Sobota 14. červnaSvátek má Venku je 23 °C, Jasno

Hollywoodské hvězdy vydělávají na Broadwayi balík. Hlavně producentům

Forbes Před 5 dny

Divadelní hra s názvem Dobrou noc a hodně štěstí, kterou režíroval slavný americký herec George Clooney, se stala první divadelní inscenací v historii, která za jediný týden utržila čtyři miliony dolarů (asi 87 milionů korun). Pro většinu hollywoodských hvězd ale Broadway není zrovna zlatým dolem.

Známý americký herec a režisér George Clooney si nemohl přát na Broadwayi lepší debut. V letošním roce uvedl na tamní divadelní scénu hru Dobrou noc a hodně štěstí, což je adaptace jeho vlastního černobílého filmu z roku 2005.

Divadelní hra, jejímž je spoluautorem, produkoval ji a hraje v ní hlavní roli, byla nominována na pět divadelních cen Tony, včetně nejlepší herecké role pro samotného Clooneyho.

Hra navíc trhá rekordy v tržbách – stala se nejvýdělečnější činohrou v historii Broadwaye. Vůbec poprvé byla také broadwayská show přenášena živě v televizi. Předposlední představení na Broadwayi mohli diváci zhlédnout předminulou sobotu na CNN nebo HBO Max.

Divadelní adaptace, která popisuje konflikt mezi americkým novinářem Edwardem Murrowem a senátorem Josephem McCarthym, utržila za dvanáct týdnů 44 milionů dolarů. To je víc, než kolik vydělala Clooneyho filmová předloha z roku 2005.

Zmiňovaný snímek v amerických kinech vydělal pouze 32 milionů dolarů, a to i přes to, že získal šest nominací na Oscara, včetně těch za nejlepší film a režii. Jedno je však jisté – Clooney nepřenesl své dílo na Broadway kvůli penězům. 

Podle odhadů Forbesu si dnes čtyřiašedesátiletý Clooney vydělá divadelní hrou šest milionů dolarů, což je víc, než kolik si vydělá jakýkoli jiný divadelní herec za stejné období.

info Foto Profimedia
George Clooney na premiéře své divadelní hry Dobrou noc a hodně štěstí

Je to ale jen zlomek toho, co dostávají nejlépe placení hollywoodští herci za natočení jednoho filmu. Například za loňský snímek Vlci získal podle odhadů Forbesu Clooney od společnosti Apple třicet milionů dolarů, stejně jako jeho herecký kolega Brad Pitt. 

Filmy vás proslaví, díky televizi zbohatnete, ale divadlo z vás udělá dobrého herce,“ pronesl jednou americký herec Terrence Mann. Ať už je to, jak chce, ať už jde o prestiž, kterou s sebou nese divadelní jeviště, nebo něco jiného, hvězdy, jako je Clooney, se staly nezbytnou součástí broadwayského ekosystému.

Například Denzel Washington a Jake Gyllenhaal aktuálně účinkují ve hře Othello, zatímco Kieran Culkin, Bob Odenkirk a Bill Burr mají hlavní role ve hře Konkurenti (v originále Glengarry Glen Ross).

Hvězda filmu Gladiátor II. Paul Mescal v dubnu zakončil svoje angažmá v Tramvaji do stanice Touha. A loni bylo na broadwayských prknech, co znamenají svět, možné vidět hvězdy, jako je Robert Downey Jr., Rachel McAdams, Steve Carell, Eddie Redmayne a Jeremy Strong – ti měli hlavní role v činohrách, které běžely deset až šestnáct týdnů a měly pevně daný konec, aby se vměstnaly do nabitých rozvrhů herců.

Hollywoodské hvězdy se sice na Broadwayi objevují už dekády, v posledních letech ale producenti a investoři chtějí čím dál tím častěji uvádět hry, které běží kratší dobu a mají hvězdné obsazení. Výrazně to totiž snižuje finanční riziko.

Uvedení takové hry většinou vyjde na šest až devět milionů dolarů, zatímco nový muzikál vyjde podle odhadů Forbesu na dvacet až pětadvacet milionů dolarů. Týdenní provozní náklady pak v případě činohry činí čtyři sta až šest set tisíc dolarů, zatímco v případě muzikálů to je osm set až devět set tisíc dolarů.

Pravděpodobnost, že jako investor přijdete o všechny peníze, se blíží nule.

„Pravděpodobnost, že jako investor přijdete o všechny peníze, se blíží nule – díky předpokládaným tržbám na daném herci,“ vysvětluje Jason Turchin, producent oceněný cenou Tony a zakladatel Klubu investorů na Broadwayi. „Možná se vám nepodaří mít několikanásobný zisk, ale měli byste dosáhnout zdravého zisku,“ dodává.

Například investice do zmíněné hry Dobrou noc a hodně štěstí ve výši devět a půl milionu dolarů se vrátila za necelé dva měsíce od premiéry. Další hry, Othello a Konkurenti, vydělaly peníze zpět během devíti týdnů (devět milionů a sedm a půl milionu dolarů).

Ačkoli je potenciální zisk těchto představení omezen jejich délkou uvádění, mohou investoři podle Turchina počítat s deseti- až třicetiprocentním výnosem.

Pouze ve čtvrtině případů se stane, že se investorům pouze vrátí vložené peníze, nebo dokonce ještě méně. Proto taková představení podle Turchina představují pro producenty sázku na jistotu a budou se k nim v budoucnu uchylovat čím dál tím častěji. 

Slavné hvězdy, které za filmy berou i dvacet milionů dolarů, na Broadwayi dostávají týdenní plat jako zálohu – ti nejtalentovanější berou sto tisíc dolarů a dostanou i procenta ze zisků. Ti nejlepší mohou mít až deset procent z čistých tržeb.

Další klíčoví lidé, jako jsou autoři, producenti a režiséři, dostávají malé procento z tržeb nebo větší procento ze zisku. Téměř všechny dlouhodobé inscenace se přesunuly k vyplácení podílů ze zisku, aby se snížilo investiční riziko.

V případě takzvaných trháků, tedy hvězdně obsazených show, je však standardem podíl na hrubých tržbách (například roční účinkování Hugha Jackmana v obnovené inscenaci The Music Man v roce 2022).

Clooneyho smlouva k inscenaci Dobrou noc a hodně štěstí zahrnuje podíly z výnosu za herecké účinkování, spoluautorství, produkci a vlastnictví původních práv, což v součtu tvoří jeho působivý honorář.

Brad Pitt (vlevo) a George Clooney ve filmu Vlci
info Foto se souhlasem Apple TV+
Brad Pitt (vlevo) a George Clooney ve filmu Vlci

Až do letošního roku podíl herce z tržeb jen lehce převyšoval jeho týdenní plat. Většina úspěšných představení vydělává něco málo přes jeden milion dolarů týdně, a během celé doby uvádění si hlavní hvězda může vydělat jeden až tři miliony dolarů.

Ale pokud jste herec, který vydělal jmění hraním filmového superhrdiny (jako třeba zmiňovaný Hugh Jackman), prodejem tequilové značky (George Clooney) nebo patří mezi nejspolehlivější filmové taháky posledních třiceti let (Denzel Washington), jsou to pro vás spíš drobné. 

Co se letos změnilo, je to, že si producenti začínají uvědomovat, kam až mohou šponovat ceny vstupenek díky hvězdnému obsazení, a to obzvlášť v případě nejdražších míst na sezení.

Průměrná cena za vstupenku na představení Dobrou noc a hodně štěstí, Othello a Konkurenti se pohybuje mezi 250 až čtyřmi sty dolary, prémiová místa se běžně prodávají za sedm set až devět set dolarů. To je víc než dvojnásobek toho, co loni stály nejlepší vstupenky na hvězdná představení či stálice, jako je Wicked a Hamilton. 

Z inscenací, které měly premiéru v březnu, se tři zařadily mezi čtyři nejvýdělečnější tituly na Broadwayi. Dobrou noc a hodně štěstí a Othello vydělávají v průměru přes tři miliony dolarů týdně, Clooneyho představení překonalo hned třikrát pro činohry dříve nedosažitelnou hranici čtyř milionů dolarů týdně. 

Ukazuje se, že diváky, kteří jsou ochotni utratit velké částky za lístky, natolik láká vidět slavné herce naživo, že je neodradí ani špatné recenze. Podle broadwayského agregátoru recenzí (Did They Like It?) dostala hra Dobrou noc a hodně štěstí od předních kritiků osm pozitivních recenzí, devět smíšených a čtyři negativní.

Othello má dvě pozitivní, patnáct smíšených a tři negativní a na cenách Tony nezískal žádnou nominaci. Přesto se vstupenky na něj pořád velmi dobře prodávají.

McNeal, loňský broadwayský debut Roberta Downeyho Jr., byla jednou z nejhůře hodnocených divadelních her sezony, získala jednu pozitivní, pět smíšených a osm negativních recenzí. Přesto během dvanácti týdnů utržila čtrnáct milionů dolarů.

Pro srovnání: hra John Proctor Is The Villain, kde účinkuje Sadie Sink, herečka ze známého seriálu Stranger Things, získala sedmnáct pozitivních, tři smíšené a jednu negativní recenzi, a k tomu ještě sedm nominací na cenu Tony. Její průměrné týdenní tržby ale nedosahují ani pěti set tisíc dolarů. 

„Zdá se, že diváci chtějí vidět hollywoodské celebrity naživo, touží po tomto zážitku,“ říká jeden z významných broadwayských producentů. „A co z toho má ta hvězda? Ovace vestoje od tisícovky diváků každý večer jejich egu rozhodně neublíží,“ podotýká.

The post Hollywoodské hvězdy vydělávají na Broadwayi balík. Hlavně producentům appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek