Během pondělí 24. února bude mít veřejnost vůbec poprvé možnost vidět autoportrét, který namaloval slavný návrhář Karl Lagerfeld (1933–2019) jen pár let před svou smrtí. Spolu s jeho skicami a dalšími předměty spojenými s ikonou světové módy bude na jeden den vystaven v galerii Artefin v budově Vanguard v Praze. Poté se díla přesunou do jednoho z loftů, kde budou přístupná jen v rámci několika privátních akcí.
Když předloni začínala v newyorském Metropolitním muzeu rozsáhlá výstava celoživotního díla Karla Lagerfelda nazvaná A Line of Beauty, uvedl tehdy její kurátor Andrew Bolton, že sám návrhář byl vždy toho názoru, že móda nepatří do muzea, ale na tělo a na ulici.
Ve vší úctě k módní ikoně, která kromě vlastní značky vtiskla svůj rukopis například produkci módních domů Chanel nebo Fendi, je třeba říct, že se Karl Lagerfeld mýlil. Po velkorysé americké retrospektivě, kde bylo k vidění více než sto padesát šatů této výrazné osobnosti módního světa, otevřela na konci letošního ledna vůbec poprvé v historii v pařížském Louvru výstava věnovaná haute cauture.
A šaty od Karla Lagerfelda na ní samozřejmě nechybějí. Vystavené jsou například ty, které navrhl v rámci své poslední kolekce pro Chanel v roce 2019. Inspirací pro modro-bílo-zlatý kabátek mu byla přímo komoda z osmnáctého století ze stálé expozice Louvru, vedle níž jsou nyní tyto šaty vystaveny.
Karl Lagerfeld byl v MET i Louvru pravidelným návštěvníkem. V pařížském muzeu se mu v roce 1986 dokonce podařilo získat do té doby nevídané povolení, aby zde mohl fotit pro Chanel.
Jeho tehdejší hlavní modelka Inés de la Fressange pózovala v Apollónově galerii v černých večerních šatech a diamantovo-safírových špercích ze sady korunovačních klenotů, které měla naposledy na sobě královna Hortenzie.
Na pražské „Lagerfeldově“ výstavě v nedávno otevřené galerii Artefin v modřanské budově Vanguard však šaty nenajdete. Jsou tu ale Lagerfeldovy skici nebo autorské tisky náčrtků doplněné vzorky látek, z nichž byly jednotlivé modely ušity, z nichž Studio Karla Lagerfelda vytvořilo limitovanou sběratelskou kolekci.
Kromě toho tu stojí dvě sběratelské sošky a především tu visí autoportrét na plátně, který návrhář maloval pět let před svou smrtí. Ten je podle česko-německého kurátora pražské prodejní výstavy a obchodníka s uměním Cypriana Činátla vystaven vůbec poprvé. Patronkou výstavy je Francesca Dominika Kolowrat-Krakowská a vyšel k ní také katalog.
Všechna díla pocházejí ze soukromé sbírky ve Frankfurtu, přičemž německý sběratel je podle Činátla získal většinou přímo z archivu studia Karla Lagerfelda, respektive od jeho ředitelky Sophie de Langslade. „Sběratel dával kolekci dohromady asi patnáct let a nyní se ji rozhodl vystavit pohromadě,“ uvedl Činátl.
Nutno podotknout, že nejen vystavit, ale také prodat. Například cena za sedmdesáticentimetrové postavičky Be@rbrick je dvacet tisíc eur, cena autoportrétu bude podle kurátora po domluvě s majitelem díla teprve zveřejněna.
Kresby byly pro Lagerfelda často hlavní formou komunikace s módními domy, s nimiž spolupracoval – tedy především Chanel a Fendi. Dříve je posílal faxem, později telefonem.








„Vždycky jsem si myslel, že jeho kresby jsou velmi spontánní a téměř impresionistické. Ve skutečnosti ale byly nesmírně přesné, téměř matematické. My to neviděli, nejsme školení, ale jeho švadleny věděly na milimetr přesně, co která čára znamená. Šlo o jakýsi tajný kód, jazyk sdílený jen mezi nimi,“ uvedl při příležitosti výstavy v MET, jež skončila loni v červenci, její kurátor Andrew Bolton.
Číselné kódy nesou i jednotlivé skici vystavené v Praze. Označují položky z kolekcí, pro které byly oděvy navrženy. Razítko s logem „lg“ pak značí provenienci „Lagerfeld Gallery“. Jsou tu kresby pro módní dům Fendi z osmdesátých let, ale i ty pro Chanel – od osmdesátých let po rok 2014.
Většinu exponátů tvoří tři desítky ateliérových tisků s originálními vzorky látek, které byly použity pro oděvy značky Karl Lagerfeld z období 2009–2011, doplněné poznámkami od návrháře. „Lagerfeld říkal, že pracuje pro popelnici. Denně nakreslil mnoho skic. Ty, které se dochovaly, vznikly jako finální návrhy kolekce, které šly do výroby,“ říká Činátl.
Uprostřed sálu stojí skleněná vitrína s ručně psanými poznámkami návrháře, vzorníkem látek a šanony z ateliéru. „Srdcem“ komorní výstavy je ale především kvaš na plátně o velikosti metr krát metr, který vznikl v roce 2014 Lagerfeldovou rukou coby jeho autoportrét.
Podle Činátla jde o jediný obraz na plátně, který kdy Lagerfeld namaloval. Znázorňuje rodáka z Hamburku, který od padesátých let žil v Paříži, s jeho signifikantními brýlemi a culíkem.
Obraz vznikl na podnět francouzského magazínu Madame Figaro pro jeho speciální vydání nazvané „Arty“, v rámci nějž vydavatelství vyzvalo šest umělců, aby vyjádřili svůj talent na plátně. Proces vzniku Lagerfeldova autoportrétu, který návrhář nazval „Autoportrait Karl by Karl“, je zachycen v minutovém sestřihu videa, které běží na výstavě.

„Rozhodl jsem se pro autoportrét, protože to bylo nejjednodušší – model byl hned při ruce,“ komentuje vznik díla na tomto videu s úsměvem jeho autor. Současný majitel tohoto obrazu jej podle Činátla koupil v roce 2020, tedy rok po smrti Karla Lagerfelda.
Název pražské výstavy „Kaiser from Paris“ lze vnímat jako parafrázi na název knižního bestselleru „Kaiser Karl“ od Raphaëlly Bacqué, podle nějž společnost Disney+ natočila životopisný seriál Becoming Karl Lagerfeld (premiéru měl loni v červnu).
Pod stejným názvem bylo loni v létě možné v pařížském obchodním domě Le BHV Marais navštívit i výstavu kostýmů a rekvizit použitých při natáčení této série.
Součástí pražské výstavy jsou také dvě sedmdesáticentimetrové plastové figurky zvané Be@rbrick, jejichž původ sahá do Japonska, kde je v roce 2001 výrobce hraček Medicon Toy představil jako dárkové předměty na dvanáctém ročníku veletrhu World Character Convention.

Tyto figurky poté vznikaly v mnoha různých designech a limitovaných edicích a záhy se z nich staly oblíbené sběratelské předměty. Ceny těch, které zosobňují Karla Lagerfelda nebo Coco Chanel, se dnes v aukcích pohybují v desítkách tisíc dolarů.
Figurka Coco Chanel oděná do tvídových šatů byla stejně jako ta Lagerfeldova vydána v edici 1999 kusů, tvrdí popisky u výstavních exponátů. Figurku Coco Chanel navrhl v roce 2007 sám Lagerfeld a VIP zákazníci luxusní značky ji dostávali jako dárek. Byla také vystavena ve výlohách obchodů Chanelu.
Tu Lagerfeldovu vytvořila návrhářova „pravá ruka“ Sébastien Jondeau v roce 2022 jako poctu legendárnímu designérovi. Odráží jeho typický styl – oblek, bílé triko, černá kravata, bílé vlasy do culíku a sluneční brýle.
Pražská výstava Kaiser from Paris je pro veřejnost otevřena pouze jeden den, poté budou exponáty přesunuty do loftu Dreamer, kde budou ke zhlédnutí jen pro zvané v rámci několika privátních akcí navázaných na spolupráci s partnery z oblasti luxusních značek ze světa módy. Pětadvacátého února výstavu v prostorách galerie v přízemí vystřídá expozice děl Jana Vasilka a Jakuba Sýkory.
The post Lagerfeldův autoportrét v Praze. Spolu se skicami módní ikony visí ve Vanguardu appeared first on Forbes.