Kia EV9 minimálně 2426 kilogramů, BYD Tang 2489 kilogramů, Volkswagen ID.7 2188 kilogramů. Pokud se této řadě divíte, pak vězte, že jde o provozní hmotnosti tří z jedenácti aut, která se v nové sérii nárazových testů Euro NCAP rozjela proti zdi. Všechna s elektrickým pohonem, který ostatně měla většina zkoušených modelů. Ať už výlučně, nebo jako doplněk ke spalovacím motorům.
"Z jedenácti nově hodnocených aut vážila jen tři méně než dvě tuny a jen jediné, Smart #3, by se dalo klasifikovat jako malé rodinné auto (podivné rozdělování aut do různých kategorií, které Euro NCAP dělá, ponechme stranou - pozn. red.)," říká organizace Euro NCAP v úvodu tiskové zprávy k aktuálním nárazovým testům. "Po mnoho let je Euro NCAP obviňováno z nárůstu hmotností aut, protože se mělo za to, že přidané bezpečnostní prvky zvyšují hmotnost," stěžuje si generální sekretář Euro NCAP Michiel van Ratingen.
"To ale nikdy nebyl ten případ a současný nárůst hmotnosti rozhodně nesouvisí s bezpečností. Odvíjí se od zájmu zákazníků o větší vozidla a také od elektrifikace, kde jsou používány ještě větší baterie, aby rozehnaly obavy o dojezd," pokračuje sekretář. "Je to ale trend, který nepomůže ani bezpečnosti, ani životnímu prostředí, protože velká a těžká auta jsou obecně méně úsporná než malé a lehké vozy. Existují navíc také obavy o bezpečnost, když tyto dva typy vozidel navzájem kolidují nebo je účastníkem nehody chodec či cyklista," uzavírá van Ratingen.
Třemi "lehkými" auty, které organizace zmiňuje, jsou kromě Smartu #3 také Hyundai Kona a Honda ZR-V, provozní hmotnost pod dvoutunovou hranicí mají i některé verze BMW řady 5, elektrická i5 ale tuto hodnotu překoná. Zbylé modely, kromě těch již zmíněných organizace otestovala také BYD Seal U, Mercedes-Benz EQE SUV, Xpeng G9 a poprvé i vietnamské auto - VinFast VF8 -, mají vždy přes dvě tuny.
Navzdory rostoucí hmotnosti ale všechna auta uspěla a jen tři - Honda, Hyundai a VinFast - nezískala plný počet pěti hvězdiček, ale jen čtyři. Ačkoliv v případě Kony, která se v elektrické verzi vyrábí v Nošovicích, to bylo s odřenýma ušima. "Reálně měla štěstí, že se vyhnula třem hvězdičkám," konstatuje Euro NCAP. Hlavním důvodem není ani tak pasivní bezpečnost, ale nedostatky ve fungování asistenčních systémů. Za ty SUV získalo jen 60 procent, nejméně ze všech aut letos testovaných.
Na tomto místě také stojí za to připomenout, že Euro NCAP letos přineslo několik úprav v hodnocení testovaných vozidel. Více si o nich můžete přečíst ve vloženém boxu.
Kromě problémů nového Hyundai ale aktuální sada hodnocení přinesla také další potvrzení, že špičkové hodnocení čínských aut v posledních měsících nebylo náhodné. Jenom v této sadě testů se objevily tři, pokud započítáme i Smart ze společného podniku Mercedesu a Geely, tak čtyři, a všechny s plným hodnocením. Celkem letos Euro NCAP otestoval osm, se Smartem devět čínských aut. Všechny dosáhly na plné pětihvězdičkové hodnocení.
A Nio ET5 si s 96 procenty odvezlo i celkově nejlepší hodnocení za ochranu dospělé posádky ze všech testovaných aut, Smart #3 má zase s 85 procenty nejlepší hodnocení asistenčních systémů. Spolu s Mercedesem EQE SUV.
Zajímavý je také pohled na bezpečnost střetu s chodci, která zvláště u kritizovaných těžkých aut může být podle Michiela van Ratingena problematická. Z jedenáctky aktuálně testovaných modelů získal nejhorší hodnocení 64 procent Hyundai Kona, tedy jeden z těch lehčích modelů. Následuje Kia EV9 se 76 procenty a VinFast VF8 se 77 procenty. Premiantem je BMW řady 5 s 86 procenty.
Výsledky nejnovější série nárazových testů Euro NCAP
Hodnocení | Dospělí | Děti | Chodci | Asistenti | |
VW ID.7 | 5* | 95 % | 88 % | 83 % | 80 % |
Smart #3 | 5* | 90 % | 86 % | 84 % | 85 % |
M-B EQE SUV | 5* | 87 % | 90 % | 80 % | 85 % |
BYD Seal U | 5* | 90 % | 86 % | 83 % | 77 % |
BMW 5 | 5* | 89 % | 85 % | 86 % | 78 % |
Kia EV9 | 5* | 84 % | 88 % | 76 % | 83 % |
BYD Tang | 5* | 87 % | 87 % | 80 % | 73 % |
XPeng G9 | 5* | 85 % | 85 % | 78 % | 78 % |
Honda ZR-V | 4* | 79 % | 86 % | 81 % | 68 % |
VinFast VF8 | 4* | 76 % | 89 % | 77 % | 79 % |
Hyundai Kona | 4* | 80 % | 83 % | 64 % | 60 % |
Jinými slovy, střet těžkého a velkého auta může být pro chodce fatální a na výsledku několika modelů nelze generalizovat, ale minimálně aktuální kolo nárazových testů ukazuje, že právě i Euro NCAP tolik kritizovaná těžká a velká auta mohou být vůči chodcům relativně ohleduplná. Nakonec často jde často spíše než o váhu, o tvar karoserie, tím spíše přední části.