Úterý 29. červenceSvátek má Venku je 17 °C, Skoro Zataženo

Miliony za předměty ve hrách. Český profík ukázal hodnotu zbraní z Counter-Striku

CNN Prima News Před 1 rokem

Martin Sláma alias zur1s je profesionální hráč Counter-Striku. Během své kariéry strávil v populární střílečce hraním zápasů a trénováním tisíce hodin. I díky tomu se jeho herní inventář pořádně rozrostl.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Fanoušek vylepšuje legendární Mafii. Podívejte se, jak hra bude vypadat v nové grafice

Na začátku ledna se Sláma pochlubil, jaké předměty v oblíbené videohře má a jakou mají hodnotu. Jedná se především o speciální zbarvení zbraní, jako je puška AK-47, pistole Desert Eagle nebo různé nože a rukavice. Ve hře jsou desítky zbraní a tisíce skinů.

V případě bývalého hráče týmů Sampi nebo Enterprise mají tyto kosmetické úpravy hodnotu téměř 300 tisíc korun. Mezi jeho nejdražší předměty patří právě nože. Má jich celkem šest, ale tvoří víc než polovinu hodnoty jeho inventáře.

Ve světě Counter-Striku najdeme i mnohem dražší kousky. Jedná se však o velmi výjimečné a vzácné předměty. Nejspíše nejcennějším skinem je vzhled pro pušku AK-47 nazývaný jizva. Jeho cena může být až milion dolarů, tedy 23 milionů korun.

Sláma přiznal, že na předměty nekouká jen očima peněz, ale mají pro něj i emocionální hodnotu. Některé kousky má spojené s konkrétními zážitky. „Jeden nůž jsem si koupil pro zápasy na mistrovství České republiky 2021 a pojmenoval jsem ho přezdívkou mojí přítelkyně. Měl jsem ho na turnaji, kde se mi dařilo. Vždy, když hraji důležitý zápas a chci se cítit hezky, tak si ho vezmu. Má to pro mě obrovskou citovou hodnotu,“ popsal Sláma, jak se dá dívat i na herní předměty.

Skiny hráčům nedávají žádnou výhodu a nevylepšují jejich schopnosti. Jde pouze o vizuální úpravu zbraně nebo postavy ve hře. Přesto jsou počítačoví nadšenci ochotní za ně utrácet tisíce korun. To přiznává i Sláma, že do skinů investoval velkou částku. Některé skiny mu dokonce koupila přítelkyně.

Další cestou, jak se ke speciálním kouskům dostat, je otevírání krabic, které takové předměty obsahují. Dají se získat hraním a také se dají nakoupit přímo v Counter-Striku. K jejich otevření je nutné si pořídit klíč. Vždy se tak jedná o drobný nákup za desítky korun.

Jenže je to korunka ke korunce a v celkovém výsledku jde o miliony. Většinou totiž nezůstane u jedné nakoupené bedny. Renomovaná stránka CS2 Case Tracker, která shromažďuje informace o otevřených bednách, přišla s údajem, že za rok 2023 hráči otevřeli přes 400 milionů krabic. Vývojář videohry společnost Valve si díky tomu měl přijít na 23 miliard korun.

Hráči se při otevírání bedny objeví krátká animace a do poslední chvíle netuší, jaký předmět v ní bude. Po pár vteřinách napětí vidí výsledek. Pak může přijít fáze obrovského nadšení, anebo zklamání, že v bedně byla jen bezvýznamná cetka. A tak okamžitě chce otevřít další.

Právě kvůli tomu jsou takzvané lootboxy dlouhodobě pod kritikou. Odborníci v něm vidí prvky hazardu.

Podívejte se na reportáž o lootboxech, fenoménu, který dělá vráský hráčům i rodičům:

„Zejména z psychologického hlediska jsou lootboxy obrovsky podobné klasickým automatům,“ řekla adiktoložka Kristýna Fišerová v pořadu CNN Prima Gaming, který se v jedné z epizod věnoval fenoménu virtuálních bedniček.

„Nejistota toho, co získám, náhoda a zároveň pocit z nadšení, že mačkám tlačítko a něco za to získám. A také prvek, kdy se točí obrázky a já čekám,“ vyjmenovala Fišerová společné prvky.

V Counter-Striku, jenž hraje již zmiňovaný Martin Sláma, skiny a další předměty nezlepšují schopnosti hráče. Jenže například fotbalový simulátor EA Sports FC 24 (dříve známý jako série FIFA) naopak staví na tom, že z lootboxů je možné získat odměnu, která hráči umožní postavit si lepší tým a být silnější než on-line protivník.

„Když hraju automaty nebo sázím, doufám, že vyhraju peníze, abych měla lepší život. Lootboxy to mají stejné. Když je otevírám, mám pocit, že bych mohla mít lepší skin nebo dovednosti – udělá ze mě lepšího hráče,“ popsala adiktoložka další podobnost s gamblingem.

Řada hráčů utrácí obrovské částky, otevírá jeden lootbox za druhým, aby zvýšila šanci, že získá výjimečný předmět. I proto nepřekvapí, že kontroverzní mechanika přináší obrovské peníze do kasy vydavatelů videoher.

Z finančních výsledků videoherního giganta Electronic Arts vyplynulo, že v letech 2015 až 2021 vydělal 7,7 miliardy dolarů (v přepočtu zhruba 175 miliard korun) na on-line režimu Ultimate Team, který je součástí sportovních her FIFA, Madden NFL a NHL.

Pokračovat na celý článek