„Nikdy nepřestanu tvořit filmy, točit budu i ve sto letech,“ prohlásil herec Tom Cruise v nedávném rozhovoru u příležitosti nové Mission: Impossible. Tato takřka utopická oddanost filmové zábavě je pro jednoho z nejzapálenějších tvůrců současnosti a stálici Hollywoodu klíčová. Ale zároveň jde o muže plného paradoxů.
Tom Cruise je dle mnohých poslední opravdovou hvězdou. V drtivé většině případů je zárukou vysokého zisku, publikum naláká jen na základě své prezence. Nejde však jen o to. Drží kreativní kontrolu nad jeho hvězdným obrazem a typem postav, jež ztvárňuje.
Filmy sám produkuje, série Mission: Impossible, jejíž osmý a údajně poslední díl vstupuje do kin, je jeho signifikantním a srdcovým projektem, v němž stírá hranice mezi postavou a hercem. Sám podniká náročné kaskády, v každém filmu klade velký důraz na to, aby v nebezpečných situacích bylo vidět, že je osobně podstoupil.
Dlouhodobě táhne žebříčky komerčně nejúspěšnějších herců historie. Hrál ve více než čtyřiceti filmech, jejichž celkový box office přesáhl hranici dvanáct miliard dolarů. Před ním jsou v žebříčku herci a herečky s mamutími kontrakty ze superhrdinských franšíz jako Robert Downey Jr., Chris Pratt či Scarlett Johansson.
S více než 14,5 miliardy žebříčku vévodí Samuel L. Jackson, který však natočil přes šedesát snímků. V roli producenta Cruise navíc vydělal dalších sedm miliard, z toho přes čtyři miliardy tvoří jeho vlajková série Mission: Impossible. Sedmý díl série oproti šestému zaznamenal tržební pokles o dvě stě milionů dolarů, především vlivem covidu.
Jakkoli by tržba okolo 570 milionů nebyla brána za propadák, rozpínající se rozpočet okolo tří set milionů, covidové odklady a nákladný marketing, který se do celkového rozpočtu nepočítá, zapříčinily kasovní neúspěch.
Tento jev je pro stále nákladnější blockbusterové produkce symptomatický. Uvedení osmého dílu, který se pyšní astronomickým rozpočtem okolo čtyř set milionů, se kvůli vlažnějšímu přijetí posunulo. Megalomanská produkce je tak pro Cruise dosavadně největším kariérním riskem. Jde o takřka epochální a utopickou snahu o spasení tradičního hollywoodského žánru a staromilského přístupu k filmařině.
V dnešním hollywoodském průmyslu Cruise představuje unikátní osobnost, což potvrzuje i fakt, že koncept tradiční hollywoodské hvězdy ve stylu osmdesátých a devadesátých let se značně proměnil a do jisté míry vymřel.
Mužský ideál se změnil, studia upřednostňují obsazení stojící na kombinaci několika slavných herců a hereček, diváckým tahákem už je spíše značka samotné série, za což do velké míry může popularita superhrdinského žánru, který už je dnes však na ústupu.
Cruise dokázal překlenout generační proměny, za posledních čtyřicet let je takřka konstantně zdrojem úspěchu. Nejbližší ekvivalent bychom pravděpodobně hledali u Brada Pitta, i skrze jejich producentské dovednosti.
Inspirující se šibal
Cruise měl komplikované dětství. Vyrůstal na hraně chudoby, s násilnickým otcem, pod katolickou výchovou, často měnil školy.
Se začátkem osmdesátých let se v osmnácti letech po zkušenostech se školním divadlem vydal za hereckou kariérou do Hollywoodu. Přes menší party, jmenovitě především v podceňovaném filmu Francise Forda Coppoly Ztracenci, se dostal k hlavním rolím v generačních klasikách Riskantní podnik a Správná hra.
Jeho první kariérní období se vyznačovala úlohami přidrzle sympatických frajírků a talentovaných mužů, kteří vynikají v určité činnosti. Okolí je však podceňuje a musejí tak svou výjimečnost dokázat. Stal se tváří moderně blockbusterového a na vliv popkultury markantního Top Gunu, Ridley Scott s ním natočil dnes zapomenuté fantasy Legenda.
Zvládl ztvárnit obyčejně neobyčejné muže, kterým bylo jednoduché fandit. Vtiskl jim lehkou naivitu i morální principy. Druhým opěrným bodem této fáze kariéry byla spolupráce s etablovanými herci.
Mladistvou a rebelující opozici Paulu Newmanovi tvořil v biliardovém dramatu Barva peněz, živelného bratra Dustina Hoffmana hrál v Rain Manovi, v soudním dramatu Pár správných chlapů se střetl s tvrdohlavostí Jacka Nicholsona.
Cruise se postupně rozhodl pro prozkoumání více verzatilních hereckých poloh. Herecké výzvy představovaly role válečného veterána v Narozen 4. července, fanatického vztahového gurua v Magnolii, lékaře podnikajícího zvrácenou sexuální odyseu ve Spalující touze a vlastně i atypicky cynická a sebereflexivní role nestárnoucího lorda lačnícího po krvi v Interview s upírem.
Spolupracoval s výraznými režijními a autorskými jmény. Vedl jej Stanley Kubrick, Sydney Pollack, Martin Scorsese, Tony Scott, Michael Mann či Steven Spielberg. Cruisovo jméno se vykrystalizovalo v symbol kvalitního a finančně úspěšného mainstreamu, zatímco uměl překvapit i v menších a prestižních filmech.
V devadesátých letech a na počátku nultých let Cruise nebyl zaškatulkovaný jako hvězda akčních filmů, jako tomu je dnes. Tomu postupně napomohla až jím samotným resuscitovaná špionážní série Mission: Impossible.
Akční ikonografie
První díl z roku 1996 byl jeho prvním producentským počinem. Film vycházel z původních seriálů z šedesátých a konce osmdesátých let. Cruise se však sérii rozhodl pojmout jinak. Původně na týmovou spolupráci orientovanou akci, kde špionážní organizace tvoří pevný a neochvějný základ, přetvořil na fikční svět plný zrady a nejistot.
Ze své postavy Ethana Hunta udělal vůdčí a nepostradatelnou osobnost, jež se nemůže spoléhat na organizační struktury. Film navíc z dosavadního symbolu a hrdiny série Jima Phelpse udělal záporáka.
Pro tvorbu Mission: Impossible čerpal Cruise z dosavadních zkušeností. Každý díl měl být zcela jiný a originální, což podporoval angažováním odlišných režisérů. Série šla v určité tradici i opozici „bondovek“.
Ethan Hunt jako solitér se postupně semknul okolo stálého týmu, se čtvrtým filmem s podtitulem Ghost Protocol došlo k určitému propojení jednotlivých titulů a větší kontinuitě, jakkoli každý je stále jinak vyprávěn i stylisticky uchopen.
Série se kontinuálně navrací posledních třicet let a Cruise na ni neustále klade vysoké realizační nároky, je hlavní kreativní silou, jež podporuje režijní vizi.
Jakkoli sem tam překvapil sebereflexivními roličkami, například v parodii sebe sama ve filmu Austin Powers – Goldmember či výbušným ztvárněním slizkého filmového producenta v Tropické bouři, zahrál morálně ambivalentní postavy ve stísněném thrilleru Collateral či válečné Valkýře, stal se synonymem poctivé a špičkově realizované akce.
Z jeho jména se stala akční značka. Od roku 2010 se s výjimkou muzikálu Rock of Ages neobjevil v jiném než akčním žánru, případně jeho vícežánrových odnožích.
Utvrzení obrazu
Upevnil si neochvějný filmový obraz a stále si jej drží. V době přehlceného streamingu ztělesňuje entuziasmus a vášeň pro filmové řemeslo a především pábení vycizelovanou zábavou stvořenou pro filmová plátna.
Jen málokterému herci tolik záleží na tom, co a jakým způsobem vytváří. Ke všemu přistupuje s maximální seriózností a péčí. Na nový Top Gun a Mission: Impossible nechodíme díky postavám, nýbrž díky samotnému Cruisovi, který je zárukou poctivého spektáklu. Jeho postavy jsou nenuceně heroické, okolím obdivované, inspirují okolí a disponují impulzivní kontrolou.
Hranice mezi hercem a postavou takřka neexistuje, což podporují i propagační videa z natáčení, jež sledují další šílené kaskadérské kousky, které Cruise podstupuje. Důležitými aspekty jsou také mobilita a provázanost se stroji, jež kromě fyzického nasazení lidského těla tvoří další stěžejní atributy Cruise a jeho postav.
Do filmů se promítá fascinace létáním a automobily, s nimiž Cruise v určitých chvílích takřka splyne v jedno, případně je umí díky své síle a elastičnosti zkrotit.
Úspěch a pocit, že jde o posledního mohykána, vycházejí právě z jeho pečlivé kontroly a hlubokého přesvědčení. Takřka absurdním paradoxem je pak skutečnost, že samotný Cruise je na veřejnosti a v rozhovorech podivínem.
Spousta spolupracovníků v souvislosti s ním zmiňuje až přehnaně nekonformní vřelost a obsesivní náturu. Cruise chce být vnímán jako vřelý dobrák.
Pamětihodné jsou útržky z různorodých pořadů, kde z lásky k tehdejší partnerce Katie Holmes u Oprah skákal po gauči, nebo když u Lettermana zaskočil pronikavě vyprázdněným a téměř psychopatickým pohledem, který inspiroval Christiana Balea pro jeho roli v Americkém psychu.
Neochvějná oddanost
Nejproblematičtější je jeho napojení na scientologii, kde je ve strukturách nebezpečného kultu váženou osobností, dočkal se jednoho z nejvyšších ocenění, vrchní představitel mu byl za svědka na svatbě.
Svým dětem tuto pochybnou víru ordinuje, scientologie byla předmětem nejen rozvodů a rozchodů, ale také mu několikrát komplikovala práci se studii, v jednu chvíli se uvažovalo nad tím, že bude z Mission: Impossible odejit. Po rozvodu s Nicole Kidman jejich děti poštval proti ní a vzal si je do své plné péče.
Paradoxně se však kontroverze reálného světa nikdy neodrazily na úspěšnosti jeho filmů. Cruise zvládá damage control. Především díky tomu, že se ke kontroverzím takřka nevyjadřuje. Nemá potřebu se obhajovat. Heroismus a boj za záchranu lidí v roli Ethana Hunta jeho stinnou stránku u veřejnosti pomyslně vyvažují a převyšují.
Se stejně zarytým a neochvějným přesvědčením, jako tvoří filmy, přistupuje i ke své problematické životní filozofii. Dvojsečný fanatismus a bezbřehá oddanost tak z Cruise vytvářejí fascinujícího člověka, jehož kariéra a chování nemají obdoby.
Jde o muže plného paradoxů a typický příklad problematizující to, do jaké míry bychom měli oddělovat umění od jeho autora. V zásadě však nejde o dva rozdílné muže. Cruisova obsese a vnitřní potřeba bojovat, ba přímo dýchat za to, co je podle něj správné, se zrcadlí ve všem.
Dokazuje, že hranice mezi šíleností ve prospěch dobré věci, v tomto případě vysoce kvalitních filmů, a šíleností ignorantské životní filozofie, která ubližuje okolí, se zkrátka nedá načrtnout. Tom Cruise není enigmou, nýbrž vlastním hodnotám bytostně věrným a v zásadě přímočarým mužem, jehož umění by bez těchto atributů nikdy nebylo takové.
The post Fanatik, scientolog a mistr akce. Jak se Cruise stal svébytným mohykánem Hollywoodu appeared first on Forbes.