Úterý 29. dubnaSvátek má Venku je 13 °C, Skoro Jasno

Autokanibalismus v Rusku: Případů rozebírání vozů na ulici přibývá. Duma chystá neotřelé řešení

CNN Prima News Před 2 lety

Kromě embarga na dovoz aut ze Západu a silně omezenou tuzemskou výrobu si musí ruští motoristé čím dál častěji dělat starostí s tím, jak stávající vozidla z Evropy či Japonska vůbec udržet při životě. Vlivem protiruských sankcí se totiž začíná projevovat akutní nedostatek náhradních dílů, a to včetně těch nejzákladnějších. Jindy relativně snadno opravitelná autohavárie středního rozsahu je kvůli tomu pro mnohé, často i nové, modely poukázkou na vrakoviště. Druhou variantou je provoz vozu ve zuboženém stavu. Na černém trhu se proto objevuje čím dál větší množství dílů ukradených z aut běžně stojících na ulici.

Mizí díly všeho druhu

Problémy mají podle Izvestijí kromě běžných motoristů i autorizované servisy. Nejvíce nedostatek dílů podle ruského listu sužuje majitele BMW, Mercedesu, Nissanu a Toyoty. Těžké je sehnat náhradní díly i na Jaguary, Lexusy, Porsche, Bentley nebo Rolls-Royce. Nejčastěji jsou na ulici „parazitovány“ modely Hyundai Santa Fe a Solaris, Kia Sorento, Lada Granta a všechny modely Toyoty.

Jak uvádí polský motoristický server Auto.pl, z aut nejčastěji mizí zrcátka, nárazníky, blatníky a přední i zadní svítilny. Velmi snadno lze prý posledně jmenované demontovat například z luxusních německých SUV Porsche Cayenne nebo Volkswagen Toureg.

ČTĚTE TAKÉ: Lada Niva jen ve třech barvách. Ruský AvtoVAZ sužují vážné problémy s výrobou aut

Zloději údajně běžně kradou i součásti interiéru. Jednoduše rozbijí boční okno a odšroubují potřebnou část, jako je volant, panel topení, displej infotainmentu nebo výplň dveří. Podle Izvestijí jsou terčem zlodějů nejčastěji auta zaparkovaná v blízkosti supermarketů.

Řešení shora

Podle ruského serveru drom.ru bude podobných krádeží s větším hladem po dílech přibývat. Problémem už se ale zabývají poslanci čtyř výborů Státní dumy, kteří připravují návrh na recyklaci a využití použitých náhradních dílů. Kromě konstatovaného nedostatku náhradních dílů ruští zákonodárci argumentují tím, že v jiných zemích světa je podobný postup běžný.

„V mnoha cizích zemích, jako jsou USA, Čína, Turecko a Jižní Afrika, je sektor restaurování a používání použitých náhradních dílů široce rozvinut a státem podporován. Množství těchto dílů použitých pro opravy automobilů činí prý v Turecku až 50 procent trhu s nimi. Se státním zájmem jsou navíc spojeny úspory ve výrobě – oprava komponentů je až o polovinu levnější než výroba nových dílů a spotřeba energie je až o 60 procent nižší,“ píše list Izvestija.

Podle poslanců by zdrojem dílů měla být auta, která jsou již recyklovaná, tedy v praxi vraky. Po demontáži by jednotlivé komponenty byly odeslány do speciálního, nově zřízeného kontrolního a repasovacího centra. Hromadná renovace náhradních dílů by umožnila snížit závislost ruského automobilového průmyslu na zahraničních dodávkách. To platí i pro nákladní auta a autobusy.

Ruští automobiloví experti podle Auto.pl nicméně upozorňují na „pochybnou spolehlivost takových dílů a možný negativní dopad na bezpečnost silničního provozu“. Některé autodíly navíc podle nich nejsou vůbec znovu použitelné.

Pokračovat na celý článek