Příběh home decor brandu Pecka začal před několika lety na Ukrajině, ale naplno se rozvinul až v Praze. Máma Olga a dcera Olena Ivanchenko společně tvoří marmelády, osobitou keramiku a všechno, co dělá prostřený stůl pro celou rodinu hezčí a útulnější. Co lze bez velkých investic vytvořit, když spojíte rodinné kořeny a vlastní kreativitu?
I odpadní materiál může být inspirací k názvu značky. Přesně tak tomu bylo v případě značky Pecka, když se na stole vršily pecky z třešní, meruněk a dalšího ovoce, které Olga Ivanchenko vypeckovávala do svých džemů.
„Moje máma začala experimentovat s výrobou marmelád ještě na Ukrajině. Když v roce 2022 Rusko napadlo Ukrajinu, přestěhovala se za mnou do Prahy. Přemýšlely jsme, co by tu mohla dělat, protože adaptovat se nějak musela. A tak se nakonec kromě kurzů češtiny a účetnictví rozhodla pokračovat v produkci svých džemů,“ vysvětluje její třiatřicetiletá dcera.
Mámino podnikání Olena podpořila vlastnoručně navrženými etiketami. A protože se ve volném čase věnovala keramice, která ji velmi naplňovala, rozhodla se své výrobky nabídnout zákazníkům.
„Nekupovala jsem hrnčířský kruh, ani pec – pořídila jsem jen základní materiál a pronajala si místo v keramické dílně,“ prozrazuje Olena. „Snažíme se produkty zbytečně nehromadit a co nejrychleji je dostat k zákazníkům.“
Z Kyjeva přes Florencii až do Prahy
Obě ženy pochází z Kyjeva. Když ale v roce 2014 Rusko obsadilo Krym, rozhodla se Olena opustit Ukrajinu a vydala se na studia do Florencie. Atmosféra italského města, které podle ní žije v rychlém turistickém tempu, ji ale dusila.
Když hledala místo, kde by se mohla věnovat grafickému designu, zaujala ji právě Praha. Při studiu v české metropoli pak začala působit v reklamní agentuře MadLove. Dnes Olena pracuje na plný úvazek jako grafická designérka, zároveň vyučuje grafický design na vysoké škole.
Když nenavrhuje pro jiné brandy nebo neučí, sklání se Olena nad keramikou, kterou ručně dekoruje zlatem a výraznými barvami. Talíře, šálky, nebo misky značky Pecka díky ní lákají svými vlnitými okraji a výraznými vzory.






„Líbí se mi, že čím déle se na naší keramiku lidé dívají, tím víc detailů objevují. Ne všechno je vidět na první pohled nebo při prvním použití,“ usmívá se spiklenecky Olena.
Výroba keramiky ovšem není jen romantika – práce s hlínou zabere spoustu času a úsilí. Právě proto začala Pecka spolupracovat s dílnou Keramika srdcem, která jí s výrobou produktů pomáhá.
„Já přicházím s nápady, navrhuji tvary, a Václav Kugler nám pak točí základní formy, protože práce na kruhu vyžaduje velkou preciznost a zkušenosti. Vybrané kusy sama ručně modeluji nebo maluji.“
Peníze jako bonus
Za své největší byznysové poučení Olena zatím považuje provoz kamenné prodejny, kterou s maminkou otevřely před třemi lety nedaleko Grébovky na pražských Vinohradech. „Tehdy jsme si neuvědomily, kolik práce obnáší provoz obchodu,“ krčí dnes rameny Olena.
Po roce a půl žonglování s několika míčky najednou – práce, učení a rodinným projektem –, Olena tak trochu vyhořela, a musela obchod zavřít.


„Tehdy mě práce na projektu přestala bavit. I proto jsme se s mamkou rozhodly, že tvorbu značky vezmeme víc na pohodu a užijeme si to.“ Produkty značky Pecka – především marmelády a keramika – jsou nyní k dostání online nebo ve vybraných concept storech v Praze, Brně nebo Táboře.
Dnes už si Olena s Olgou žádný byznys plán nerýsují, jejich cílem je dělat to, co je baví. „Baví mě ta kreativní činnost – možná to zní jako klišé, ale opravdu to nedělám pro peníze. Tvorbu si užívám, a ještě víc mě těší být v kontaktu se zákazníky – na trzích a marketech, kam s naší keramikou ráda jezdím,“ přiznává Olena, která se právě připravuje na blížící se Design Market, kde představí novou keramickou kolekci Pecka.
The post Máma má marmeládu, dcera keramiku. Utekly z Ukrajiny a spolu teď tvoří v Praze appeared first on Forbes.