Čtvrtek 02. říjnaSvátek má Venku je 7 °C, Zataženo

Český film čeká skvělá budoucnost, říká šéf karlovarského festivalu Kryštof Mucha

Forbes Před 2 měsíci

Nezapomenutelný event Forbes Misfits Night oslavil všechny, kteří nezapadají do zajetých kolejí. Mezi řečníky vystoupili také Kryštof Mucha, výkonný ředitel Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, a talentovaná režisérka Diana Cam Van Nguyen.

Oba mluvili o tom, jaký význam má podpora mladých filmařů, proč vznikl projekt KVIFF Talents a jak vypadá cesta od scénáře k celovečernímu filmu.

Projekt je jedním z novějších, ale čím dál důležitějších pilířů karlovarského filmového festivalu. Inspirací se stal světoznámý Sundance Institute Roberta Redforda, který dlouhodobě podporuje nezávislé filmaře.

Stejně jako ve Spojených státech i v Česku si začínající režiséři zaslouží víc než jen nadšení. Potřebují čas, peníze, důvěru. A právě to jim KVIFF Talents nabízí.

„Pokoušíme se pomoct českým filmařům na začátku kariéry,“ říká výkonný ředitel festivalu Kryštof Mucha. „Dáme výzvu, přihlásí se projekty, náš tým vybere tři – a těmto filmařům pak dáváme zázemí, mentory, finanční podporu, aby mohli reálně posunout svůj film kupředu,“ vysvětluje.

KVIFF Talents je určený pro dva základní formáty – celovečerní filmy a televizní seriály. Filmaři se přihlásí se svým projektem, tým festivalu vybere tři z nich a těm poskytne podporu na míru.

Někdo potřebuje producenta, jiný scenáristickou pomoc. Důležitá je vize a kvalita. A právě Forbes se stal přirozeným partnerem i díky své schopnosti propojovat lidi, kteří chtějí podporovat dobré věci.

„Vy máte kontakty na velké množství úspěšných lidí, kteří se zajímají o kulturu a nebojí se podpořit silný projekt,“ dodává Mucha. Cílem je vytvořit v Karlových Varech prostředí, kde se talentovaní autoři potkávají nejen s mentory, ale i s potenciálními investory.

info Foto Martin Svoboda
Kryštof Mucha a Diana Cam Van Nguyen na Forbes Misfits Night v Karlových Varech

Jednou z těch, kdo v rámci projektu dostali prostor, je režisérka Diana Cam Van Nguyen. Autorka oceňovaných krátkých filmů se nyní vrhá do práce na svém prvním celovečeráku. A jak sama říká, bez podobné pomoci by to bylo o dost složitější.

„Napsat scénář trvá klidně dva roky. A další rok pak trvá film zafinancovat. Když má člověk zároveň pracovat, aby měl na nájem, je těžké tvořit svobodně,“ svěřuje se. Možnost plně se ponořit do psaní bez tlaku každodenních povinností je pro ni zásadní.

Nejde ale jen o finance. Mucha připomíná, že mnozí začínající tvůrci ztratili čas i energii na schůzkách s lidmi, kteří jen předstírali zájem. „Proto hodně dbáme na to, aby ti, kdo se tady s mladými autory potkávají, byli opravdu prověření. Aby to nebylo jen plané nadšení. Když už sem někdo přijede, musí to dávat smysl oběma stranám.“

Na otázku, jak pozná opravdový talent, se Mucha jen usměje. „To si řekne samo. Nakoukáváte filmy, máte vkus, jezdíte po světě.“ Projekt Diany podle něj mluví sám za sebe.

„Celá tahle generace nových ‚dětí‘ je neuvěřitelně talentovaná a pracovitá. Vnímají svět úplně jinak než my. Není pro ně problém cestovat, sami si domlouvají koprodukce ze všech stran a je to pro ně naprosto přirozené. Myslím, že český film čeká skvělá budoucnost,“ míní Mucha.

Diana přitakává a dodává, že se nebojí výzev. Ale ví, že úspěch nepřijde přes noc. „Znám režiséry, kteří psali scénáře sedm i deset let. Například Kristina Dufková dělala na filmu Život k sežrání dokonce třináct let. Ten proces je dlouhý. Ale my to milujeme, jen potřebujeme dostat nějaký čas a prostor.“

info Foto Martin Svoboda
„Možnost plně se ponořit do psaní bez tlaku každodenních povinností je pro mladé filmaře zásadní,“ svěřila se Diana Cam Van Nguyen.

A právě o to se KVIFF Talents snaží. Nabízí nejen odbornou pomoc a síť kontaktů, ale i možnost na chvíli vypnout svět kolem. „Vary jsou místo, kam se můžete schovat, psát a tvořit,“ říká Mucha. „Chceme, aby to tak zůstalo.“

Diana mluví o tom, že pro každého tvůrce je důležité pracovat jinak. „Někdo píše víc věcí najednou. Já se soustřeďuju vždy jen na jednu. Ten scénář, na kterém momentálně dělám, jsem psala dva roky a až teď mám pocit, že je hotový. Ale ne každý má možnost se tomu věnovat naplno.“

Podpora tedy není jen o penězích. Je o důvěře, zájmu a komunitě, která drží při sobě. Mucha jako příklad uvádí Řecko.

„Když se dnes podíváte na nejsilnější zemi co do režisérského talentu, je to právě Řecko. Všechno je to jedna generace kluků, kteří drželi pohromadě, když bylo nejhůř. Nezáviděli si, neodpadli a podrželi se. A to je něco, co bychom rádi budovali i tady.“

Zásadní podle něj je, aby když se objeví talent, neskončil v šuplíku jen proto, že není okamžitě z čeho film zaplatit. „Nemělo by to trvat deset let, než se seženou peníze. A nemluvím teď o státu. Mluvím o lidech, kteří se nebojí podpořit něco smysluplného. A k tomu jim dáváme prostor.“

Na závěr večera padne věta, která jako by shrnovala všechno, co KVIFF Talents představuje. „A to je to, co se tady daří,“ podotýká Kryštof Mucha, „že se v kinosále propojí svět pestrých lidí, kteří působí ve všech sférách společnosti, respektují se navzájem a zajímají se o dění kolem sebe.“

V tu chvíli už nebylo potřeba nic dodávat. Forbes Misfits Night ukázala, že film může vzniknout i tak, že se dá šance mladým talentům, které mají co říct, a někdo jim v pravou chvíli pomůže.

The post Český film čeká skvělá budoucnost, říká šéf karlovarského festivalu Kryštof Mucha appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek