Na Business Festu, největší akci v historii Forbesu, promluvil minulý týden o budoucnosti zdravotnictví šéf největší lékárenské sítě v Česku. Jan Žák z Dr. Maxe popsal, jak roboti v zázemí lékáren tiše mění práci farmaceutů i zážitek pacientů. Nejde o sci-fi, ale o realitu, která se už děje a má podle něj zachovat lidskost, ne ji nahrazovat.
„Jsem rád, že jste naše roboty na prodejnách moc neviděli. Mají totiž zůstat v zázemí. Tam, kde nenarušují lidský kontakt, ale naopak ho umožňují,“ začal Žák svou prezentaci otázkou na publikum, kdo už si v lékárně Dr. Max robota všiml.
Robot v Dr. Maxovi totiž není výstavní figurínou ani hračkou pro PR. Je to sofistikovaný automatizovaný systém, který ve skladu nebo v zázemí lékárny zajišťuje výdej a přípravu léků.
Ve chvíli, kdy zákazník přijde s receptem nebo QR kódem, předá informaci farmaceutovi – a robot už v zázemí připravuje požadovanou krabičku. Farmaceut tak může zůstat s pacientem a věnovat se poradenství.
„Robot dělá jen to, co mu řekne farmaceut na place. Nezastupuje ho, jen mu šetří čas,“ řekl Žák. Důležité podle něj je, že zákazník často ani neví, že nějaký robot v lékárně pracuje. „Pokud tedy nejste na Smíchově v Praze, kde jsme část technologie přiznali zákazníkům, aby se mohli podívat, jak to funguje.“
Robotické systémy v lékárnách Dr. Max zatím nejsou běžnou výbavou všech poboček, ale představují reálnou technologii, kterou firma postupně zavádí.
Zatím fungují jen v několika lokalitách, jejich počet se ale dál rozšiřuje. V první fázi se roboti objevili ve skladech, kde pomáhají s přípravou zásilek. Druhá fáze už zasahuje přímo do provozu lékáren a je viditelnější i pro zákazníky.
Investice do jednoho robota činí podle Žáka přibližně čtyři až pět milionů korun. Nejde tedy o technologii, kterou by si mohla dovolit každá pobočka. A návratnost? Ne v tom klasickém smyslu slova. „Návratnost není o tom, že ušetříte. Návratnost je o tom, že obsloužíte víc pacientů, a hlavně každému věnujete víc času,“ vysvětlil.
Dr. Max si podle Žáka od automatizace neslibuje úsporu pracovní síly, ale kvalitnější interakci. A to i přesto, že začátky nebyly jednoduché.

„Byla tam obava, že roboti znamenají ztrátu práce. Ale když jsme našli prvního farmaceuta, kterému se to líbilo a který se s tím naučil pracovat, byl to klíčový zlom. Dnes to naopak pomáhá s náborem, protože farmaceuti vědí, že u nás nebudou celý den běhat pro krabičky,“ podotkl Žák.
Otevřeně mluvil i o náročnosti celého procesu. Zavádění robota znamená uzavření lékárny, kompletní přestavbu a opětovné otevření s novým uspořádáním.
„Já kdybych mohl, dal bych do toho ještě víc peněz. Je to model, který nám pomůže do budoucna. Dnes chybějí lidé a tato technologie může pomoci nejen provozně, ale i motivačně.“
Ambice má Dr. Max velké, ale realizace je postupná. „Dokážeme instalovat roboty na deseti až dvanácti pobočkách ročně,“ prozradil Žák. Letos poprvé roboti plně komunikují česky. Do té doby používali vícejazyčné rozhraní, což bylo sice technicky možné, ale v praxi méně komfortní.
A jak bude lékárna vypadat v budoucnu? Podle Jana Žáka půjde o kombinaci fyzické přítomnosti farmaceuta a chytré technologie v pozadí.
„Za nás řeknu, že věříme v kamennou lékárnu. Věříme v omni-channel, kdy máte farmaceuty i roboty v kooperaci. Neradi bychom pacienta pohltili čistě do virtuálního prostředí. Je to mix,“ soudí Žák. Podle něj je cílem zrychlovat a zlepšovat služby, ale zároveň udržet lidský kontakt a důvěru.
Inovace musejí jít ruku v ruce s osobním přístupem. „Chceme být rychlejší, lepší, ale hlavně chceme, aby se pacienti vraceli. Protože věříme, že u nás najdou nejen léky, ale i tu nejlepší radu.“
Dr. Max sleduje i vývoj v zahraničí, kde už vznikají koncepty virtuálních lékárníků nebo dálkového poradenství. V Česku tyto modely zatím nejsou běžné, ale mohou se stát realitou.
„Sledujeme to. A snažíme se být první, kdo to bude zkoušet v rámci legislativních možností. Umím si představit model, kdy si objednáte lék online, absolvujete rozhovor s virtuálním farmaceutem a lék vám bude doručen. Věřím, že i budoucí vláda se tomuto tématu bude věnovat,“ nastínil Žák.
Jan Žák na eventu připomněl, že digitalizace má usnadnit práci, ne nahradit člověka. Právě v tom je možná největší revoluce. Ne že vás obslouží dvoumetrový plecháč s ramenem jako jeřáb a LED displejem místo tváře, ale že vám díky němu bude mít člověk čas naslouchat.
The post Budoucnost lékáren? Roboti v zázemí šetří čas na pacienty, říká Jan Žák z Dr. Maxe appeared first on Forbes.