Dnes je to v zásadě mužský svět. Do deseti let by se však měla formule 1 dočkat první ženské mistryně světa. Za cíl si to dala organizace More Than Equal, kterou založili třetí nejbohatší Čech Karel Komárek a bývalý pilot F1 David Coulthard. Co obnáší hledání budoucí šampionky, popsala na Forbes Women’s Summitu Lauren Forrow.
Dosud se do závodů F1 probojovaly pouze dvě Italky. V padesátých letech Maria Teresa de Filippis, v sedmdesátých Lella Lombardi, která dokonce získala půl bodu v předčasně ukončeném závodě. Od té doby se do královské disciplíny motosportu žádná žena nedostala.
„Víme, že máme před sebou obrovský kus práce, abychom dosáhli rovnosti a dostali jednu z našich jezdkyň do formule 1, ale právě ony jsou budoucnost,“ řekla na květnovém eventu pořádaném Forbesem Lauren Forrow, která v organizaci More Than Equal vede komplexní program zaměřený na rozvoj mladých talentovaných závodnic.
Prvním krokem, který organizace provedla, když před dvěma lety vznikla, byl výzkum týkající se současné situace žen ve světě motosportu a jak na ně lidé hledí. Výsledek: ženy představují jen desetinu ze všech závodících.
Jejich malý počet je způsobený tím, že v prvních pěti letech jejich závodní kariéry je větší pravděpodobnost, že na rozdíl od mužských protějšků skončí. Je pro to hned několik provázaných důvodů.
Začínají později a dostávají méně šancí se ukázat. Roli v tom hrají stereotypy, které stále kolují o ženách za volantem, zvláště pak závodního vozu. Podle nich neumějí řídit, nejsou dost silné, dost soutěživé, dost agresivní… Podobné předsudky následně ovlivňují, jaké příležitosti dostanou, a tedy kolik mohou nabrat zkušeností.
Sama organizace hledá dívky s potenciálem po celém světě na základě analýzy dat. Využívá pro to například výsledky mezinárodních motokárových závodů. „Porovnáváme je s naším fyzickým, technickým a psychologickým profilem, abychom identifikovali rané ukazatele talentu.“
Na základě toho také mohou v týmu zhodnotit, kolik dá práce, aby u dané jezdkyně smazali ztrátu na mužské závodníky.
V první vlně se do programu dostalo šest dívek ve věku mezi třinácti a čtrnácti lety, z nichž jedna je Češka. Většina z nich začínala na motokárách.
V rámci programu jejich vývoje se Forrow s týmem snaží dívkám předat všechny potřebné základy, aby byly na dráhu závodnice připravené fyzicky, technicky, takticky i psychologicky. Jak to Forrow shrnula, jde o prostředí, které je pro jezdkyně náročné a zároveň podpůrné.
„Potřebujeme, aby se učily, a to rychle, pokud chtějí dohnat své mužské protějšky.“ Aby to bylo možné, je klíčové, aby se dívky cítily v týmu bezpečně. A to hlavně ve chvílích neúspěchů.
„Musejí se učit z chyb. Což ale od nich vyžaduje velkou míru zranitelnosti – musí být ochotné dělat chyby v prostředí, kde chyby často znamenají konec kariéry,“ vysvětlila Lauren Forrow, proč je důraz na pocit bezpečí jádrem jejich podpory.
Sama má za sebou zkušenosti z vedení i dalších vysokovýkonných sportovních týmů. Například v přípravě britských bobistů a skeletonistů.
„Musíme si uvědomit, že naše jezdkyně jsou stále velmi mladé. Snažíme se proto vytvářet prostředí, které to zohledňuje. Bylo by snadné je přetížit očekáváním.“

Nyní se jejich svěřenkyně účastní mezinárodních závodů motokár, brzy by ale měly přejít do závodních aut. „Doufáme, že v příštích pár letech se některé z nich přesunou do F1 Academy.“ To jsou juniorské závody žen, kde se jezdí v monopostech podobných F4.
K tomu, aby dívky a ženy prorazily do formule 1, jim pak může pomoci dokumentární série od Netflixu pojmenovaná F1: The Academy, která vychází tuto středu 28. května. V ní kamery sledují závodnice právě v ženské soutěži F1 Academy a jejich cestu do formule 1.
Že to může být nakopnutí kariéry ukázala už jiná série z prostředí formulí, za níž stojí rovněž Netflix: Drive to Survive (v češtině Touha po vítězství). Ta v roce 2019 nakopla uvadající divácký zájem o F1, zviditelnila jednotlivé piloty a malé stáje. Od té doby každý rok vychází nová série mapující uplynulý ročník.
„Díky Netflixu mají jezdkyně větší pozornost už v rané fázi kariéry. A to jim dává naději,“ řekla Forrow. Vedle toho, že jim může pomoci s bouráním zavedených stereotypů, přináší též sponzory. Právě peníze často rozhodují o tom, jak moc může jezdec trénovat a kolik má příležitostí.
Jak upozornila Forrow, k tomu, aby nastala v prostředí formule revoluce v podobě závodnic, jsou potřeba partneři. Těmi jsou společnost Allwyn ze skupiny KKCG miliardáře Karla Komárky, automobilová stáj McLarren i samotná organizace Formule 1.
Navíc cílem není jen to, aby se do deseti let stala žena mistryní světa v F1. „Nechceme najít jen jednu ženu, která se tam dostane – chceme vytvořit odkaz, který umožní ostatním ženám jít v jejích stopách,“ hlásí Forrow cíl More Than Equal.
Podle vedoucí rozvoje mladých jezdkyň navíc může být jejich příběh inspirací i ženám v jiných odvětvích. Vedle zvládání tlaku a předvádění výkonu se podle ní ukazují jako klíčové i takzvané měkké dovednosti, soft skills, jako jsou schopnost komunikace, emoční inteligence a vedení lidí.
„Správně bychom o nich neměli mluvit jako o měkkých. Jsou totiž naprosto zásadní pro inovace i výkon.“
Farrow rovněž zmínila, že ženy v životě čelí větším očekáváním než muži a často se drží zpátky, třeba se neozvou o přidání nebo povýšení. „My se snažíme vychovávat sebevědomé dívky, které se nebojí ukázat svůj úspěch – a myslím, že to je lekce i pro svět byznysu.“

The post Hledá se první šampionka. Co obnáší výchova dívek pro proražení ve formuli 1? appeared first on Forbes.