Posílit kapitál a zapojit investory do svých vizí i do konkrétních rezidenčních projektů. Developerská skupina EBM Group před rokem rozjela vlastní fond kvalifikovaných investorů. „Chceme, aby investoři byli součástí konkrétních projektů, na které si mohou sáhnout,“ říká její ředitel Jakub Vais. Jak rostoucí společnost s rodinnými základy propojuje vášeň, kvalitu a investice do bydlení?
První z firem skupiny EBM zakládal Ľubomír Vais už v roce 1998, projekční služby postupně rozšířil o development, stavitelství a realitní byznys a společně se synem Jakubem dovedl pražskou EBM Group mezi respektované střední developery na českém trhu.
Skupina přitom stále stojí na stejných rodinných základech: podnikatelském instinktu a vášni. „Nelpíme na kvantitě, ale na kvalitě. Nechceme být největší na trhu, chci, aby nás práce bavila. Naše vize zůstává stejná – chceme dělat projekty, na které budeme hrdí a nebudeme se za ně stydět ani za dvacet let,“ říká Jakub Vais, jenž řízení skupiny převzal po otci a dnes ji režíruje z pozice generálního ředitele.
Nebyl to skok do neznáma. Byl jsem u zrodu firmy a podílel se na jejím budování,“ podotýká k převzetí rodinného byznysu. Přinesl do něj větší dynamiku, základní směr ale měnit nehodlá: budoucnost vidí ve středně velkých, architektonicky hodnotných stavbách. „Developer má na trhu obstát nejen cenou, ale i schopností vytvořit místo, kde se bude lidem dobře žít,“ prohlašuje.
Propojit investora s realitou
Právě uplynul rok od chvíle, kdy EBM Group po letech příprav rozjela vlastní fond kvalifikovaných investorů – EBM Real Estate SICAV má konsolidovat kapitál, posílit zdroje, umožnit realizaci větších projektů a zapojit do nich investory, pro které je důležité vědět, kam jejich peníze směřují.
Po roce fond spravuje zhruba 290 milionů korun. „Máme velmi pozitivní zpětnou vazbu od trhu,“ doplňuje Jakub Vais.
Základním principem je výběr projektů ve vysoké fázi přípravy, což minimalizuje riziko prodlení či růst nákladů. „Profil investora je jasný – je to majetný člověk, kterého investice baví a zajímají. Nabízíme mu alternativu k nákupu investičního bytu: investuje do ‚cihly‘, ale s menším rizikem díky diverzifikaci projektů,“ vysvětluje Vais.
Komfort v Praze i ve Starých Splavech
Jedním z projektů, jenž jasně ukazuje standardy EBM a zároveň konkretizuje představu o zaměření fondu, je Krčská zahrada. Pražský rezidenční komplex, u kterého developer dbal na lokalitu, komunitní charakter a také komfort.



Uzavřený areál stojí blízko lesa i stanice metra, což umožňuje spojit městské bydlení s přírodou. „Viděl jsem návrhy, jak z pozemku vytěžit víc. My ale jdeme jinou cestou. Zvolili jsme přiměřenou velikost výstavby, která se k místu hodí lépe,“ popisuje projekt šéf EBM Group.
Na opačném konci spektra stojí Valmont – osm luxusních apartmánů nad Máchovým jezerem s cenou přes 200 tisíc korun za metr čtvereční. Projekt se podle Vaise ekonomicky neřadí k těm nejvýnosnějším, přesto má pro firmu význam.
„Valmont je projekt, do kterého by se devadesát devět ze sta developerů nepustilo. Jde o technicky velmi náročnou stavbu, ale pro mě je to i srdeční záležitost. Je to místo s výjimečným výhledem a podtrhuje naši myšlenku, že tvoříme krásná místa pro život.“



Polovina apartmánů už je prodaná, zbytek si firma nechává na pozdější fázi, kdy bude možné klientům ukázat hotovou stavbu a přímo z apartmánů jim předvést i zmíněný unikátní výhled.
Růst s rozumem a bez klišé
Valmont roste v rekreačním městečku Staré Splavy, které leží už v Libereckém kraji. Jinak se ale EBM Group soustřeďuje především na ten Středočeský a na Prahu. Vybírá projekty do 300 bytů, často s prvky, které zvyšují kvalitu života v dané lokalitě – od parků po nová náměstí.
Na rozvoj infrastruktury přitom aktivně přispívá, ať už finančně, nebo výstavbou veřejných prostor.
O expanzi do dalších regionů, nebo dokonce za hranice Česka zatím Jakub Vais mluví jen opatrně. „Můžeme to v budoucnu zkusit, ale kvalitní produkt nevznikne bez znalosti místního prostředí a vztahů. Jsme pražský developer a na tom stavíme,“ konstatuje.
Součástí identity zůstává i rodinný charakter. „Rodinná firma pro nás není klišé. Nemůžu si dovolit týden nechodit do práce,“ říká Vais s nadsázkou. Klíčové pro něj je, aby každý projekt bavil nejen zákazníky, ale i zaměstnance, investory a partnery. „Projekt nemůže být jen ekonomicky skvělý a přitom ošklivý, nebo jen hezký a prodělávající. Pak to nebude bavit nikoho.“
The post Investice, která baví. Developer má na trhu uspět nejen cenou, říká šéf EBM Group appeared first on Forbes.