například pro automatické zpracování návodů, rozpoznávání objektů z obrazu nebo automatizované překlady instrukcí do jazyka uživatele.
Zatímco někde se produkty nasazují jako SaaS služba, jinde se nabízejí jako on-premise řešení. V některých případech probíhá vývoj na míru, zejména pokud má klient specifické požadavky na infrastrukturu nebo napojení na existující systémy.
„Nemáme jenom jeden univerzální model. Každý zákazník je jiný, funguje v jiném prostředí, používá jiné nástroje. Ale výhoda je, že řešení máme otestované v reálném provozu a víme, co funguje. Neprodáváme PowerPointy, ale konkrétní řešení,“ dodává Vlček.
Firemní kultura a bezpečnost
Jedním z největších úskalí každé digitální transformace je změna přístupu lidí. A nástup umělé inteligence není výjimkou. V CSG se ale rozhodli, že žádná technologie nebude prosazována jenom silovou cestou – vše stojí na selském rozumu a na přímém přínosu pro uživatele.
„Nechceme užití AI slepě vynucovat. Věříme, že ukázaná platí. Když obchodník zjistí, že třeba díky systému Tendera nemusí mnoho dní ručně procházet stovky stránek podkladů zakázek, začne ho používat sám od sebe. Jednoduše mu usnadní práci,“ vysvětluje Tomáš Vlček. „Chceme-li, aby zaměstnanci nová řešení přijali, musí v první řadě chápat, proč AI do procesů přinášíme a jak konkrétně jim pomáhá.“
Vedle přirozené adaptace ale hraje klíčovou roli i bezpečnost. Holding operuje v citlivých oblastech a s daty, která není možné v kyberprostoru volně sdílet. Proto si nastavil vlastní pravidla pro používání umělé inteligence, včetně způsobu uchovávání dat a správy modelů.
„Na začátku jsme si jasně řekli, co je pro nás přípustné, která data můžeme a nemůžeme sdílet. Ne všechno musí běžet na našem hardwaru, ale musíme vědět, kam data tečou, kdo k nim má přístupy, ty umět řídit, včetně souvisejících rizik. U některých našich řešení máme svou vlastní AI, kterou sami vzděláváme a učíme. V holdingu máme interní tým specializující se na kyberbezpečnost. Spolupracujeme samozřejmě i s externími partnery včetně těch z akademické sféry,“ doplňuje Vlček.
Predikce místo reakcí
CSG AI přitom zatím zůstává malým týmem. Jednou z hlavních výhod je rychlost a flexibilita, se kterými dokáže holding rozhodovat a jednat. Ukazuje tak, že i velká společnost může k AI přistupovat jako startup. A že přechod od nadšení k reálnému využití umělé inteligence není otázkou jednoho nástroje nebo rozhodnutí, ale dlouhodobého a systematického přístupu.
AI se díky tomu postupně stává nejen technologickou, ale i obchodní kompetencí skupiny. Podle Tomáše Vlčka přitom nejde primárně o nahrazení lidské práce, budoucnost a potenciál vidí zejména v předvídání a kvalitnějším rozhodování.
„Dnes většinu věcí řešíme až ve chvíli, kdy nastanou. AI nám umožňuje pracovat s pravděpodobností,“ říká. Prediktivní nástroje podle něj firmám umožní činit informovanější rozhodnutí, ať už jde o zefektivnění výroby, výběr a nacenění zakázek, řízení kapacit, nebo odhad vývoje ceny vybraných komodit.
CSG AI chce proto do budoucna více investovat právě do oblastí prediktivní analytiky, strojového učení nad proprietárními daty a autonomního plánování. Takové nástroje podle Vlčka nebudou lidem práci brát, ale naopak jim dají více prostoru pro kreativitu a strategické rozhodování.
The post AI jako nový byznys skupiny CSG. Chceme ji nabízet i komerčně, říká Tomáš Vlček appeared first on Forbes.