Středa 21. květnaSvátek má Venku je 21 °C, Zataženo Bouřky

Kdo může za to, že se vaše dítě nedostalo na školu? Velký rozhovor s ministrem Bekem

Aktuálně.cz Před 10 hodinami

Kdo může za to, že se vaše dítě nedostalo na školu? Velký rozhovor s ministrem Bekem; Zdroj foto: Vojtěch Gross

Prosadit podobně velkou změnu ale trvá dlouho, míní ministr. "Když začneme předělávat přijímačky a maturitu, tak je to opravdu zásadní změna, a ta potřebuje širší konsenzus - musí se s ní identifikovat samotné školy a musí na to být logisticky připravené."

Za tím, že se některé děti i s nadprůměrnými výsledky v testech nedostaly na vysněné školy, stojí podle Beka omezené kapacity jednotlivých institucí, o který je vysoký zájem. Je to případ zejména hlavního města.

"Praha dvacet let málo budovala kapacitu veřejných středních škol v gymnaziální a lycejní sféře. Teď se to snaží dohnat, ale samozřejmě to trvá," hodnotí host Terezy Engelové.

Bek uznává, že řešení některých problémů v českém školství je i po mnoha letech stále v procesu. "Doteď třeba mají všechny školy úplně stejná pravidla pro rozpočet, přestože některé z nich fungují v mnohem těžším terénu."

Takové školy by přitom podle ministra potřebovaly vyšší prostředky, třeba na odměny pro pedagogy. "Potřebujeme nejlepší učitele v tom nejtěžším terénu, ne tam, kde je práce nejlehčí. Dosud jsme to ale financovali tak, že jsme vlastně tu situaci ve vyloučených lokalitách naopak zhoršovali," uzavírá.

Celý rozhovor si můžete pustit v úvodním videu nebo si ho poslechnout ve své oblíbené podcastové aplikaci. Jaká byla jeho hlavní témata?

00:06-06:21 Proč je špatně nastavený systém a kdo jiný než ministr školství s tím může něco udělat? Nevede se dialog vždy jen před volbami? Proč se už roky debatuje bezvýsledně?

06:21-10:22 Rodiče a žáci si stěžují na letošní testy, není ale chyba v celkové organizaci přijímacích zkoušek? Měly by je zajišťovat základní školy? Změní se skladba přijímacích zkoušek?

10:22-17:05 Je pro politiky školství skutečně priorita? Je MŠMT napříč politickým spektrem vnímáno jako důležitý resort? Proč bere nastupující učitel v Praze stejně jako na venkově, i když má daleko větší náklady?

17:05-20:42 Proč je problém na některých místech učitele udržet nebo je tam vůbec dostat? Budou moct o rozdělování peněz v rámci rozpočtu rozhodovat samotní ředitelé škol? Je zákon o vysokých školách demotivující pro jejich růst?

20:42-27:50 Existuje koncepce na udržení lidí ve školství? Jak učitele motivovat? Proč potřebujeme CERMAT? Bere CERMAT školám kompetenci připravit děti na přijímací zkoušky? Nejsou to peníze vyhozené oknem?

27:50-33:35 Jak o základních školách vypovídají celorepublikové výsledky dětí v přijímacích zkouškách na osmiletá gymnázia? Bylo by pro stát výhodné, aby co nejvíc dětí dosáhlo na vysokoškolské vzdělání? Nebere systém dětem šanci na dobré vzdělání?

33:35-38:17 Měl by mít stát možnost donutit zřizovatele škol k navyšování kapacit? Proč nereagoval na slova primátora Svobody o tom, že gymnázia jsou jen pro inteligentní lidi?

38:17-41:09 Co mají čekat příští rok maturanti, nebo studenti, kteří se chystají k přijímacím zkouškám?

Pokračovat na celý článek