15. červnaSvátek má Venku je 25 °C, Skoro Jasno

Lidskost AI nikdy nenahradí, shodli se řečníci na Forbes Business Festu

Forbes Před 1 dnem

Je všude, prostupuje různými obory a je čím dál obtížnější se jí vyhnout. Umělá inteligence je téma, kterému věnovali velký prostor i hosté na prvním ročníku akce Forbes Business Fest, která proběhla tento týden v pražských Holešovicích.

Na pódiu nazvaném People @ Work se vystřídalo 32 řečníků, z nichž někteří si svou profesi bez AI už ani nedovedou představit. Jak umělá inteligence ovlivňuje trh práce, výběr zaměstnanců i firemní kulturu? Tady je přehled toho nejdůležitějšího, co na stagi zaznělo.

Jsou levní, efektivní a samostatní. Digitální agenti jsou podle Matěje Matolína z Digitální HR pomocníci, kteří mohou nahradit člověka v HR procesech. A třebaže dokáže umělá inteligence práci ulehčit, nepopírá, že stejně jako lidem, je potřeba i agentům dát jasné instrukce a dohlížet na ně.

„Klíčové je mít dobře nastavené procesy, data a směrnice,“ říká Matěj Matolín. Ne vždy totiž organizace práce vyhovuje AI stejně jako lidem.

Léky v rukou robotů

Jeden z hlavních oborů, do kterého umělá inteligence proniká stále více, je zdravotnictví. CEO společnosti Dr. Max Jan Žák na Business Festu představil koncept robotické lékárny.

Zdůraznil však, že není nutné obávat se toho, že zákazníky budou obsluhovat roboti. Ti budou spíš schovaní v zázemí a připravovat sortiment. Poradenská role zůstane stále na farmaceutech.

„Nemá nahradit lidi, ale posílit zákaznický zážitek. Personál může trávit více času s pacienty na prodejně,“ podotýká Jan Žák. Robot pak může v další fázi pomoci oskenovat QR kód nebo připravit léky. A podle generálního ředitele je to důvod, proč se budou lidé do Dr. Maxe vracet.

AI rychlejší než lidé

Že AI v byznysu výrazně pomáhá a zjednodušuje práci, tvrdí také Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR a podle Forbesu i jedna z nejvlivnějších žen Česka. Ve firmách může umělá inteligence v případě výpadku nějakého výrobku najít náhradu a řešení během pár minut, zatímco zaměstnancům by to trvalo i celý den.

Přesto ještě řada společností umělou inteligenci nevyužívá. Částečně ji podle Součkové vnímají stále jako určité riziko. „Není to o tom, že AI dělá sama rozhodnutí, jen pomáhá navrhnout řešení. To konečné slovo je stále na lidech,“ podotýká Hana Součková.

Nejtěžší je prý najít správný balanc mezi regulací a flexibilitou. Je nutné identifikovat, kde AI přinese největší přidanou hodnotu. „A to jsou ti lidé na konci,“ poznamenává.

info Foto Michaela Szkanderová
Hana Součková na Forbes Business Festu

AI pro každého

Že umělá inteligence není hrozba, se snažil na Forbes Business Festu naznačit rovněž Filip Dřímalka, odborník na umělou inteligenci.

Podle něj může pomoci třeba při hledání práce, kdy lze díky AI vytvořit motivační dopis nebo vizualizovat data. Na výběrovém řízení to pak může vyvolat wow efekt.

„Navíc je to dovednost, kterou si může osvojit každý. V jakémkoli věku je možné překonat strach z technologií,“ zmiňuje Filip Dřímalka.

info Foto Michaela Szkanderová
Filip Dřímalka hovoří k divákům na Forbes Business Festu.

V první řadě člověk

Ne všichni řečníci ale sdíleli nadšení z AI. V popředí by podle některých měla stále zůstávat lidskost a autenticita. Myslí si to například Michal „Mike“ Bubeníček, CEO Etnetera Motion.

Podle něj se hlavně na sítích objevuje přemíra AI výstupů, které zbytečně upozaďují lidské dovednosti a kreativitu. Lidé by neměli ke své osobní značce přistupovat jako k produktu, který je nutné za každou cenu stylizovat a prodat.

„Podívejte se na své hodnoty, na svou energii, na své divnosti, na svůj jazyk… a vytáhněte je na světlo,“ radí Mike Bubeníček.

Křetínský v barech

Na tom, že člověk bude i přes pokročilost AI na prvním místě, se shodli všichni řečníci. I když ne vždy je práce s lidmi jednoduchá. Své o tom ví například Jan Vlachynský ze společnosti Lidi z Baru. Otevřeně popsal náročné období, kdy musel propouštět zaměstnance kvůli klesajícímu zájmu o alkohol.

Tehdy osobně obvolával brněnské gastroprovozy, aby propuštěným našel novou práci. Cítil za ně zodpovědnost. Těžké období prý změnilo i jeho jako šéfa. Daleko více se teď radí s týmem a nebojí se dělat rozhodnutí.

Zároveň přiznává, že provozovat bar je vždy sázkou do loterie. „Alkohol je ale takové uhlí. Furt tu je, stále se na něm dá vydělat. Chci být Křetínský v barech,“ dodává.

info Foto Michaela Szkanderová
Jan Vlachynský na Forbes Business Festu

Generace Z: Obavy i zábava

Zákazníky má i mezi generací Z. O jejich návycích mluvila Hana Wasserburger, ředitelka poradenských služeb Visa, která představila unikátní studii, jež se právě na populaci vyrůstající v digitálním věku zaměřila.

Mladí lidé jsou překvapivě uvědomělí, mají obavy z geopolitiky i o bezpečí svých financí. Na druhou stranu se rádi baví a za zábavu utrácejí.

„Generaci Z můžeme rozdělit na pasivní spotřebitele, hodnotové konzumenty a budoucí optimisty. Ti vydělávají nejméně a nejvíce utrácejí za zážitky,“ upozorňuje Hana Wasserburger.

Říkat, co si myslím

O firemní kultuře zase promluvili Anna Grefkowicz, generální ředitelka dánského farmaceutického gigantu Novo Nordisk pro Česko, a David McCabe, tuzemský šéf švédského nábytkářského řetězce IKEA.

Anna Grefkowicz přiblížila, jak to chodí v Dánsku, kde jsou firmy velmi otevřené, založené na rovnosti a autentickém vedení: „Oproti Čechům jsou Skandinávci více přímočaří, zatímco Češi jsou v komunikaci opatrnější. Důležité tak je říkat, co si myslím, a dělat, co říkám, což podporuje právě bezpečné prostředí firmy.“

David McCabe zase tvrdí, že firemní kultura není něco, co je zapsané na slidech, ale žije v každodenním chování lidí i zákazníků.

Když hledá nové kolegy do týmu, nezajímají ho jen dovednosti, ale především hodnoty, které musejí s kulturou firmy souznít. A její vize je prý zcela prostá – pomáhat lidem žít jednodušeji a úsporněji.

info Foto Michaela Szkanderová
David McCabe na Forbes Business Festu

The post Lidskost AI nikdy nenahradí, shodli se řečníci na Forbes Business Festu appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek