Na začátku bylo 50 tisíc korun, maličká kancelář a plán vytvořit obchodní firmu. Během deseti let se brněnský Golpretech etabloval nejen v obchodě, ale pustil se úspěšně i do strojírenství. Každým rokem roste, mezi zákazníky má světové giganty jako Continental, ThyssenKrupp nebo IKEA a teď míří do celého světa.
Když Štefan Golis před deseti lety v Brně společnost Golpretech zakládal, neměl tak velké plány. Jen chtěl využít zkušenosti, které získal, když na českém trhu zastupoval americkou firmu dodávající speciální technologie pro navíjení, odvíjení a řezání materiálů.
Postupně ale zjistil, že zákazníci by chtěli větší portfolio a také flexibilnější spolupráci. A když na to Američané neslyšeli, rozhodl se to zkusit sám. Psal se rok 2014 a absolvent Vysokého učení technického v Brně si pronajal malou kancelář o sedmi metrech čtverečních.
„Kapitál na start firmy byl úsměvně nízký, jen 50 tisíc korun,“ vzpomíná dnes Štefan Golis na začátky vlastního podnikání. Rozhodující pro úspěšný rozjezd ale nebyly peníze. „Bylo to hlavně o komunikaci – na jedné straně jsem měl zákazníky a věděl, co potřebují, a na druhé straně jsem musel dokázat vyjednat s dodavateli takové platební podmínky, aby to fungovalo,“ říká. Povedlo se to, a navíc poměrně rychle. Ani ne po třech měsících už nabíral první zaměstnance.
Od té doby se firma už čtyřikrát stěhovala do větších prostor. Aktuálně sídlí v hale o 1200 metrech čtverečních a její roční obrat letos překročí sto milionů korun.
Rychlá cesta k největším hráčům
Podle Golise Golpretech tak rychle roste i proto, že se od samotného začátku soustřeďuje na velmi úzký segment trhu. „Když se řekne navíjení a odvíjení materiálu, málokdo si umí představit, co to přesně znamená. Ale pokud dnes chcete jakýkoli produkt vyrábět ve velkém, většinou potřebujete rotační proces,“ vysvětluje Golis. Všechny obaly, papír, textilie a další materiály se kvůli efektivitě odvíjejí, navíjejí a řežou na přesně dané díly.
„Třeba papír papírna vyrobí v šířce až dvanáct metrů a váze několik tun, pak jde na první navíječku, kde se nařeže na užší proužky, a následně se laminuje, povlakuje, potiskuje, až je z něho třeba sáček na rohlíky. Každý stroj, kterým při tom prochází, využívá díly pro navíjení a odvíjení materiálu,“ popisuje zakladatel firmy Golpretech.
Právě papírny, jako je třeba Delfort Group nebo Mondi, patří mezi jeho velké klienty, stejně tak jako jeden z největších výrobců obalů Smurfit Kappa.
Mezi zákazníky ale jsou i český výrobce technických textilií Juta, skupina Saint-Gobain, vyrábějící materiály pro stavebnictví a průmysl, nebo pneu giganti Continental, Nexen Tyres a Bridgestone. „Děláme také pro balicí firmu, která vyrábí pro Coca-Colu, nebo pro výrobce zdravotnických a hygienických prostředků Hartmann – Rico,“ jmenuje Štefan Golis další část široké palety zákazníků.
Od obchodu k vlastní výrobě
Jeho firma se tak brzy dostala k velkým jménům a z lokálního hráče je podnik s mezinárodním zásahem. Už dnes generuje víc než polovinu obratu v zahraničí, hlavně v Německu a Polsku.
Podíl na tom má kromě úzké specializace i zákaznický servis a poradenství. „Pro zákazníky je důležité, že mají nablízku někoho, kdo jim může rychle pomoct, když potřebují,“ podotýká Golis.
I díky tomu se Golpretech postupně proměnil z obchodní na strojírenskou firmu, která navrhuje, vyvíjí a vyrábí vlastní řešení. Velké podniky totiž postupně zmenšovaly svoje týmy mechaniků i inženýrů a stále častěji volaly do Golpretechu s poptávkou po řešení a nastavení na míru. Na to Golis slyšel a udělal z toho silnou konkurenční výhodu, protože ostatní nabízeli jen standardizované stroje.
Začínal s výrobou základního komponentu pneumatické upínací hřídele a mezi zákazníky si rychle získal prestiž. „Viděli, že umíme vyrábět a dodávat o dost rychleji než konkurenti,“ zdůrazňuje podnikatel první krok na cestě od obchodu k výrobě.



Teď Golpretech vyvíjí a vyrábí další prototypy, dál si zakládá na individuálním řešení, ale některé stroje už dodal i opakovaně. „Jednou mi napsal přes WhatsApp někdo z Polska, že viděl na internetu stroj od nás a že by ho chtěl. Tak jsem mu odpověděl, ať mi pošle specifikace, že žádný náš stroj není stejný. A on na to, že ne, že chce přesně to stejné,“ směje se Golis.
Tlak na ekologii
Nakonec nešlo o ojedinělý požadavek, Golpretech se totiž trefil do snahy firem omezit spotřebu plastů. „Jedná se o specializovaný stroj na výrobu výplňového papíru jako ekologické alternativy k plastovým výplním v balíčcích, aby se v nich nehýbalo zabalené zboží,“ popisuje Golis.
Stroj původně postavený pro jednoho německého zákazníka tak už funguje také v Česku a další poptávka je z Polska i Německa.
Jinak ale Golis přiznává, že tlak na ekologii představuje pro Golpretech spíše komplikace. Stroje, které jsou nastavené na práci s určitým typem materiálu, se totiž musí často předělávat tak, aby se v nich mohly navíjet a odvíjet ekologičtější a mnohdy křehčí materiály. A s dalšími novými materiály přibývají nároky na složitost strojů, které s nimi umí pracovat.
Ceny takových strojů se pak mohou vyšplhat i k sedmi milionům korun. „Kdybyste mi takovou částku řekli před rokem, nevěřil bych tomu. Ale jde to ruku v ruce s tím, jak roste jejich složitost, a je možné, že za rok to bude zase ještě víc,“ dodává Golis.
Made in Czech Republic
Je hrdý na to, že vývoj a výroba Golpretechu probíhají v Česku, pevně věří v lokální produkci, ačkoli ho dnes zákazníci často konfrontují s levnější nabídkou z Číny. „Jsem sice Slovák, ale v Česku už žiju déle, než jsem byl na Slovensku. Vlastní výroba je pro mě důležitá a chtěl jsem mít nálepku Made in Czech Republic,“ říká.
„Je lepší zůstat doma a dávat práci místním lidem, kteří tu pak vydělané peníze zase mohou utratit za něco dalšího. Přesně tak to dělají třeba i Němci,“ vysvětluje vlastní přesvědčení.
Zároveň chce ale dál posilovat export, plánuje cesty na evropské veletrhy, zajímá ho však rovněž asijský trh, Blízký východ a do budoucna také Afrika. První zakázky už má Golpretech i z USA.
„Když Trump přišel s velkými cly, začaly nám překvapivě chodit poptávky na různé technologie. Nejdřív jsem tomu ani nevěnoval pozornost, myslel jsem, že to je nějaký nesmysl. Ale mýlil jsem se a už do Ameriky vyrábíme,“ říká Štefan Golis.
I při rychlém růstu si dobře uvědomuje, že musí udržet výhodu, na které Golpretech vznikl a staví. „Nesmíme se dostat do pozice těch velkých hráčů, kteří mají jen standardní nabídky. Chceme dělat víc sériově, ale určitě si chceme udržet i velkou úroveň v prototypech,“ líčí své plány do dalších let. Když ale přijde řeč na konkrétní čísla a růst firmy, jen se zasměje: „Už jsem opatrný. Vždycky jsem něco naplánoval na tři až pět let a už za rok jsme to překonali.“
The post Bez velkého kapitálu. Jak Slovák v Česku hbitě rozjel úspěšnou strojírenskou firmu appeared first on Forbes.