Když Seznam.cz oznámil, že po letech obnoví sociální síť Lidé.cz, internetem proběhla vlna nostalgie. Značka, která pamětníkům evokuje první online seznamky a komunitní chaty přelomu tisíciletí, se chce tentokrát vrátit jako bezpečný, moderovaný prostor pro diskuse a sdílení názorů. Otázka ale zní: má česká sociální síť šanci uspět v době, kdy online svět ovládají TikTok, Meta a X?
Seznam představil novou verzi Lidé.cz jako rozšíření úspěšného projektu Seznam Diskuze. Ambicí projektu je vytvořit prostředí, kde se lidé mohou vyjadřovat k aktuálním tématům kultivovaně a beze strachu, že jejich příspěvek zapadne v toxickém prostředí nebo mezi reklamními příspěvky.
O bezpečí diskusí se mají postarat redakční moderátoři v kombinaci s umělou inteligencí. Uživatelé navíc budou moci sami označovat nevhodné příspěvky. Pokud vznikne podezření na falešný účet, redakce může požádat o ověření identity.
To je zásadní rozdíl oproti většině globálních sítí, které spíše reagují ex-post, než aby proaktivně předcházely toxickému chování. Seznam tím chce využít své pozice „důvěryhodné domácí značky“, která si dlouhodobě zakládá na ochraně soukromí a transparentním přístupu k datům.
„Uživatelům nyní představujeme základní verzi služby, kterou budeme v následujících měsících intenzivně rozvíjet. Pracujeme například na možnosti vkládání videa, galerie obrázků, messengeru pro soukromou konverzaci i na dalších funkcích, které jsou dnes pro sociální sítě samozřejmostí,“ říká Filip Topol, produktový manažer služby.
Lidé.cz se stanou součástí širšího ekosystému Seznamu. Propojí uživatelské profily a diskuse pod články a s pomocí AI doporučovacích algoritmů nabídnou přehled nejdiskutovanějších témat českého internetu. V plánu je také mobilní aplikace pro Android i iOS, která přinese notifikace a přehled nových reakcí.
Sociální sítě se mění
Podle odborníků se Lidé.cz vracejí ve chvíli, kdy se svět sociálních sítí začíná fragmentovat. Velké globální platformy ztrácejí důvěru, algoritmy omezují organický dosah a uživatelé hledají menší, specializované komunity – místa, kde se cítí být slyšeni a respektováni.
„Je tu prostor pro nové sítě. Ne jednu, ale mnoho. Trend míří od globálních platforem pro všechny k defragmentovaným komunitám, místům, kde se potkávám jen s těmi, s nimiž sdílím hodnoty nebo zájem,“ říká odborník na gamifikaci a ekonomiku zážitků Petr Jezevec Pouchlý z Court of Moravia.
Podle něj může být klíčem k úspěchu chytřejší systém diskusí a lepší design interakce. „Velcí hráči, jako je Meta, se to snaží diverzifikovat přes WhatsApp nebo Threads, ale často to nefunguje. Seznam může uspět, pokud dokáže nabídnout dlouhodobou, smysluplnou diskusi a ne jen rychlé lajky,“ doplňuje. Globální sítě jsou podle něj hodně perzistentní a uživatelům v podstatě říkají, že jim o ně nejde. „Sociální síť, která bude říkat, jde nám o tebe, uživateli, a podaří se jí tuto iluzi udržet co nejdéle, může uspět,“ myslí si.
„Lidé.cz bude pravděpodobně o silných profilech, o možnosti tam mít detailní profil, který mi umožní ukázat, kým jsem, ať už pro účely seznamky, nebo jiné. A seznamka je lákavé téma, protože současná generace se nemá kde setkávat a Facebook tomu nejde naproti. Takže kombinace Lide.cz a Libimseti.cz by mohla být tím správným kouzlem,“ odhaduje Pouchlý.
Obnova Lidé.cz samozřejmě těží i z nostalgie. Původní komunita, která na platformě začínala s prvními připojeními k internetu, je dnes ve věku 35 až 50 let a může být první, kdo si nový projekt s chutí vyzkouší.„Zamířit na lidi 40+ a seniory, pro které jsou dnešní sítě příliš složité, může být chytré. Mladší generace už komunikuje jinak, ale střední a starší uživatelé stále hledají jednoduché prostředí, kde se cítí jako doma,“ dodává Pouchlý.
Ale jen nostalgie nestačí. Mnoho sociálních sítí v minulosti ztroskotalo na nejasné strategii. „Buď neměly jasné zaměření, nebo se jim nepodařilo získat kritickou masu. A bez ní nefunguje žádný síťový efekt,“ upozorňuje Dušan Mladenović z Katedry podnikové ekonomiky a managementu Masarykovy univerzity v Brně.
Mladší generace už komunikuje jinak, ale střední a starší uživatelé stále hledají jednoduché prostředí, kde se cítí jako doma.
Vytvořit novou sociální síť dnes znamená bojovat o čas a pozornost uživatele – zdroje, které jsou omezenější než kdykoli předtím. „Platforma musí přinést jasnou, čitelnou hodnotu, ne být jen kopií existující služby. Češi jsou pragmatičtí digitální uživatelé. Nepůjdou na novou síť kvůli novotě, ale kvůli zřetelnému užitku, jakým může být komunita, bezpečí a jednoduchost,“ vysvětluje Mladenović.
Experti se shodují, že vytvořit novou sociální síť není dnes snadné. Tereza Sabová, ředitelka pro sociální sítě v Ogilvy, zdůrazňuje, že platforma musí od prvního dne kromě jasné přidané hodnoty přinášet také bezchybnou uživatelskou zkušenost. „Musí efektivně budovat komunity a zvládat nové formáty obsahu. Mnoho platforem selhalo právě na nedostatku uživatelů a špatném provedení,“ doplňuje.
Adam Zbiejczuk, expert na sociální sítě z agentury Influencer, vidí potenciální problém zejména v tom, že některá nastavení, například povinnost uvádět plné jméno či aktivní boj proti dezinformacím, mohou pro část uživatelů představovat příliš radikální odklon od volnějšího standardu globálních sítí. „Na druhou stranu právě tyto prvky mohou být pro mnohé přitažlivé a ocenitelné,“ zamýšlí se Zbiejczuk.
Michal Vokoun, Creative Digital Director ve VML, upozorňuje, že sociální sítě jsou za svým pomyslným vrcholem. „Většina platforem hlásí pokles uživatelů i času stráveného online,“ konstatuje. Facebook existuje více než dvě dekády, Instagram patnáct let a TikTok zažil největší boom během prvního prezidentského období Donalda Trumpa.
Podle Vokouna novou dimenzi přináší nová sociální síť Sora od OpenAI, kde obsah generuje aplikace na základě promptu uživatele místo nahrávání vlastních fotek či videí. Odpadá tak technická i psychologická bariéra. „Stejně tak klesá i potřeba uživatelů a uživatelek cokoli sdílet a kloní se spíše k pasivní konzumaci obsahu,“ připomíná.
Může Seznam porazit globální giganty?
Seznam globální giganty pravděpodobně neporazí. Podle oslovených odborníků to ale ani není jeho ambice. Na rozdíl od globálních platforem, které soupeří o planetární dosah, Seznam sází na lokální důvěru a znalost českého prostředí.
„Češi důvěřují Seznamu víc než americkým gigantům, pokud jde o soukromí a data. To je obrovský kapitál. Pokud se podaří vybudovat prostředí, které bude uživatelsky přívětivé, kultivované a zároveň technologicky moderní, Lidé.cz mohou znovu získat relevanci, alespoň v českém kontextu,“ předpokládá Mladenović. Chce to podle něj ale novou a přesvědčivou hodnotu.
„Vybudovat síť a hlavně udržet její růst je extrémně drahé. Projekty jako Google+ či Vero ukazují, že ani silná značka nebo dobrý nápad nezaručují úspěch, pokud se nepodaří vytvořit živý ekosystém, který lidé opravdu chtějí používat každý den,“ upozorňuje Mladenović.
Češi důvěřují Seznamu víc než americkým gigantům, pokud jde o soukromí a data. To je obrovský kapitál.
Úspěch celého projektu závisí podle Zuzany Foktové, strategic plannerky ze společnosti VML, na tom, co nového a odlišného platforma nabídne, jak často bude inovovat a rozvíjet své funkce, na čemž v minulosti ztroskotal například BeReal, jehož počáteční hype rychle opadl, protože síť dlouhodobě nenabízela nic nového. „Jedním z největších problémů současně populárních sítí, jako jsou Meta nebo TikTok, je přemíra komunikace značek, která často odvádí platformy od jejich původního poslání – propojení lidí s lidmi,“ dodává Foktová.
Podle Pouchlého je klíčové, zda tým tvoří nejen zkušení UX designéři, ale také designéři pro lidskou interakci a zda mají dostatek prostředků a důvěru k realizaci své vize. Dalším rizikem je předčasná monetizace. „Čím rychleji se Seznam pokusí síť zpeněžit, tím menší šanci má na vybudování komunity. I největší projekty jako Twitter nebo dnes X jsou ztrátové, ale fungují díky setrvačnosti a síťovým efektům. Lidé.cz se musejí nejdřív stát místem, kam se lidé vracejí, ne jen dalším reklamním kanálem,“ říká Pouchlý.
A připomíná, že většina sociálních sítí zkrachovala právě kvůli byznys modelu, udržet obří platformu v chodu je drahé a náhodně zobrazované reklamy uživatele postupně odradí. „Problém je získat kritickou masu lidí a udržet ji v každodenním používání. Pokud se vám to nepodaří, nepřivedou další uživatele,“ vysvětluje.
Podle něj šance Lidé.cz spočívá v postupném budování komunity, přetažení uživatelů skrze ambasadory a dobře nastavené skupiny. „Výhodou Seznamu je kapitál, který umožňuje platformu pečlivě vymazlit a zajistit, aby se uživatelé cítili dobře jako zákazník, ne jako zboží,“ uzavírá Pouchlý.
The post Lidé.cz se vracejí. Může česká sociální síť uspět v době TikToku a Mety? appeared first on Forbes.











