Úterý 11. listopaduSvátek má Venku je 6 °C, Zataženo Déšť

Češi pracovali na trailerech pro Andor či Super Maria. Na cestě jim pomohlo i ADHD

Forbes Před 16 hodinami

S jejich prací jste se dost možná setkali, aniž byste o tom věděli. Stačilo, pokud jste sledovali trailer na seriálový hit Andor ze světa Star Wars, na velkolepou sci-fi hru Starfield nebo dobrodružnou akční adventuru Assassin’s Creed Shadows. Na těch všech se totiž podílelo české studio 4Boars.

Na začátku všeho byl Beck. Tedy Jaroslav Beck, dnes známý jako spoluautor hry Beat Saber nebo spoluzakladatel značky nápojů Cans, kdysi ale také tvůrce hudby k trailerům hollywoodských filmů. Na začátku byl Jaroslav Beck a jeho příběh úspěchu, který inspiroval řadu dalších začínajících tvůrců či podnikatelů.

Třeba Eduarda Jaworka. Bavila ho hudba, postupně našel zalíbení i ve tvorbě videí. Zprvu vyráběl znělky do rádia, pak v regionální televizi stříhal sportovní pořady nebo vyráběl reklamy na brambory. Snil o tom, že se postupným zdokonalováním schopností dostane na podobnou úroveň jako jeho vzor.

„Začal jsem se vzdělávat přes online kurzy, studovat strukturu trailerové hudby a doslova každý den jsem několik hodin skládal. Byl to intenzivní proces, ale čím víc jsem tomu rozuměl, tím víc mě to fascinovalo,“ vzpomíná.

Pomohl mu i jeden nečekaný aspekt: diagnóza ADHD. Zprvu ji bral jako handicap, když vnímal, jak těžko se mu soustředí dlouhodobě na jeden projekt. Ale pak zjistil, že pro vysněný job je řada jejích rysů výhodná.

„Moje hyperaktivní povaha miluje rychlé tempo, výbuchy, střelbu, rytmus, intenzitu. V trailerech se mi dokonale propojily zkušenosti z audio produkce i střihu videa. Tenhle formát mi dovoluje využít všechny moje silné stránky najednou a zároveň se nikdy nenudím,“ líčí.

Posléze spoluzaložil firmu 4Boars, která původně nabízela tvorbu hudby a sound designu, dnes ale funguje už jako renomovaný trailer house. Nabízí tvorbu celých trailerů na míru, případně i jakékoli jeho části, ať už hudby, efektů, nebo záběrů.

4Boars
info Foto 4Boars

„S kolegy Tomášem Olivou a Martinem Hatašem jsme si díky předchozí spolupráci na hudbě vybudovali důvěru u několika velkých hudebních publisherů. Ti nám začali posílat první briefy na trailery. Věděli, že jsme spolehliví, vytrvalí a schopní dodat top kvalitu i ve velmi krátkých deadlinech – a to nás pomohlo prosadit před konkurencí,“ vzpomíná Jaworek.

Průlom pro firmu přišel během covidu, kdy dostali první velké zakázky. Film Pomsta a seriál podle videohry Halo. „V tu chvíli mi došlo, že se z koníčku posouváme na světový level,“ vypráví jednatřicetiletý Jaworek.

Síť kontaktů i portfolio rostly a z 4Boars se stala osvědčená trailerová adresa. Zvučné kšefty jak od herních, tak i hollywoodských studií přicházely stále pravidelněji. K nejnáročnějším patřil trailer na epickou vesmírnou hru Starfield, kde 4Boars pracovali na hudbě a efektech.

„Publisher po nás chtěl předělat hlavní hudební motiv hry do trailerové podoby. Prošlo to velkým množstvím revizí a zároveň se průběžně měnil i video edit, takže jsme museli hudbu stále přizpůsobovat,“ vzpomíná Jaworek. Podobný případ byl i u traileru pro dobrodružnou akční adventuru Assassin’s Creed Shadows, jednu z nejprestižnějších herních značek současnosti, do toho dělali ve 4Boars hudbu.

Podobně prestižní zakázky přišly z filmového i seriálového světa. 4Boars měli podíl na traileru pro Andor, dosud nejlepším seriálu ze světa Star Wars. Opět šlo o efekty a hudbu.

„Ze začátku panovala lehká panika,“ přiznává Jaworek. „Během jedné noci jsme prošli asi devíti verzemi, než jsme dospěli k finální podobě traileru. Byl to pro nás zázrak z nebe, i po finanční stránce.“ Co to znamená, ptáte se? Něco přes deset tisíc dolarů. Za některé trailery se platí pár tisícovek, za jiné klidně i desetitisíce.

Tvorbou efektů se český tým podílel na snímku Super Mario Bros. ve filmu, který se zařadil mezi nejvýdělečnější bijáky roku 2023 (1,36 miliardy dolarů). Zásluhu na tom měl nepochybně i trailer.

„Šibeniční termín, měli jsme jen dva až tři dny. Ale zároveň jsme měli obrovskou kreativní volnost. Hlavní znělku jsme předělali do trap/hip-hop stylu, což nás neskutečně bavilo,“ líčí Jaworek.

Ve 4Boars nyní pracuje asi třicet lidí. Pro Jaworka už nejde o jediný projekt, pracuje rovněž jako trailer video editor ve studiu THQ Nordic, velkém herním vydavatelství, které má sídlo ve Vídni.

„Pro mě jsou základem emoce. Skutečně výjimečný trailer není ten, který má jen perfektní střih nebo efektní záběry – je to ten, který ve vás něco zanechá,“ míní Jaworek. „Pokud dokáže vyvolat emoci – napětí, nadšení, zvědavost nebo husí kůži –, je mnohem větší šance, že si člověk hru koupí nebo půjde do kina. A to je podle mě hlavní úkol traileru.“

Proces výroby se u něj pochopitelně liší podle zadání i typu média, pro které trailer chystá. U těch herních si nejprve daný titul musí vyzkoušet, pochopit jeho mechaniky, tempo, atmosféru i příběh, aby dokázal vystihnout, co je na něm unikátní.

„Následuje nahrávání záběrů přímo ve hře, kde experimentujeme s úhly kamery, dynamikou pohybu a hledáme momenty, které vizuálně fungují nejlépe,“ přibližuje. Ještě než se pustí do střihu, tak přemýšlí o hudbě. Poslechne si celý soundtrack a hledá motiv, který hru nejlépe charakterizuje.

„Ten pak buď upravím, nebo společně s dalšími tvůrci vytvoříme jeho trailerovou verzi tak, aby perfektně seděla do struktury videa,“ vysvětluje. A pak se blíží finále: střih, textové vsuvky, grafika, rytmus, zvukové efekty.

U filmů je celý proces jednodušší tím, že materiál už je hotový, není třeba získávat vlastní záběry ani naznačovat herní mechanismy. „Základ ale zůstává stejný – najít silný motiv, vystavět příběh v krátkém formátu a zanechat co nejsilnější dojem,“ popisuje Jaworek.

Spoustu snů už si se svými kolegy splnil, ale další jsou pořád před ním. Netají, že by ho lákalo pracovat na traileru z jím milovaných světů Harryho Pottera nebo Marvelu.

„Kdyby přišla ta možnost, byl bych opravdu šťastný. Ale i bez konkrétní značky je pro mě nejdůležitější, aby každý trailer, na kterém pracuji, dokázal diváka nadchnout a zanechal v něm silný dojem,“ říká. Úspěch děl, k nimž trailery (spolu)vytvářel, ukazuje, že se mu to daří.

The post Češi pracovali na trailerech pro Andor či Super Maria. Na cestě jim pomohlo i ADHD appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek