Sobota 24. květnaSvátek má Venku je 13 °C, Skoro Jasno

Gregor: Turek a rychlá jízda? Každý občas udělá chybu. Motoristé chtějí přes osm procent

CNN Prima News Před 5 hodinami

V průzkumech se Motoristé v poslední době pohybovali kolem či pod pětiprocentní hranicí. Jaký výsledek očekáváte v podzimních volbách do Sněmovny?
Předpokládám, že se budeme blížit dvoucifernému výsledku. To je náš cíl. Cokoliv pod osm procent bych bral jako zklamání. Potenciál nám směřuje k 15 až 20 procentům. Deset procent by bylo moc pěkných. Každopádně bude potřeba si vše poctivě odpracovat a nečekat, že vše půjde samo. Je před námi spousta práce.

VIDEO: Turek by byl dobrý šéf diplomacie, tvrdí Šťastný. Která ministerstva chtějí Motoristé rušit?

Vy jste lídrem strany v Moravskoslezském kraji. Ten bude bojištěm pro těžké váhové kategorie. Kandidovat by tam měli Andrej Babiš (ANO), Zbyněk Stanjura (ODS) či Kateřina Konečná (KSČM). Neobáváte se, že vás tito političtí matadoři převálcují?
Vždy je to o tom, s jakým tématem a na které voliče politik cílí. Uznávám, že vámi jmenovaní kandidáti jsou skutečně těžké váhy. Na druhou stranu vnímám stěhování politiků po republice za účelem „vhodné“ kandidatury jako první projev neupřímnosti.

Třeba Zbyněk Stanjura se nikam nestěhuje. Narodil se v Opavě, kde také několik let sloužil jako primátor.
Máte pravdu. Měl jsem na mysli spíš opoziční politiky, s výjimkou Kateřiny Konečné, která se narodila v Novém Jičíně. Andrej Babiš ani Jindřich Rajchl (za SPD) nepochází z Moravskoslezského kraje, nežili v našem regionu. Je to takový projev neupřímnosti vůči danému kraji. Já chci svou kandidaturu založit na autenticitě. Narodil jsem se v Ostravě, tři roky také sloužím jako zastupitel městského obvodu Ostrava-Vítkovice. Vnímám sám sebe jako novou generaci a politika, který v našem regionu vidí velký zájem prvovoličů. Mnoho z nich nám drží palce. Vím, co je trápí, a snažím se jim naslouchat.

Pochopitelně mám respekt k našim politickým konkurentům. Někteří z nich jsou zkušenější a zároveň mají velké marketingové týmy. I proto jsem na naši kandidátku přizval ostřílené tamní politiky. Můžu prozradit, že za Motoristy bude kandidovat například dlouholetá starostka Mariánských Hor a bývalá senátorka Liana Janáčková. To je člověk, kterého zná v Ostravě a našem kraji úplně každý. Je to velmi schopná, erudovaná a pracovitá osoba.

Hranatá challenge v Motorgenu nefungovala

Před pár dny jste na Žofíně oficiálně zahájili předvolební kampaň. Filip Turek žádal o čas, než oznámí, zda bude na podzim kandidovat do Sněmovny. Kdy by mělo být definitivně jasno? Jen připomenu, že podoba kandidátních listin musí být hotová do 29. července.
O konkrétním deadlinu se nebavíme. Řídíme se vyhlášením voleb a zákonnými termíny. Filipa Turka si velmi vážím. I přes mnoho povinností, které má v Evropském parlamentu, se angažuje ve sněmovních volbách. Odjezdí s námi kampaň a bude komunikovat program Motoristů. Věnuje nám čas, který mu nikdo nemůže žádným způsobem vykompenzovat. Je vidět, že mu na České republice záleží.

Moc bych si přál, aby kandidoval. Jeho rozhodnutí ale budu respektovat, ať už bude jakékoliv. Nutno také říct, že Motoristé mají ambici řídit tento stát. I proto nemůžeme být stranou jednoho muže, která stojí a padá na Filipu Turkovi, jakkoliv je to samozřejmě jedinečná osobnost, která v české politice nemá obdobu.

Pokud se Turek rozhodne kandidovat, myslíte, že si to dokáže obhájit před lidmi, kteří ho volili do Evropského parlamentu? Kdyby se vzdal mandátu europoslance, toto křeslo by Motoristé zadarmo odevzdali Přísaze, se kterou jste se nerozešli zrovna v dobrém.
Náš rozchod s Přísahou byl sice emotivní, ale pořád platí, že Přísaha a Motoristé se do eurovoleb shodli na velmi propracovaném programu, který zastřešili kvalitními kandidáty. Program respektuje jak Filip Turek, tak Nikola Bartůšek. I Přísaha se voličům k něčemu zavázala, tohle by nebyl problém. Tým, který Filip Turek v Bruselu sestavil, by nadále odváděl skvělou práci. Podle mě by si Filip mnohem jednodušeji obhájil, že kandidovat bude než naopak. Cítím, že fanoušci na něj vyvíjejí obrovský tlak. Na sociálních sítích mu píšou tisíce lidí, kteří ho žádají, aby do Sněmovny kandidoval.

Ještě bych se vrátil k rychlé jízdě Filipa Turka na dálnicích. Měl podle vás dobrý vliv na mladou generaci, když na Instagramu sdílel fotky a videa tachometrů s rychlou jízdou svých fanoušků? Někdo z nich mohl mít klidně řidičák jen pár týdnů nebo dnů…
Při komunikaci takových věcí je určitě potřeba velká zodpovědnost. Jsem rád, že Filip to potom rychle dementoval. Řekl, aby lidé jezdili přiměřenou rychlostí a aby na sebe dávali pozor. On je zvyklý dnes a denně sdílet na Instagramu videa svých fanoušků. Myslím, že si to v té rychlosti neuvědomil. Všichni se ale učíme, každý občas udělá komunikační chybu. Lidsky chápu, že člověku něco ujede. Je to jisté ponaučení. Myslím, že příště bude Filip mnohem zkušenější a obezřetnější, když bude dávat něco citlivějšího na sociální sítě.

Na druhou stranu tím také otevřel téma bezpečnosti na silnicích, i když to asi nebyl původní záměr. Jsem hlavně rád, že se nic nestalo. V Motorgenu (mládežnická organizace Motoristů) jsme se o tom bavili, žádná „hranatá challenge“ u nás nefungovala. Nepřistihl jsem jednoho jediného člena, že by tohle podporoval. Spíš to byly takové bláznoviny. Některá média později oslovila osoby, které tu challenge šířily. Mnoho respondentů uvedlo, že to byly starší fotky a videa.

Zahradil jako ministr zahraničí?

Co říkáte na kritiku lidí, kteří si dělají legraci z formulové kariéry Filipa Turka? Narážím na text Kateřiny Mahdalové a Michala Škopa.
Je strašně vtipné, že lidé, kteří v životě nesledovali motorsport a neviděli jediný závod formule, si najednou naleznou pár závodů v České republice. V zahraničí už ani dohledávat neumí. Prostřednictvím Filipa pak šikanují patnáctiletého jezdce, který byl v tomto věku takový frajer, že jezdil ve formuli a skončil na druhém místě.

Ten text vyvolal spíš kritiku Filipa Turka.
Jistě… Filip Turek se celý život věnuje autům a motorsportu. V Česku bezpochyby tato témata zpopularizoval, podobně jako třeba Karlos Vémola MMA. Kdyby byl jenom nějaká nula, co si hraje na velkého frajera ve formuli, nikdy by neměl takový ohlas. Je odborným konzultantem a schází se s automobilkami. Zkrátka se pohybuje mezi lidmi, kteří autům skutečně rozumí. A když dorazí na jakoukoliv automoto událost, je středem dění. Podporuje ho celá komunita, závodníci se s ním fotí. Takhle by se automobilová komunita nechovala k někomu, koho by nerespektovala.

A hlavně – hodnocení kariéry Filipa Turka bych nechal právě na zmíněné komunitě. Stejně tak bych nechal hodnocení sportovců na lidech, kteří danému sportu doopravdy rozumí. Já třeba od dětství hraji fotbal a chodím běhat. V životě by mě ale nenapadlo vysmívat se běžeckému tempu Danuše Nerudové. Nedovolil bych si veřejně urážet kohokoliv, kdo motivuje lidi ke sportovní aktivitě. Už jen čekám, kdy na mě nějaký datový novinář vytáhne okresní přebor. To je samozřejmě nadsázka...

Myslím ale, že Filipa tenhle posměch mrzí. On totiž motorsportu a automobilům věnoval velký kus života. Určitě to pro něj teď není příjemné. Doufám, že se předvolební kampaň brzy vrátí zpět k politickým tématům. O nich klidně můžeme ostře a pikantně diskutovat. Rozhodně bychom ale neměli přecházet do osobní roviny, to mi přijde zbytečné.

Na vaší akci na Žofíně vystoupili s projevem také Jan Zahradil či Vladimír Pikora. Budou kandidovat do Sněmovny?
S kandidaturou Jana Zahradila nepočítáme. On řekl, že do Sněmovny kandidovat nechce. Toto rozhodnutí sdělil ještě dříve, než se stal poradcem Motoristů pro zahraniční otázky. My tento postoj respektujeme, byť si myslíme, že by byl velmi kvalitním poslancem. I když Jan Zahradil kandidovat nebude, výrazně se podílí na tvorbě našeho programu pro zahraniční politiku. Ten člověk má obrovský přehled, během své politické činnosti toho hodně odpracoval.

Bude vaším kandidátem na ministra zahraničí?
Dokázal bych si ho jako ministra představit. Bude ale záležet na tom, co chce on.

SPD jako velmi nepředvídatelný subjekt

Jak to bude v případě Vladimíra Pikory?
Zatímco Jan Zahradil je politický matador, pan doktor Pikora je zase ekonomický matador. Věnoval se akademické činnosti i soukromému sektoru. Vypracoval celou řadu zajímavých publikací, vyzná se v investicích a je významným spoluautorem našeho ekonomického programu. My bychom stáli o to, aby kandidoval. Moc bych si to přál, takže jsem zvědavý, co nejbližší týdny přinesou.

Motoristé by chtěli po volbách vládnout s ANO. Podle posledních průzkumů by ale tato dvojkoalice rozhodně neměla sněmovní většinu. Co když za Motoristy přijde Andrej Babiš s návrhem oslovit ještě Tomia Okamuru? Umíte si představit koalici s SPD?
O žádné koalici s SPD dopředu nekalkulujeme. Jde o spojení čtyř stran na jedné kandidátce, lze u nich očekávat obrovská tření i kroužkovací závody. Trikolora či Jindřich Rajchl představili kandidáty, které ani neznám. Může se klidně stát, že se ty strany během kampaně rozhádají. Hned po volbách se jejich poslanecký klub může rozdělit na různé fraktály, z nichž nebude možné dohodnout případného koaličního partnera. Úkolem politika je bavit se se všemi, to ano. SPD je ale přesně ten příklad, kdy nějaká diskuse bude reálná až po volbách. V současnosti je to totiž velmi nepředvídatelný subjekt.

Znovu připomenu, že preferujeme dvoubarevnou vládu s ANO. A že to podle současných průzkumů nevychází? Tím bych se tolik neřídil. Některé agentury nám před evropskými volbami predikovaly necelých pět procent. Nakonec Motoristé v koalici s Přísahou přesáhli deset procent a skončili třetí. Z historie víme, že volby často dopadají úplně jinak, než předpovídají průzkumy. Určitě to ale bude těsné. Rozhodně u koalice ANO a Motoristů nemůžeme mluvit o nějaké ústavní většině. Šance na dvoubarevnou vládu tu ale je a vůbec není malá.

Přečtěte si další rozhovory s politiky, kteří zastupují mladou generaci:

ČTĚTE TAKÉ: Piráti pro dekriminalizaci konopí nehnuli prstem, řekl Blažek. Zmínil, co se koalici nepovedlo

Pokračovat na celý článek