Amazon je v Česku už deset let a za tu dobu tady investoval víc než 45 miliard korun. V současnosti u nás provozuje tři centra a chystá se na nejnáročnější období roku. Robotické centrum v Kojetíně na Přerovsku přitom patří mezi špičku v Evropě a Amazon zde ukazuje, kam se za poslední roky logistika posunula. Díky spolupráci lidí, robotů a AI vyexpeduje stovky tisíc kusů zboží denně.
Distribuční centrum Amazonu v Kojetíně může působit jako místo budoucnosti. Zboží je tu neustále v pohybu i díky několika tisícům robotických pomocníků v každém ze tří pater. Se zaměstnanci spolupracují tak efektivně, že se rychlost provozu za dva roky od startu zvedla o deset procent.
Při průchodu centrem člověk napočítá slušné množství kroků. „Občas si tu ráno dávám svižnou procházku jako kardio,“ směje se Jan Vavřík, zatímco nám nad hlavami na pásech sviští přepravky se zbožím. Amazon v Kojetíně vede jako jeho generální ředitel, i jemu s tím pomáhá všudypřítomná umělá inteligence.
Centrum se chystá na nejnáročnější sezonu od Black Friday po Vánoce. To je jeho kapacita naplněná na maximum. Miliony kusů zboží už předem pomáhá vybírat a naskladnit systém předvídající poptávku.
„Soustřeďuje se na položky oblíbené pro primární cílovou skupinu centra. Pro nás je to hlavně Rakousko a východní část Německa, i když zavážíme také Polsko a Česko, vlastně velkou část Evropy,“ přibližuje Vavřík s tím, že ve vánočním období je tu k vidění třeba hodně adventních kalendářů v němčině, ale i iPadů jako tradičního hitu mezi dárky.
Pracovní síla se v době největšího vypětí až zdvojnásobí tak, aby centrum běželo v režimu 24/7 a zvládlo zpracovat vyšší tisíce objednávek za hodinu. „Cílem je mít co nejvíce kmenových zaměstnanců. Máme skvělý program ‚train the trainee‘, kdy se nováčci učí od nejlepších kolegů na daných pozicích,“ zmiňuje Vavřík. Začátečník se zaškolí v čtyřtýdenním cyklu. A může v kariéře pokračovat dál. Tak se i ze skladníka stane třeba specialista starající se o roboty.
Dekáda vývoje
Současný generální ředitel kojetínského centra stál už před deseti lety u otevření provozu Amazonu v Dobrovízi u Prahy, kde jako area flow manager zajišťoval plynulý chod budovy. Dnes tuto roli z velké části zastávají technologie.
„Je neskutečné, jak se všechno za deset let posunulo. Do Amazonu v Česku jsem přišel se zkušenostmi z moderní logistiky ve Velké Británii, dnes už na nás ale tehdejší procesy působí jako muzeum,“ říká Vavřík.
Pobočka v Dobrovízi je sedmou generací distribučních center, robotické centrum v Kojetíně je už generace jedenáctá. Patří mezi top tři v Evropě a oproti Dobrovízi je dvakrát tak efektivní.
Obě mimochodem spojuje Amazonu vlastní systém náhodného uskladnění – zboží není rozmístěné podle druhu, ale v různých regálech napříč skladem. „Když jsem to viděl poprvé, říkal jsem si, co je to za chaos. Ale v tom je krása systému, který v reálném čase ví, kde přesně je jakákoli položka, a tak se expeduje co nejrychleji,“ popisuje Vavřík.
Investice Amazonu během 10 let přispěly podle odhadů společnosti Keystone k HDP Česka více než 29 miliardami korun.
Zatímco v Dobrovízi jezdí mezi regály lidé s vozíčky podle tras určených systémem, v Kojetíně jezdí regály k lidem. Na „bedrech“ je vozí roboty Hercules, které je od stanovišť pro naskladňování přemisťují do skladu.
Tam „pody“ stojí jen s centimetrovými rozestupy a pod nimi se hemží roboty tak, aby pak mohly vybrat správný regál a dovézt ho ke stanovišti pro vyskladnění.
„Robotika a umělá inteligence nám práci neberou, ale usnadňují ji – přebírají repetitivní úkoly, zvyšují bezpečnost a umožňují lidem soustřeďovat se na činnosti s vyšší přidanou hodnotou. Zároveň díky automatizaci efektivněji skladujeme více výrobků a zvládáme zpracovat objednávky během několika minut místo hodin,“ říká Vavřík.
Český návrh pro svět
Chytrý systém se učí i od zaměstnanců, kteří také mohou dávat vlastní doporučení na inovace. „Schází se nám tak třicet návrhů týdně. Všechny procházíme, dáváme zpětnou vazbu a vyhlašujeme nejlepší inovátory, nápady roku a regionu,“ přibližuje Vavřík.
Navržených zlepšení se testuje několik. Jedním z nich je systém pro odkládání prázdných přepravek do stohů u balicích stanic. Aktuálně se dávají do vyznačené zóny na zem. Padl návrh odkládat je na palety, což usnadní manipulaci.
„Na první pohled je to maličkost, ale ušetří dost času i práce. Návrh se možná propíše do nových standardů a plánů center,“ nastiňuje Jan Vavřík možný globální dopad českého návrhu.
Amazon vylepšení z praxe propojuje s vývojem v robotické divizi, strojovým učením procesních systémů a prediktivní AI. „Trend automatizace je nezvratný. Obzvlášť u nás, když chceme být pořád lídrem v oboru,“ podtrhuje Vavřík.
Podle něj je jasné, že se očekávání zákazníků v rychlosti dodání bude dál zvyšovat. Zvlášť ve spojení s doručováním čerstvého jídla, s nímž Amazon nedávno odstartoval v USA. S efektivitou budou jednou pomáhat i humanoidní roboti Digit, kteří jsou zatím v amerických testovacích centrech. Už i v Česku se ale rozvíjejí robotická ramena pro třídění krabic a produktů schopná vnímat prostředí a reagovat na něj.
Obrovský potenciál Vavřík vidí ve zmiňovaném systému predikce poptávky SCOT v kombinaci s využitím AI pro řešení takzvané poslední míle. „Systémy sledují, co vozy obsahují za produkty, a neustále počítají ideální trasy, aby dojely ve správný čas na správné místo,“ popisuje.
Dobrý parťák
Amazon má v Česku kromě zmíněných distribučních center i třetí, takzvaný Merch on Demand provoz v Jirkově u Chomutova, který slouží pro potisk textilu. A také korporátní kancelář v Praze. Dohromady u nás vytvořil už 5000 pracovních míst.
Jeho logistika bere v úvahu udržitelnost, čím dál výrazněji do ní promlouvá elektrifikace. Udržitelnější jsou i budovy s certifikáty BREEAM. Konkrétně centrum v Kojetíně se s rozlohou 190 tisíc metrů čtverečních díky robotickým patrům vešlo jen na 50 tisíc metrů zastavěné plochy bývalého brownfieldu.
„Chceme být prostě dobrý parťák pro lidi i samosprávu v regionu,“ podotýká Vavřík. „Zainvestovali jsme mimo jiné projekt biotopu v Kojetíně. Spolupracujeme s organizacemi, jako je Kapka Naděje nebo ADRA, s dětskými domovy, domovy důchodců i s útulky. Mezi našimi lidmi je hodně oblíbená možnost dobrovolnictví, pro které mohou využít část pracovní doby.“
Počítá se i místní spolupráce – lokální partneři dodávají suroviny pro dotovanou zaměstnaneckou jídelnu či kartonáž pro balení zboží, zásobují automaty se snacky. Spolupracovali na stavbě samotné, zajišťují náhradní díly pro technologie či dopravu pro zaměstnance z okolních měst.
Další podniky využívají Amazon pro prodej svého zboží, které může díky provázanosti center vyrazit prakticky do celého světa. V současnosti je jich 700 včetně značek jako Pepper Field nebo Dermacol. „Využívají takzvaný systém FBA – Fulfilled by Amazon. Jen nám dodají zboží a my zařizujeme vše ostatní včetně zákaznického servisu,“ uzavírá Jan Vavřík. Jen loni firmy vyslaly z Česka do zahraničí prostřednictvím tržiště Amazonu více než pět milionů výrobků.
The post Amazon v Kojetíně čeká klíčové období. Šéf centra popisuje cvrkot v režii robotů a AI appeared first on Forbes.











