Úterý 21. říjnaSvátek má Venku je 7 °C, Zataženo

Česku chybí značka, říká marketér Svoboda. Rozhodl se ji hledat třeba i s vámi

Forbes Před 11 hodinami

„Česko nemá cíl. Nevíme, proč existujeme a co světu nabízíme,“ prohlásil Radim Svoboda, nejúspěšnější Čech v globálním marketingu na konferenci Forbes Lepší Česko 2025 v karlovarských Císařských lázních a vyzval k národnímu restartu. „Potřebujeme identitu, která obstojí za hranicemi a konečně řekne světu, kdo jsme,“ apeloval.

Když přesně před rokem Radim Svoboda na stejné konferenci poprvé vystoupil s myšlenkou, že Česko nemá vlastní příběh, vyvolal tím obrovský rozruch. „Prostituce, pivo a knedlíky. Tak dnes Česko vnímá svět,“ prohlásil loni. Tehdy mluvil o zemi, která sice má talent, dovednosti i globálně úspěšné firmy, ale chybí jí sjednocující smysl, něco, co by svět vnímal jako popis Česka.

„Pivo, knedlíky, hrady či zámky. To není značka, to je lenost,“ konstatoval tehdy Svoboda bez obalu. „Nemůžeme dál vyvážet české hospody a zámky. Musíme vyvážet sebevědomí,“ dodal. A právě to se podle něj začíná dít.

Po loňském projevu dostal Svoboda stovky zpráv a telefonátů. „Ozývali se lidé z byznysu, kreativci i podnikatelé. Všichni říkali totéž: máme skvělé věci, schopnosti i potenciál, ale nikdo neví, jak o nich mluvit. Pomoz nám!

A tak dali hlavy dohromady a vznikla iniciativa Dobré ráno, Česko! – otevřená platforma, která má pomoci definovat, jak chce Česko působit doma i venku. Spojuje podnikatele, tvůrce, umělce, politiky i dobrovolníky. Cíl je jasný, najít společný jazyk, jednotnou identitu, příběh a způsob, jakým ho vyprávět světu.

„Zapojit se do tvorby nové české identity může kdokoli. „Ta myšlenka může přijít opravdu odkudkoli – od podnikatele i od paní uklízečky. Každý má právo říct, co podle něj znamená být Čechem,“ zdůraznil.

Podle Svobody musí národní značka stát na třech pilířích – na identitě, příběhu a prezentaci. „To, jak vypadáme, je jen začátek. Musíme si říct, co o sobě vyprávíme, a jak to promítneme do všeho, co vyvážíme – od produktů po služby,“ vysvětlil. I obyčejná krabice s českým výrobkem by podle něj měla nést jasné označení Made in Czech Republic. „Každý produkt si zaslouží identitu, stejně jako lidé,“ vyzdvihl.

Na závěr Svoboda vyzval k optimismu a akci. „Každý z nás někde musí začít. Mluvte o Česku. Mluvte o tom, co děláme dobře. Přidejte energii, přidejte příběh, a hlavně buďte optimističtí. Nezapomeňte, že i to se dá naučit. A až se vás příště někdo v zahraničí zeptá, odkud jste, můžete s hrdostí říct: I am from the Czech Republic,“ uzavřel svou přednášku Radim Svoboda s tím, že až se na pódiu objeví příští rok, bude už značka Česka hotová.

Co předáme budoucím generacím?

Paralelně s konferencí probíhal v karlovarském Grandhotelu Pupp workshop iniciativy Dobré ráno, Česko! pro uzavřenou společnost. Účastníci místo další prezentace dostali do ruky papíry, tužky a zadání zamyslet se nad tím, co typického pro Čechy by chtěli zachovat pro budoucí generace v pomyslném „Muzeu budoucnosti“.

Aktivita měla jediný cíl: přimět účastníky k přemýšlení o tom, co vlastně tvoří českou identitu. „Když si položíme otázku, co bychom chtěli zachovat pro budoucí generace, odpovídáme tím i na to, kým jsme dnes,“ shrnula zadání moderátorka workshopu.

Diskuse se soustřeďovala na hodnoty, schopnosti i výrobky, které definují českou identitu. Mluvilo se o české tvořivosti, schopnosti improvizovat, inovovat, našem vztahu k přírodě skrze chataření, houbaření, turistiku nebo skautství až po humor bez hranic, hudbu a rukodělnou výrobu. Účastníci vyzdvihli také silnou občanskou společnost a individuální filantropii, skrze kterou jsou Češi schopni se spojit a pomáhat, když je třeba. A to i v případě, kdy sami nic moc nemají.

Na základě dřívějšího dotazníkového šetření iniciativa předtím dospěla ke čtyřem hypotézám, co by mohlo být jádrem „českosti“. Tyto hypotézy si na účastnících workshopu otestovala. Účastníci dostali za úkol vybrat si dvě z nich, přičemž jednu museli obhájit a druhou kriticky zpochybnit.

Podle první hypotézy je Česko země tvořivosti a inovací. Je to tvůrčí dílna světa, kde se řemeslná zručnost setkává s moderními technologiemi a schopností improvizovat. Podle druhé hypotézy je Česko země, kde se dobře, kvalitně a bezpečně žije. Hypotéza popisovala Česko jako svobodný a přívětivý prostor, kde lidé mohou žít, pracovat a rozvíjet své schopnosti s přístupem k přírodě, vzdělání i zdravotní péči.

Třetí hypotéza představovala Česko jako most mezi světy, který rozumí jak Východu, tak Západu, a funguje jako kulturní a technologický mediátor Evropy. Poslední vyzdvihovala schopnost Čechů stát nohama pevně na zemi, čelit krizím bez patosu a zachovat si sebeironii a pragmatický pohled na svět. 

Ze všech čtyř možností mezi účastníky nakonec nejvíc rezonovala kombinace tvořivosti, kreativity a improvizace. To jsou podle nich vlastnosti, které mají nový český „brand“ odlišit a autenticky reprezentovat doma i ve světě.

The post Česku chybí značka, říká marketér Svoboda. Rozhodl se ji hledat třeba i s vámi appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek