Pátek 03. říjnaSvátek má Venku je 11 °C, Oblačno

ChatGPT místo vás nakoupí na internetu. Jak to dopadne na e-shopy?

Forbes Před 6 hodinami

Radí s pravopisem, s matematikou, píše dopisy, navrhuje recepty… a teď se ChatGPT stal nově i parťákem pro nakupování. Lidem umožní si objednat zboží přímo v konverzaci. Jde o krok, který může výrazně proměnit internetové obchodování.

Nákupčím je umělá inteligence od společnosti OpenAI od tohoto týdne. Zatím jde o službu jen pro Spojené státy, přes niž si mohou lidé ze začátku kupovat jen zboží z platformy Etsy. Brzy ale přibude více než milion obchodníků ze Shopify.

Samotný nákup pak vypadá stejně jako ostatní úkoly, které už dnes lidé umělé inteligenci zadávají. Uživatel například zadá „najdi mi sadu talířů se zvířecím motivem do dvou stovek“. Z produktů nabídnutých ChatGPT si pak vybere, který se mu líbí, a klikne na tlačítko „Buy“. 

Poté potvrdí objednávku, zadá platební údaje (pokud už nemá kartu uloženou u svého účtu) a dokončí nákup. Samotný ChatGPT v celém procesu slouží jako prostředník, který předává informace mezi nakupujícím a obchodníkem – objednávku, platbu a doručení si tedy řeší samotný prodejce.

Funguje to tedy stejně jako jiná internetová tržiště. Výhodou je, že všechno uděláte v jedné konverzaci, v níž pak můžete zadat další, zcela jiné úkoly.

Gamechanger?

„Tohle je nástup nového prodejního kanálu a podle mě je to pořádný gamechanger,“ hodnotí novinku Ruslan Skopal. Ten je spoluzakladatelem platformy Eshopbooster, jež pomáhá e-shopům s jejich rozvojem, a také zakládal a vedl internetový obchod Trenýrkárna, který letos opustil.

Zlom to podle něj je z několika pohledů. Jedním je, že novinka může být ranou pro tradiční internetová tržiště. Kvůli umělé inteligenci, která se jim stěhuje do rajonu, jim může klesnout návštěvnost, a tedy i prodeje, které se skrz ně uskutečňují. Kde jeden ztrácí, jiní ale mohou získat.

„Nemyslím si, že to znamená konec e-commerce. Ta se díky tomu obohatí,“ říká Skopal. Zatímco dnes činí podíl e-commerce na celkovém maloobchodním obratu v Česku 20,5 procenta, díky ChatGPT by se mohl podíl podle Skopala zvýšit na třicet a více procent. „Najednou se můžete díky této platformě dostat například k americkým nebo asijským zákazníkům.“

Dostat se do nabídky nové platformy nemusí být náročné. Potřebné propojení, z něhož bude umělá inteligence při vyhledávání zboží vycházet, už dnes dokážou pro e-shopy zajistit podle Skopala specializované firmy za pár tisíc. „Není to nic, nač by nebyl ten trh zvyklý. Je to obrovská příležitost, která tady zatím nebyla,“ říká Skopal.

Naopak šéf Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška je v hodnocení vlivu na e-commerce zdrženlivější. „Může to být úplně revoluční nalezením nových cest v obchodním řetězci. Možností je však více.“

„Jakýkoli třetí nástroj, který zprostředkuje nákup, může být v počátku dobrý, ale v delším horizontu si ten trh bere. Pak to může e-shopu, který mu dodával nabídku, způsobit existenční potíže, protože se musí dělit o marži, která už je takhle nízká,“ upozorňuje Vetyška.

Že obchodníci budou platit malý poplatek za každý dokončený prodej, uvedla při spuštění ostatně i sama společnost OpenAI, která za ChatGPT stojí. O jak velkou provizi má jít, ale není známo.

Oproti Googlu je ChatGPT také lidmi méně využívaný, tudíž je podle šéfa asociace možné, že nová služba nebude mít žádný výrazný vliv.

Kdy nakoupí Češi?

A pak je tu ještě jeden otazník: kdy se čerstvá funkce objeví u nás. Společnost OpenAI počítá s tím, že nákup skrze svou umělou inteligenci postupně rozšíří do dalších regionů. Kdy by se mohla dostat do Evropy, potažmo Česka, zatím ale není jasné.

I proto, že nasazení nové služby v Evropské unii nemusí být zcela hladké. Problémem mohou například být nejasnosti kolem nakládání s osobními údaji, které uživatelé při objednávce zadávají.

„Musíte říct adresu, jméno, platební údaje… To jsou vše data, se kterými zatím pořádně nevíme, co se v tom procesu děje,“ popisuje Skopal.

Pokud by se nakonec ChatGPT v roli nákupčího nedostal do Evropské unie, nemusí to české obchodníky minout. „I kdyby byla unie tvrdohlavá a hloupá a řekla ne, tak stále mohou doručovat zboží americkým nebo třeba australským zákazníkům,“ líčí Ruslan Skopal.

Už to ale nemusí být takové terno, jako kdyby to AI objednávala i na evropské půdě. A to proto, že delší doba dodání za oceán a vyšší náklady mohou zákazníky odradit.

The post ChatGPT místo vás nakoupí na internetu. Jak to dopadne na e-shopy? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek