Jejich cílem na začátku bylo prodávat aspoň jeden svůj bylinný krém. A třeba si i jednou otevřít obchod. Tenhle sen už Havlíkova přírodní apotéka výrazně překonala: má dvacítku prodejen včetně dvou na lukrativních pražských adresách a devíticiferné obraty. Než se k nim ale vypracovala, musela si její zakladatelka s dcerou prožít to, co bájný pták fénix. A ne jednou.
Na policích je tu přes 150 různých krémů, mýdel, vodiček a dalších kosmetických přípravků. Samozřejmě kromě složení se liší i svým vzhledem. Tu je růžová etiketa, vedle modrá se zcela jiným typem písma, o kousek dál žlutá.
„Na začátku jsme nevěděli, jak porosteme. Bylo to rapidní a neřešili jsme sjednocení vzhledu. V rámci firmy pak lidé nosili nápady na vzhled nových produktů. Díky tomu je dnes otisk každého z nich vidět na produktech,“ popisuje v prodejně nedaleko Staroměstského náměstí Vivien Róberta Nagy, která stojí v čele Havlíkovy přírodní apotéky.
Obchod v historickém centru Prahy, kde upoutají pozornost i desítky sklenic s naloženými bylinkami a ovocem, tu otevřeli před pár měsíci a je to právě dílem osmadvacetileté ženy, která před několika roky vystřídala ve vedení firmy svou matku.
„Vždy jsem počítala s tím, že k předání dojde později, až mi bude třeba třicet.“ Místo toho naskočila do čela ještě ve studentském věku a musela vedle chodu podniku bojovat o své místo.
Laboratoř místo kuchyně
Náročné to ale měla Vivien Nagy už dříve. Její otec předčasně zemřel a zůstala sama s matkou Zuzanou Krejčí. Ta měla už od dětství blízko k bylinkám a výrobě krémů. A jelikož ji záliba nikdy neopustila, tak se před více než jedenácti lety rozhodla pustit do výroby vlastní organické kosmetiky.
Pomohlo jí i to, že se seznámila s profesorem ČVUT Antonem Fojtíkem, který jí pomohl po vědecké stránce a díky tomu tak vyrobili první krém – Havlíkův přírodní zázrak.
Továrnou se stal tehdy jejich byt. Obývací pokoj se během asi tří let, kdy vyvíjela krém, proměnil v kancelář pro několik pracovníků, kuchyně většinu času sloužila jako zasedačka nebo výrobní laboratoř. A kde bylo volné místo, tam byly krabice, obaly, etikety a zboží.
Podobně na tom byl i další byt se dvěma kuchyněmi, kam se přesunuly. „Všechno se u nás skladovalo, vyrábělo, lepilo, dávaly se etikety… Byl to fakt extrémně zaplněný byt. Ale zase bylo hezké, že jsem nikdy nepřišla ze školy a doma by bylo prázdno a ticho,“ vzpomíná Nagy.
Když přemýšlely nad názvem firmy, nechtěla ji její matka pojmenovávat po sobě. „Tehdy jsme měli dva zaměstnance, kteří měli dědečky lékárníky,“ líčí Nagy. Po dohodě se pak rozhodli pojmenovat Havlíkova přírodní apotéka po jednom z nich.
V roce 2014 vyrazila Krejčí s krémem na trh. Dozvěděla se o libereckém obchodním centru v potížích, kde byl díky tomu levný pronájem prostor – pět tisíc korun měsíčně. Skvělá šance pro podnikatelku, která tehdy hleděla na každou korunu. Své místo zaplnila jediným druhem krému, který zatím měla. Aby to nebylo na první pohled tak nápadné, měla krém v různě velkých baleních.
Lidi zaujala natolik, že za několik měsíců mohla otevřít obchod v pražské Jilské ulici, tedy v historickém centru.
Přišel čas dospět
Apotéka se tehdy trefila do správné doby. Přišla totiž vlna zájmu o organickou a biokosmetiku. Společnost díky tomu rostla, počet zaměstnanců i druhů zboží rostl. Jejich výrobky se dostaly i do nabídky sítě drogerií. Po čase to už ale Krejčí nepřinášelo příliš radosti.
Z řízení firmy se jí naopak dělalo zle, zmocňoval se jí strach a nervozita. „Od první chvíle, kdy jsem rozjela firmu, jsem věděla, že sama to nedám,“ popisuje Krejčí. Místo pár pracovníků jich najednou musela řešit desítky. A byť hledala manažera, který by se vedení ujal, žádný se podle ní neosvědčil.
Firmu tak vedla sama, v tempu v zásadě bez přestávek. „Od rána do jedné v noci jsem byla v práci. O víkendu žádné volno, jela jsem v kuse.“ Dovolená? Žádná. „Brala jsem to tak, že ji majitel nesmí mít. Bála jsem se, co se stane, když odejdu.“ A pak v roce 2019 vyhořela.
Obrátila se proto na tehdy dvaadvacetiletou dceru Vivien, aby na plný úvazek nastoupila do firmy a převzala její vedení, než si odpočine. „Vůbec jsem si neuvědomovala, že dochází k nějakému předání,“ říká Nagy.
„Nikdy jsme neměly žádnou konverzaci, při níž by padlo ,už se do firmy nevrátím, už je to tvoje zodpovědnost‘. I ona myslím věřila, že to do roka přejde a vrátí se.“



Postupem času už ale začínalo být jasné, že comeback se nechystá. A tak Vivien Nagy musela „dospět“ a postavit se v roce 2020 oficiálně do čela společnosti, zatímco její vrstevníci řešili ještě studentské strasti a radosti.
Pro Vivien Nagy začalo období, kdy si musela v podniku založeném její matkou vydobýt pozici. Měla sice možnost se radit se svou maminkou po telefonu nebo se obrátit na několik zaměstnanců, kteří pro ni byli oporou. Zároveň ale řešila, že část pracovníků ji neuznávala.
Jak kvůli nízkému věku, kdy byla tehdy asi nejmladší zaměstnanec, tak i proto, že měli osobní problém s její maminkou. „Vybíjeli si to trošku na mě, protože jsem ještě neměla dostatečnou autoritu.“
Při jejím budování si tak mimo jiné musela vyříkávat nepříjemné věci s o několik generací staršími kolegy. „Byla jsem okolnostmi donucená stát se úplně dospělým člověkem. Najednou jsem musela začít budovat svou osobnost v rámci byznysu. A musela jsem to udělat rychle, jinak by po mně někteří šlapali.“
Pracovala naplno, po nocích, o víkendech – tedy v tempu jako předtím její matka. Zároveň si brala na starost i práci, kterou měl dělat někdo jiný, ale neplnil ji dostatečně. „Měla jsem strach z toho, že firmu neudržím. Cítila jsem za ni velkou zodpovědnost.“
Jenže vysoké nasazení si před Vánoci 2022 vybralo svou daň. Došla energie. „Máma mi řekla, že na mně vidí, že jsem vyhořela a že si potřebuju dát přestávku.“ Ta trvala tři měsíce.
Příběh obou žen je však ve výsledku podobný mytologickému ptáku fénixovi, který vždy po nějaké době shoří, aby se pak narodil čerstvý ze svého popela. Matka s dcerou se po vyčerpání vrátily plné energie a celá jejich rodinná firma se dostala na další úroveň.
Už žádné škrty
Zatímco dcera povinně odpočívala, Zuzana Krejčí se vrátila do pozice, kam už se vracet nechtěla. „Každá žena na světě, když vidí, že dítě odchází, chytne takovou sílu, že by zbořila svět,“ vysvětluje, kde vzala energii pro návrat.
Zatímco zase úřadovala, její dcera měla čas se zastavit a přemýšlet, co bude dělat dál. A tehdy se rozhodla, že rozjede vlastní značku: Organickou apotéku.
„V rámci Havlíkovy apotéky jsme se vždy při vývoji produktů řídili i cenou. Ta kosmetika má být dostupná pro většinu lidí, a proto jsme si nastavili cenový limit. Když například vyvíjíme pleťové masky, řekneme si, že bude stát do pěti šesti stovek. Kvůli tomu ale nakonec nepoužijeme všechny botanické ingredience, které nás původně napadly,“ vysvětluje Nagy.



Tehdy si řekla, že chce zkusit udělat novou, luxusnější značku, u které nebude škrtat. Část lidí ve firmě nápadu nevěřila. Její nově nalezený elán to ale nezchladilo a vyplatilo se. O dražší zboží mají lidé zájem.
Zatímco v prvním roce (2023) měla Organická apotéka obrat pět a půl milionu korun, loni už to bylo lehce přes osmnáct milionů korun. Což je hranice, kterou letos překonala už za první čtvrtletí.
Stejně jako její matka, i Vivien Nagy rozjela značku jen s jedním produktem – sérem na intimní partie. Co platí pro obě značky, je inspirace historickými recepturami. Jen je v některých případech inovují či nahrazují ingredience podobnými, které jsou v současnosti lépe k dispozici. Třeba i proto, že ty původní už nelze použít.
U všech přísad ale platí, že musejí být bio a držet si každoročně svou kvalitu. „Když nějakou bylinku nemůžeme sehnat v kvalitě, kterou požadujeme, musí se pozastavit výroba. Stalo se nám to s pleťovou maskou detox, kdy jsme spotřebovali várku chlorely a nemohli pak sehnat novou ve stejné kvalitě,“ popisuje Nagy.
Klidně pak hrozí, že i rok daný produkt nevyrábí. „Jasně, kdybychom dali tentýž rok přísadu v jiné kvalitě, nic by se nestalo. Stejně jako u vaření můžete použít olej jiné značky. Ale máme přesvědčení, přes které vlak nejede – daný výrobek musí být vždy v kvalitě, v jaké začínal.“
Suroviny na výrobu nakupují vedle Česka například také ve Francii, tam konkrétně levanduli, nebo z Bulharska damašskou růži. V minulosti firma zkusila i pěstovat byliny na vlastní biozahradě – na ní ani v jejím okolí se nesmějí používat postřiky -, ale úrodu jim ještě před zpracováním napadli moli.
„Naučili jsme se tím, že nemůžeme excelovat ve všem. Když nejsme farmáři, tak prostě nejsme,“ hodnotí to bez výčitek Nagy.




Vivien Nagy je už dnes znovu v čele společnosti, zatímco její matka se zase stáhla. „Zatímco já byla královna chaosu, Vivien tomu dala řád,“ říká Krejčí s tím, že její dítě zachránilo firmu před rozpadem. „Už bych to dlouhodobě nezvládla. Asi by apotéka fungovala ještě šest až sedm let, ale pomalu by umírala.“
Nagy spolu s kolegou přes finance nejdříve celou společnost stabilizovala. Teď investují do jejího zvětšení. „Minulý rok jsme se rozhodli, že jsme zase připraveni růst,“ líčí Nagy.
Na podzim otevřeli v rychlém sledu dvě prodejny na lukrativních místech v centru Prahy. Vedle ulice Železná nedaleko Staroměstského náměstí mají pobočku také na Příkopě, tedy v jedné z nejdražších ulic světa.
Havlíkova přírodní apotéka je dnes jednou z nejrozšířenějších domácích značek mimo konvenční kosmetiku. Firma má stovku zaměstnanců a loni dosáhla obratu 242 milionů korun. Meziročně tedy šlo o nárůst zhruba o sedmdesát milionů korun. Zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) v uplynulém roce činil 61 milionů.
Letošek je pak rozjetý ještě na lepší čísla. Za první čtvrtletí společnost eviduje nárůst obratu o 86 procent v porovnání s loňským prvním kvartálem.
Zároveň má Nagy v plánu s oběma značkami – Havlíkovou přírodní a Organickou apotékou – expandovat za hranice Česka a Slovenska. Cílem je dostat se do nabídky prémiového řetězce, jako je například Sephora. V něm mimochodem pracovala její matka, než se pustila do vlastního byznysu.
Klienty za hranicemi chtějí získat i skrze online prostor. „Spouštíme e-shop Organické apotéky, který cíleně jede v zahraničí. Máme v plánu zasáhnout například Spojené arabské emiráty, odkud k nám už dnes míří mnoho zákaznic,“ popisuje Nagy.
Prodeje skrze e-shop zároveň chce využít jako vodítko pro to, zda by se v některém cizím městě vyplatilo otevřít i kamenný obchod. „V dnešní době máme možnost si trh takto otestovat než bezhlavě otevřít prodejnu v Berlíně a doufat, že to vyjde.“
The post Dvěma vyhořením navzdory. Matka s dcerou vybudovaly byznys s vůní bylinek appeared first on Forbes.