Úterý 29. dubnaSvátek má Venku je 8 °C, Jasno

Díky propojení s Čínou bude Volvo značka, která přežije, říká její česká šéfka

Forbes Před 1 týdnem

V Česku jsou momentálně jen dvě ženy, které vedou automobilovou značku. Jednou z nich je Šárka Heyna Fuchsová, která jako nejvyšší šéf patnáct let přesvědčuje zákazníky, aby si pořídili Volvo. Většinu času v Česku, ale na čtyři roky si odskočila šéfovat i do Dánska.

Automobilový trh prochází největší změnou za sto let. Co to snazší rozhodně nedělá, je probíhající globální celní bitva. Volvo, které loni globálně prodalo rekordních 763 389 aut a dosáhlo na čistý zisk přibližně 1,4 miliardy eur, proto schytává rány ze všech stran.

Například úspěšný elektromobil EX30 vyrábí v Číně a novou vlajkovou loď EX90 v USA. Aby to ale nebylo tak jednoduché, většinu dílů, z nichž velké SUV EX90 vzniká, do Spojených států dováží. Zčásti z Evropy, zčásti z Číny. Globalizace v přímém přenosu. Jenže to je směr, který je podle Šárky Heyna Fuchsové potřeba opustit. 

info Foto Martin Svoboda
Šárka Heyna Fuchsová na Forbes Money Masterminds.

„Cesta, která vypadá nejschůdnější, se jeví tak, že z globalizace bude deglobalizace. Kde budete vyrábět, tam budete i prodávat. A tam budete i získávat zdroje a vyrábět potřebné díly,“ vysvětlila na investičním eventu Forbesu Money Masterminds, přičemž zmínila USA, kde se v Jižní Karolíně pro celý svět montuje rodinný elektromobil EX90.

„Vyrábíme tam jeden model a dovážíme tam sedmdesát procent materiálu,“ konkretizovala s tím, že pro zásobení amerického trhu bude jednak potřeba další modely přidat, ale bude i nutné najít víc místních dodavatelů. „Jenže to nezařídíte hned. Trvá to středně dlouhé období. I tak je to určitě náš cíl – být nezávislí na globální tarifové válce.“

Volvo, vlastněné čínským koncernem Geely, už ví, jaké jsou následky celních bitev. Když totiž Evropská unie zvýšila cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropy, dotklo se to i původně švédské značky. „My jsme cly byli zasaženi už loni. Auta, která importujeme z Číny, tak najednou mají celní zatížení třicet procent. Rozhodli jsme se ale, že to nebudeme přenášet na klienty. To trvá už rok,“ připouští Fuchsová.

info Foto Michael Tomeš

Vedení Volva proto relativně včas přišlo s řešením. Tím je rozšíření výroby modelu EX30 do belgického Gentu, kde se má výroba rozběhnout ještě během letoška, čímž doplní výrobu dalších elektrických modelů XC40 a C4. Na víc než miliardu eur pak vyjde vznikající továrna na východě Slovenska, kde se výrobní linky rozjedou příští rok.

Cla ale jsou nejsou tím největším strašákem šéfů zavedených automobilek převážně z evropského kontinentu. Ještě větší obavy mají ze samotné proměny aut, která čím dál víc připomínají počítač na čtyřech kolech.

„Někteří to přirovnávají k období, kdy přišel iPhone. Tehdy to trvalo čtyři pět let, než nastal konec mnoha renomovaných značek. U aut teorie říká, že to trvá deset let. Teď jsme v polovině. Za dalších pět roků tu nebude pět až šest renomovaných automobilových značek existovat,“ varuje Šárka Heyna Fuchsová.

Na pódiu eventu Forbesu ale možná překvapivě říká, že elektrifikace není ten hlavní problém. „To je něco, o čem už se nemá cenu bavit. Elektrifikace nastane. Teď jen čekáme, kdy se to zlomí a elektromobily převáží nad spalovacími vozy. Jednak proto, že první vrstva dodavatelů dala do elektromobility neuvěřitelné investice, ale také proto, že elektrické auto je bezpochyby lepší než auto se standardním pohonem,“ říká šéfka českého Volva. 

info Foto Martin Svoboda
Volvo XC90 a EX90 na Money Masterminds.

Dnes už podle ní rozhodují čtyři jiné základní věci: „Jak nakoupíte čipy. Jak vyřešíte softwarový inženýring, abyste byli schopni čipy zapojit do managementu celého auta, a také konektivita a data. To je to, co hýbe automobilovým průmyslem. A jestliže si někdo v tomto duchu neudělal domácí úkoly, může se stát, že za pár let nebude existovat,“ sděluje publiku.

Jako příklad uvádí čínskou automobilku BYD, která má 900 tisíc zaměstnanců. Sto padesát tisíc z nich pracuje v odděleních výzkumu a vývoje. „Dnes nechcete, abyste dělal hardware a někdo jiný pro vás dělal software. Automobilka, která chce přežít, se musí přetvořit v softwarovou firmu,“ doplňuje.

Právě s Čínou se teď evropské automobilky budou nejspíš utkávat nejčastěji. A podle Heyna Fuchsové to nebude jednoduchý souboj. „Evropské automobilky jsou nerelevantní technologicky.  V Evropě umíme super hardware. Děláme to sto let. Číňané už jsou ale dál. Začali s baterií, ke které dali čtyři kola, investovali do čipů a kolem toho postavili architekturu. Navíc mají státní podporu,“ upozorňuje.

„Pokud Číňan vstoupí do Evropy a bude prodávat elektrická auta za půl milionu, máme velký problém,“ dodává Fuchsová.

Že Volvo bude značkou, která přežije, Fuchsová věří i díky propojení s čínským Geely. „V období transformace je pro nás důležité využívat synergií s čínským majitelem. Většina automobilek to nemá a pro nás to může být konkurenční výhoda. Máme kam sahat, máme někoho, kdo pro nás bude dělat výzkum a vývoj. Máme kde si kupovat kupovat některé komponenty. To nám může pomoci k tomu, abychom byli jedna z těch značek, které i za pět let budou pořád na trhu.“

The post Díky propojení s Čínou bude Volvo značka, která přežije, říká její česká šéfka appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek