Sobota 26. červenceSvátek má Venku je 17 °C, Polojasno

Český výrobce mobiliáře mmcité plánuje mít ve Spojených státech vlastní výrobu. Reaguje tak na cla

Forbes Před 1 dnem

Skupina mmcité z Uherského Hradiště, která vyrábí městský mobiliář, plánuje spustit ve Spojených státech amerických vlastní výrobu. Reaguje tak na změnu americké obchodní politiky a zavádění cel.

První zakázky na produkty vyrobené ve Spojených státech chce přijmout ještě letos, řekla výkonná ředitelka mmcité USA Jana Tyrer. Na celkovém exportu mmcité se loni americký trh podílel z osmnácti procent.

Do Spojených států mmcité vyváží výrobky ze svých závodů v Česku a v Brazílii. Na produkty z Česka se aktuálně uplatňuje desetiprocentní reciproční základní clo a padesátiprocentní clo vztahující se k oceli a hliníku, celkem tedy šedesát na kovové komponenty. Stejně je tomu v případě dovozu z Brazílie.

Zavedení dalšího cla ve výši 30 procent na zboží z Evropské unie od 1. srpna oznámil americký prezident Donald Trump. V případě importu z Brazílie by mělo od srpna činit dokonce 50 procent. Výsledná celní sazba tedy může pro výrobky mmcité z Evropské unie dosahovat až 80 procent a z Brazílie až 100 procent.

„Změna americké obchodní politiky v roce 2025 se zásadně promítla do prostředí, ve kterém mmcité v USA působí. Nová vlna recipročních tarifů, zaváděná postupně během jara a léta, přináší kombinovaný tlak na cenovou hladinu, stabilitu dodavatelských řetězců i rozhodování zadavatelů ve veřejném sektoru,“ uvedla Tyrer.

Podnik letos registruje výrazný pokles vypisovaných stavebních projektů, zadavatelé podle ní čelí i rostoucím nákladům. Firma investovala do rozvoje výroby ve Spojených státech.

„Ve čtvrtém kvartálu letošního roku plánujeme spustit první zakázky, od roku 2026 chceme nabízet vybrané produktové řady vyráběné plně lokálně, včetně přístřešků a větších sestav. Zavedli jsme flexibilní tarifní příplatek, který zohledňuje aktuální cla, kurz dolaru i dovozní náklady a zůstává plně flexibilní. Pomáhá nám udržet projekty finančně proveditelné a umožňuje klientům lépe plánovat i vyjednávat v citlivém rozpočtovém prostředí,“ uvedla Tyrer.

Neméně důležitý jako vývoz do Spojených států je pro skupinu export do sousední Kanady. Tržby z kanadského trhu tvoří přibližně pětinu obratu mmcité.

„Díky přímému zásobování z výroby v České republice do Kanady se nám daří zcela obejít americké celní zatížení při tranzitu a držet tak konzistentní marže i stabilní obchodní růst,“ uvedla Tyrer.

Spolu se cly má vliv na konkurenceschopnost evropských dodavatelů ve Spojených státech také vývoj měnového kurzu.

„Od začátku roku 2025 oslabil dolar vůči české koruně o více než 14 procent, což dočasně snižuje exportní výhodu, ale zároveň zvyšuje volatilitu při kalkulaci cen v projektech s dlouhým časovým horizontem,“ uvedla Tyrer. Volatilita je míra kolísání hodnoty aktiva nebo jeho výnosové míry.

Globální skupina mmcité zastřešená českou mateřskou akciovou společností mmcité vyrábí venkovní lavičky, kašny, pítka nebo stojany na kola. Konsolidované tržby skupiny z prodeje výrobků, služeb a zboží loni podle zveřejněné účetní závěrky přesáhly 1,079 miliardy korun. Zisk činil 15 milionů korun.

https://forbes.cz/youtuberi25/

The post Český výrobce mobiliáře mmcité plánuje mít ve Spojených státech vlastní výrobu. Reaguje tak na cla appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek