Sobota 15. listopaduSvátek má Venku je 5 °C, Skoro Zataženo

Evropa potřebuje víc firem, jako je Rohlík, říká viceprezident Googlu Philipp Justus

Forbes Před 4 dny

„Evropa pokulhává v inovacích a produktivitě,“ burcuje viceprezident Googlu Philipp Justus. Muž, který řídí amerického technologického obra ve 34 zemích včetně Česka, vidí jako lék investice do nových technologií v čele s umělou inteligencí, větší podporu pro startupy a digitální vzdělávání.

„Umělá inteligence by mohla zvýšit evropské HDP o více než 1,4 bilionu eur v příštích deseti letech. Musí se s ní ale umět dobře pracovat,“ myslí si country manažer německého Googlu a viceprezident pro střední Evropu, který má na starosti státy od Ukrajiny a Rumunska přes Řecko a Pobaltí až po Švýcarsko a Rakousko.

Na internetovou vlnu naskočil na přelomu tisíciletí v době, kdy se internet začal masově rozvíjet. „Byl jsem nadšený, že můžu být součástí této digitální revoluce, až jsem u tohoto odvětví zůstal,“ vzpomíná Justus ve smíchovských kancelářích českého Googlu, který spadá do jeho gesce.

V minulosti řídil mimo jiné tržiště eBay v Německu a posléze v celé Evropě. Jako viceprezident vedl také globální trhy ve fintechové společnosti PayPal. A v roce 2013 nastoupil do Googlu, kde začínal jako generální ředitel pro Německo, Rakousko a Švýcarsko. Ve své současné funkci přitom působí už více než deset let.

V exkluzivním rozhovoru pro Forbes Česko popisuje, jak umělá inteligence mění vyhledávání a e-commerce, proč je podle něj Google v oblasti AI teprve na začátku i co by Evropě pomohlo znovu nastartovat konkurenceschopnost.

Do Prahy jste z Berlína přijel vlakem. To není zrovna obvyklý dopravní prostředek pro vrcholové manažery.

To je pravda, ale já vlakem jezdím rád. Je to skvělé z hlediska udržitelnosti a zároveň mám ve vlaku čas přemýšlet a pracovat. Cítím se tam uvolněnější a produktivnější než v letadle. Samozřejmě také létám a jezdím autem, ale když si můžu vybrat vlak, jako mezi Berlínem a Prahou, tak je to ideální volba.

Z Německa do Česka vedle vlaků míří i ekonomické trendy, včetně současné krize německého průmyslu. Do jaké míry může AI zmírnit její dopady?

Neřekl bych, že je Německo vyloženě v krizi. Ale má před sebou spoustu práce, aby se vrátilo k růstu. Poslední dva roky se německá ekonomika zmenšovala nebo stagnovala, což se děje poprvé za posledních padesát let. Nicméně mnoha podnikům v zemi se stále daří dobře, protože se nezaměřují jen na místní trh, ale exportují do celého světa.

Celkově ale má před sebou Německo stejně jako celá Evropa důležité strukturální úkoly. Jak popisuje bývalý šéf Evropské centrální banky Mario Draghi ve své zprávě o konkurenceschopnosti Evropské unie, máme významnou mezeru v produktivitě a inovacích, zejména ve srovnání se Spojenými státy.

Evropa tak má domácí úkol stát se motorem produktivity a inovací. A s tím nám skutečně může pomoci AI. Podle studie, kterou jsme dělali ve spolupráci s Implement Consulting Group, by umělá inteligence mohla přispět ke zvýšení evropského HDP o více než 1,4 bilionu eur v příštích deseti letech.

info Foto Michael Tomeš

Co konkrétně by se tedy muselo stát?

Evropské podniky by musely umělou inteligenci aktivně přijmout a využít ji v celém svém provozu tak, aby jim to skutečně pomohlo stát se inovativnějšími a produktivnějšími. V Evropě máme spoustu nadějných společností a AI může odemknout jejich nevyužitý potenciál.

Já osobně jsem ohledně budoucnosti Evropy velmi optimistický. Máme tu neuvěřitelné univerzity, kvalifikovanou pracovní sílu a každý rok více absolventů STEM oborů (přírodní vědy, technika, technologie a matematika – pozn. red.) než ve Spojených státech. Takže tady vidím spoustu pozitiv. Ale musíme zrychlit naše tempo v zavádění nových technologií v čele s umělou inteligencí.

Proč v Evropě na rozdíl od Spojených států nemáme firmy, jako je Google nebo OpenAI?

První zásadní rozdíl je, že Spojené státy jsou jedna velká země s jedním velkým trhem. To usnadňuje cestu začínajícím podnikům, protože jejich domácí trh je opravdu rozsáhlý. Naopak v Evropské unii s 27 členskými státy máte 27 různých trhů. Existuje tu sice společný trh, ale není tak dokonalý a pro evropské podniky je složitější ho celý oslovit.

Zároveň vidíme značný rozdíl v množství investic do hi-tech oborů. V USA teče do oblasti umělé inteligence, ať už ze soukromých, nebo veřejných zdrojů, dvakrát tolik peněz než v Evropě. Týká se to investic do výzkumu, infrastruktury i nových firem. A to všechno je v době natolik velké technologické změny, jakou AI přináší, naprosto zásadní.

Kam jinam tedy míří investice v Evropě?

Když se znovu vrátím ke zprávě Maria Draghiho, tak z ní plyne, že Evropa je nejsilnější v odvětvích, která jsou tu dlouho. A do nich také plyne nejvíc investic. Naopak Spojené státy se více zaměřují na obory budoucnosti a budování nových technologických podniků.

Na technologie budoucnosti se přitom musíme soustředit i v Evropě. Nejde jen o AI, ale třeba také o kvantové počítače. Musíme usnadnit zakládání nových podniků a zjednodušit jejich financování, aby mohly dál škálovat svůj byznys.

To neznamená, že v Evropě nemáme úspěšné startupy. Těch příkladů je spousta od Spotify, které se stalo jednou z předních globálních služeb pro streamování hudby, až po inovativní fintechové firmy, jako jsou Revolut nebo Wise.

Úspěšné online podniky ostatně pocházejí i z Česka. Jeden příklad za všechny – Rohlík.cz, který v Německu provozuje Knuspr, což je mi velmi blízké, protože je to jeden z mých oblíbených způsobů, jak nakupovat potraviny. Takže inovativní firmy v Evropě existují, jen jich potřebujeme více a musíme zrychlit uvádění nových nápadů na trh.

info Foto Michael Tomeš

Do jaké míry v Evropě investuje samotný Google?

Po Spojených státech investujeme nejvíc právě v Evropě – do lidí, infrastruktury, technologií i vzdělávání. Máme tady druhý nejvyšší počet zaměstnanců ze všech regionů světa. Zaměstnáváme zde třicet tisíc lidí v 25 zemích.

Také v Evropě provozujeme sedm datových center a máme tu třináct cloudových regionů, což je způsob, jak přinést naše cloudové služby co nejblíže zákazníkům a podnikům napříč kontinentem. Evropa je pro nás klíčová i z hlediska vývoje nových produktů a služeb.

V Mnichově máme bezpečnostní centrum, které vyvíjí řešení pro celý svět. V Británii zase sídlí Google DeepMind – klíčová výzkumná jednotka Googlu, která vyvíjí umělou inteligenci. Její součástí jsou i Demis Hassabis a John Jumper, kteří získali Nobelovu cenu za predikci struktury proteinů pomocí AI AlphaFold.

V neposlední řadě zde také masivně investujeme do vzdělávání. Před deseti lety jsme si stanovili cíl, že musíme zrychlit digitální transformaci. A jednou z klíčových věcí, které jsou k tomu potřeba, jsou digitální dovednosti. Za deset let prošlo našimi bezplatnými školeními více než čtrnáct milionů Evropanů.

Evropská unie má přísnější regulace než Spojené státy. Jak to ovlivňuje inovace?

Je to složité téma, protože regulace jsou samozřejmě potřeba. V Googlu říkáme, že AI je příliš důležitá na to, aby nebyla regulovaná. A zároveň příliš důležitá na to, aby byla regulovaná dobře. Proto je potřeba být opatrný, abyste nově vznikající technologie nepřeregulovali dřív, než vůbec poznáte všechny výhody, které mohou přinést.

Evropská unie od roku 2019 zavedla více než sto předpisů regulujících digitální podniky a trh. To je opravdu hodně nejen pro velké firmy, jako jsme my, ale hlavně pro malé a střední firmy, které chtějí zavádět nové technologie. Od těch často slyšíme, že by sice rády inovovaly v oblasti umělé inteligence, ale kvůli složitosti předpisů, jako je AI Act, si nejsou jisté, jaká řešení smějí, či nesmějí vyvíjet.

Regulace tak ztěžuje vývoj a přijímání nových technologií. Evropa si proto musí dávat pozor, aby našla tu správnou rovnováhu a dokázala dostatečně motivovat podniky, aby AI vyzkoušely, začlenily ji do svého chodu a podpořily tím inovace a produktivitu. Je tak potřeba zaměřit se víc na příležitosti AI pro růst a nezačínat každou diskusi tím, jaké můžou být její nevýhody.

Řídíte Google ve 34 zemích. Jak se od sebe liší jednotlivé trhy, které máte na starosti?

Každá z těchto zemí má své vlastní jedinečné charakteristiky, ať už je to jazyk, ekonomika, nebo kultura. V digitální oblasti jsou si ale v mnoha věcech podobné – jsou to všechno státy, které jsou ze své podstaty technologicky otevřené a nadšené z potenciálu nových technologií.

Ať už se dívám na Česko, které má skvělé univerzity, dlouhou historii inovací a širokou škálu technologických, například kyberbezpečnostních firem, které uspěly v zahraničí. Nebo na Pobaltí, odkud pochází celá řada globálních inovací, či Polsko se vzkvétající technologickou scénou.

Země ve střední Evropě vidí technologie jako způsob, jak se posunout vpřed a udělat skok v produktivitě. Ekonomicky je ale každý stát naprosto rozdílný.

Německo zažívá poslední dva roky problémy, zatímco jiné země ve střední a východní Evropě rostou mnoho let po sobě. V zemích, kde působíme, tak důvěřujeme našim místním týmům, které nejlépe rozumějí svým trhům a jejich specifikům.

Místní příležitosti jsou ale samozřejmě poháněné globálními produkty. A na mojí práci je nejzajímavější sledovat, jak konkrétně se jejich využití projeví v dané zemi.

info Foto Michael Tomeš

Česká pobočka se zaměřuje na B2B. Jak AI transformuje odvětví e-commerce?

AI radikálně mění způsob, jakým spotřebitelé vyhledávají a nakupují produkty. Už nezadávají jen vyhledávací termín – například červené tenisky. Ale často hledají předměty na fotkách nebo videích. Vidí někoho v autobuse, vyfotí jeho boty a řeknou umělé inteligenci: „Chci přesně tenhle pár.“

Do budoucna přitom budou klást při vyhledávání stále složitější dotazy. Například „Sháním místo na svatbu, ubytování pro hosty poblíž a související služby, jako kadeřnice nebo cukrář“.

Získat komplexní odpověď jim může pomoci náš nový AI Mode, který jsme nedávno spustili i v Česku a který kombinuje AI modely Gemini a nejaktuálnější informace z vyhledávání Googlu.

Z vyhledávače se tak Google mění v inteligentního asistenta, který v budoucnu spoustu věcí rovnou zařídí za vás. Nejenže vám tak najde podle vašich požadavků například italskou restauraci pro romantickou večeři, ale rovnou vám i sám zarezervuje místo na požadovaný termín. Aktuálně vyvíjíme technologii, která to dokáže.

Trendem je i virtuální zkoušení a Google nedávno představil technologii, která to umožňuje. Nahrajete tam svou fotografii a obrázek oblečení, které vám AI ukáže přímo na vás. Pro nakupování je to naprosto revoluční krok. A pro e-commerce firmy jsou všechny tyto změny unikátní příležitostí, jak vylepšit svoji prezentaci na internetu.

Googlu hrozilo kvůli antimonopolním sporům rozdělení. Nakonec sice Chrome ani Android prodávat nemusí, ale má povinnost sdílet data o vyhledávání s jinými poskytovateli. Jaký dopad to na firmu bude mít?

Rozsudek washingtonského soudu z letošního podzimu ukazuje to, co říkáme celou dobu. A to, že existuje velká konkurence ve vyhledávání, poháněná zejména příchodem AI. Díky umělé inteligenci dnes lidé mají stále více možností, jak hledat informace. Existuje tak mnohem více služeb, které si konkurují, než v minulosti.

Na jedno kliknutí si můžete vybrat, jestli chcete použít Google, konkurenta, nebo jazykový model založený na AI. Takže možnost volby a konkurence roste. Tím, co říká rozsudek o sdílení dat, se velmi pečlivě zabýváme. A chceme se ujistit, že když naše data budeme sdílet dál, nebude to na úkor soukromí našich zákazníků.

Jak tedy bude vypadat budoucnost AI a jakou roli v ní bude hrát Google?

Jako firma jsme z AI neskutečně nadšení a já osobně také. Chceme využívat umělou inteligenci k vývoji skutečně užitečných produktů. A to platí jak pro běžnou veřejnost, tak pro podniky. Abychom to dělali dobře, zaměřujeme se na výzkumný aspekt AI i na její praktické využití. Neustále tak vylepšujeme náš model Gemini, který aplikujeme napříč všemi produkty.

Zásadní pro nás je, že umělou inteligenci využíváme pro nové věci, které dříve nebyly možné. Nedávno jsme například spustili nový generátor obrázků Nano Banana. Ten umožňuje u fotografií snadno měnit pozadí, upravovat postavy a objekty na nich a spojovat více obrázků dohromady.

AI tak mimo jiné otvírá dveře k rychlé tvorbě reklamních obrázků a videí, za které firmy ještě donedávna musely dávat obrovské peníze.

Do budoucna chceme být v čele AI pelotonu od výzkumu až po vývoj finálních produktů. Přestože jsme AI first (umělá inteligence na prvním místě – pozn. red.) společností už od roku 2015, díky množství inovací, které tato technologie v poslední době přináší, jsme ve skutečnosti teprve na začátku.

info Foto Michael Tomeš

The post Evropa potřebuje víc firem, jako je Rohlík, říká viceprezident Googlu Philipp Justus appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek