Brněnská designérka Petra Mlejnková dlouhá léta působila v oblasti jaderné bezpečnosti, před nedávnem se ale rozhodla vrátit ke své vášni – navrhování nábytku. Její inovativní a stylové kousky, oceněné například německou Future Forward Award, vynikají tím, že je sestavíte do deseti minut.
Petra vystudovala nábytkový design na brněnské Mendelově univerzitě. „Získala jsem titul v roce 2008, tedy v době ekonomické krize. Tehdy jsem si říkala, že v krizi nikdo designéry nepotřebuje, takže jsem šla studovat dál,“ vzpomíná. Osud ji nakonec zavál až k odvětví jaderné bezpečnosti, ve kterém pracovala několik let.
Láska k designu ji však neopustila a v roce 2022 založila minimalistické studio Karlen. Stále jí živila především jaderná bezpečnost a návrhy interiérů, značka tedy vznikala s minimálním počátečním kapitálem jako projekt „na zkoušku“.

„Ze začátku jsem si neuvědomovala, co všechno vlastní značka obnáší – navrhla jsem tři kousky, založila eshop a čekala, co se stane. Ale brzy jsem zjistila, že tudy cesta nevede. Není to jen o navrhování a výrobě, ale také o plánování dodávek, komunikaci, marketingu a budování brandu. Takže jsem rozbila kasičku se stavebním spořením a místo nového bytu jsem investovala do značky,“ popisuje návrhářka.

Hlavní myšlenkou značky bylo doplnit českou scénu o trochu jemnější nábytek, který bude nejen hezký, ale také praktický. Většina nabízených kousků se proto skládá z co nejmenšího počtu dílů a jeho sestavení je jednodušší než třeba u nábytku v Ikee.
„Sama se často stěhuji, takže nechci, aby každý můj nábytek zabral půlku náklaďáku. Snažila jsem se proto vymyslet nábytek, který je se dá snadno složit a rozložit, ale zároveň něco vydrží,“ říká. Praktické ploché balení podle ní zároveň pomáhá snižovat emise v rámci dopravy.
Původním plánem bylo navrhnout nábytek, který by se obešel bez kovových spojů a lepení, ale nakonec bylo nutné sáhnout po kompromisu.
Například u knihovny Hektor boční díly připevňují vruty pro zpevnění k základně a k soklu, ale police drží díky polodrážkám na místě samy. U němého Sluhy Serže zase stačí zasadit dva kovové díly do otvorů v dřevěné podložce. „Myslím, že němý sluha je nejpodceňovanější kousek nábytku. Přitom je to skvělá náhrada za židli plnou oblečení, kterou většina z nás v ložnici má,“ dodává se smíchem.

Studio zatím vyrábí všechny své kousky ručně, ve spolupráci s truhláři a lokálními firmami z Brna a okolí. Zářným příkladem je nástěnné zrcadlo Oscar, vyrobené z recyklovaných plastových panelů od Plastic guys. Zároveň se ale v souladu s malosériovou výrobou nebrání ani přizpůsobení kousků na přání zákazníka a možnosti opravení.
„Já udržitelnost značky vnímám v rámci celého procesu. Znamená to pro mě nejen experimentování s recyklovanými materiály, ale i to, že nábytek, který si koupím, vydrží nejlépe do konce života. A že ho nejlépe vyrobí někdo, koho znám a o kom vím, že ho jeho práce baví,“ dodává designérka.
Společně s grafikem a designérem Ondřejem Saidou, který navrhl například interiér brněnské kavárny Kimono, studio Karlen před několika dny spustilo nový web a vizuální identitu. O marketingovou strategii a správu sociálních sítí se ale prozatím Petra stará sama. Více než na placenou online propagaci produktů se ale letos soustředí především na zvýšení povědomí skrz B2B spolupráce, veletrhy a výstavy.
Na jedné z nejprestižnějších designérských akcí, milánském veletrhu Salone del Mobile, se studio Karlen ukázalo letos potřetí. Právě milánská přehlídka Petře zajistila pozvání na veletrh Blickfang, který každoročně rozdává cenu Future Forward udržitelným a lokálním designérským návrhům.

V Miláně letos v sekci SaloneSatellite Petra představila mimo jiné nové křeslo Esteban, jehož čalounění tvoří speciální masážní kuličky. Ty se využívají v rámci rehabilitačních terapií a sezení by tak mělo jemně stimulovat tělo a uvolňovat napětí.
„Vždy se snažím přijít s novou technologií a každý nový nábytek je pro mě výzva. Ale zároveň si myslím, že je lepší jeden kousek zdokonalovat pomalu a nabídnout ho třeba ve více barevných a materiálových variantách, než za každou cenu vymýšlet nové a nové věci. Všechno má svůj čas,“ uzavírá autorka.
The post Nábytek sestavený za pár minut. Designérka spojuje funkční řešení s jemností appeared first on Forbes.