Jaroslav Dvořák byl sklem fascinován od dětství – vyučil se sklenářem a u řemesla svým způsobem zůstal. Dnes, jako zakladatel a spolumajitel firmy CRSklo, spolu s parťákem Radkem Keltnerem budují firmu specializující se na zasklené pergoly, přístřešky a zimní zahrady. Za pět let fungování atakovali stomilionovou hranici obratu a jejich ambice tím zdaleka nekončí.
Do tajů práce se sklem zasvětil Jaroslava Dvořáka jeho otec. Společně začínali s výrobou oken a skleněných dveří, zasklíváním. Brzy se osamostatnil. A přišla poptávka, která jeho směr podnikání změnila.
„Zákazník po mně chtěl pergolu z hliníku, i když jsme ji tehdy nedělali. Dal mi zálohu, tak jsem to musel dotáhnout. Byl to risk, který vyšel,“ vzpomíná Dvořák s úsměvem. „První pergolu jsme řezali v kanceláři. Jinam by se nám ani nevešla,“ popisuje realizaci první „hliníkové“ zakázky před deseti lety. Ekonomicky to ale klaplo.
Rozjezd bez zastavení
Posunout byznys o level výše se Dvořák rozhodl před pěti lety. S novým společníkem Radkem Keltnerem, se kterým se do té doby znali jako dodavatel a zákazník. „Jednou jsme dali řeč u piva a dohodli se, že do toho půjdeme společně. Radek přinesl do firmy svěží vítr a nové nápady. Díky němu jsme se posunuli,“ oceňuje osmačtyřicetiletý Dvořák přínos o třináct let mladšího kolegy.
Sedm montáží měsíčně. Takový byl původní plán nově založené firmy CRSklo. Jejich odhad jim ale hrubě nevyšel. Poptávka po hliníkových pergolách a zimních zahradách výrazně předčila jejich očekávání. Hlavně během covidu se museli pořádně otáčet, aby uspokojili všechny poptávky.



„Byla to extrémní doba. Lidi nejezdili do práce, chtěli si to doma zvelebit a zpříjemnit. Takže jsme se nezastavili. Ale vůbec nám to nevadilo. Právě naopak. I díky tehdejšímu boomu jsme se pořádně rozjeli a v růstu stále pokračujeme,“ tvrdí Radek Keltner.
V Soběslavi začínali ve třech lidech, teď řídí pětatřicetičlenný tým lidí ve čtyřech výrobních halách. Pět montážních part zrealizuje zhruba jednu kompletní zakázku denně po celém Česku. „Takový objem jsme před pár lety nečekali ani náhodou, ale chceme víc,“ říká mladší ze společníků.
„Opravdu cítíme, že se dá ještě přidat. Základ pro růst v našem byznysu jsou lidé a ty jsme našli opravdu šikovné,“ chválí si Dvořák.
K růstu firmy přispívají i investice do reklamy v rádiích, televize i na sociálních sítích. „Když běží naše kampaně, okamžitě to poznáme. Je to fičák, každý den jedeme naplno. Realizace provádíme za
každého počasí,“ vysvětluje Keltner s tím, že si uvědomuje, jak je to pro montážní týmy kvůli klimatickým podmínkám někdy náročné.
CRSklo nabízí klientům pergoly, přístřešky a zimní zahrady v různých rozměrech. Vyrobí prakticky cokoli. Neuspokojili prý jen zákazníka poptávajícího zimní zahradu do kruhu. „Je to složité a nákladné řešení. Když se zákazník dozvěděl, že by zaplatil násobky standardní ceny, od záměru upustil. Stálo by to pomalu tolik, co nový dům,“ prozrazuje Jaroslav Dvořák.
Blíž k zákazníkům
Aktivní komunikace, dodržení slíbených termínů, precizní práce přímo v terénu. A na konci i nečekaný dárek pro zákazníka. Takový je návod majitelů CRSklo pro budování úspěšného byznysu.
„Chceme, aby byl zákazník spokojený, od prvního kontaktu až po montáž. Po dokončení posíláme s fakturou i malý dárek jako poděkování. Lidé jsou překvapení,“ říká Jaroslav Dvořák.



Pro klienty vybudovali v Soběslavi showroom, kde si zájemci můžou vybrat z různých variant pergol a zimních zahrad. Letos přibude další ukázková prodejna v Praze. „Soběslav je pro někoho daleko a my nechceme přicházet o potenciální zákazníky. Věříme, že děláme správný krok a zase nás to posune,“ míní Radek Keltner.
Po vlastním systému pro pergoly a zimní zahrady přišla další novinka – prototyp kanceláře z hliníkového rámu, pur panelů a izolačního skla. Stavbu, určenou pro celoroční využití, si zákazníci CRSkla můžou vyzkoušet přímo v areálu firmy. Zateplený objekt totiž slouží jako její nové sídlo.
Na první pohled připomíná prosklený kontejner, ale díky rozšířenému půdorysu nabízí pohodlí klasické kanceláře. „Potřebovali jsme víc prostoru, a tak jsme si ji navrhli a postavili sami,“ říká Jaroslav Dvořák.
O modul lehce modifikovatelný kromě kanceláře třeba na prodejnu už je mezi zákazníky zájem. „Výhodou je, že objekt nepotřebuje žádné základy a také rychlost montáže. Když se do toho dáme, máme za dva dny hotovo,“ doplňuje Radek Keltner. S prvními realizacemi firma počítá už letos.
Pergola z internetu
Další letošní novinkou v portfoliu soběslavské firmy jsou samomontážní pergoly prodávané přes e-shop. Zruční zákazníci si díky tomu budou moci postavit přístřešek sami a ušetří tisíce korun za montáž. „Místo skla budeme posílat konstrukce s výplněmi z polykarbonátu, který jinak nepoužíváme. V tomto jediném případě tak nahrazujeme sklo, jehož doprava k zákazníkům by byla složitější,“ vysvětluje Dvořák.
S parťákem vybudoval firmu, která v oboru patří k lídrům na českém trhu. A chce se na výsluní udržet. „S konkurenty se o klienty de facto nepřetahujeme. Hodně záleží, na koho zákazník při hledání dodavatele narazí jako první. Jak na něj zapůsobí, jak s ním komunikuje, protože ceny máme zhruba stejné. Naší výhodou je, že nemáme problémy s atypickými požadavky a montáží. Za ty roky jsme nasbírali spoustu pozitivních referencí,“ těší Jaroslava Dvořáka.
Zimní zahrady si dnes lidé pořizují především pro čas určený k odpočinku. Uvnitř proto často nechybí wellness vybavení nebo televize. Výjimkou prý nejsou prolézačky pro děti ani zázemí pro domácí mazlíčky.
„Pro spoustu lidí se jedná o splněný sen, na který dlouho šetřili. Když vidíme, že z naší práce mají radost a že jim dává smysl, víme, že naše práce má hodnotu,“ říká Radek Keltner, spolumajitel.
The post Křehké podnikání. První pergolu jsme řezali v kanceláři, vzpomíná Dvořák z CRSklo appeared first on Forbes.