Nejen najít vhodného manažera, ale také se umět popasovat s traumatem zakladatelů z předání firmy do cizích rukou. Na to všechno nasbírala know-how firma Altro, kterou založila Ladislava Fialová. Ta o svých zkušenostech promluvila na galavečeru Forbes Rodinné firmy.
Ladislava Fialová založila a řídí společnost Altro, která má v popisu práce jediné: lovit ta nejkvalitnější jména ve vrcholovém managementu pro firmy svých klientů. O shánění skutečných byznysových talentů tak ví své. A také o tom, jak důležité je umět si nabít baterky.
„Worklife balance není nic zas tak nového, nepřináší ho zdaleka jen generace Z, jde o mentálně-hygienický faktor. Je to logické, pokud máme zapalovat, musíme hořet. A k tomu potřebujeme energii, kterou je potřeba někde načerpat,“ řekla publiku na litomyšlském zámku Ladislava Fialová.
Jenže právě tato schopnost je podle ní něco, co spousta lidí přirozeně nemá nebo to neumí. Podle Fialové je to nezbytná dovednost, kterou se musejí mnozí učit.
Hledat správné lidi pro korporát vlastněný ze zahraničí a českou rodinnou firmu jsou podle Fialové dvě fundamentálně rozdílné disciplíny. „Hajrování“ do managementu korporátů je podle zakladatelky Altro jednodušší proces. Firma ví přesně, jakého člověka na pozici potřebuje, a stačí tam podrobnější analýza trhu a stanovení pravděpodobné cenovky kandidáta.
V případě menší, rodinné firmy je proces komplikovanější. „Mnohdy rodinné firmy nemají HR oddělení, nemají zkušenosti s externími partnery a nevědí, koho přesně hledají. To je často náš první úkol zjistit,“ vysvětlila Fialová.
Podle té je součástí know-how její firmy také to, jakou psychickou pomoc poskytnout generaci zakladatelů, pro které je předání těžce vydřené firmy traumatický zážitek.
„Většina našich klientů říká, že počítali s tím, že se nástupce najde v rodině. Jenže děti často nechtějí, společným jmenovatelem bývá neochota žít stejný život, který viděly u svých rodičů. A to jsme zpět u worklife balance. Přitom otec zakladatel žije v tom, že to dělá pro ty nevděčné děti, které to nechtějí převzít po něm,“ sdílela své zážitky s předáváním rodinných byznysů Ladislava Fialová.
Připravit psychicky vlastníka na předání odpovědnosti za firmu externímu managementu je jeden z nejdůležitějších úkolů. Součástí toho je i budování důvěry, které v případě korporátních klientů potřeba není.
„Tam stačí na konzultaci třeba dvě až tři hodiny. U rodinných firem to může být otázka několika měsíců. Máme zkušenost s firmou, kde jsme předání připravovali takto dlouho a na konci si zakladatelka uvědomila, že firmu vlastně do cizích rukou předávat nechce. Což je také dobře, protože jde o to, aby na obou stranách nevznikly frustrace a obě strany byly spokojené,“ zaznělo od zakladatelky Altro.
V opravdu ideálním případě mají podle Fialové firmy možnost vypěstovat si manažery vlastní, kteří třeba dokonce projdou pěti různými pozicemi a s firmou rostou postupně. Děje se to, ale ne příliš často.
„Umět pracovat s lidským kapitálem ve firmě je výhodné. Krom jiného to zvyšuje loajalitu zaměstnanců vůči zaměstnavateli. Někdy je hledaný diamant totiž už uvnitř firmy,“ dodala Fialová.

The post Najít manažera do rodinné firmy je proces i na několik měsíců, říká Fialová z Altro appeared first on Forbes.