Spojené státy a Čína v úterý začaly vybírat dodatečné přístavní poplatky od námořních dopravců. Opatření obou zemí představuje další frontu obchodní války mezi dvěma největšími ekonomikami světa, uvedla agentura Reuters.
Peking uvedl, že poplatky se budou vztahovat na lodě vlastněné, provozované, postavené nebo registrované ve Spojených státech. Výjimkou jsou prazdné čínské lodě, které přijíždí do opravy a také lodě, které vlastní americké společnosti, ale vyrobila je Čína.
Čína tak reagovala na nařízení administrativy amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ta už na začátku letošního roku oznámila, že zavede poplatky pro lodě spojené s Čínou. Chce tak omezit čínský vliv v globálním lodním průmyslu a podpořit domácí stavbu lodí. Čínské poplatky vstoupily v platnost současně s těmi americkými.
Podle analytiků by nejvíce mohla utrpět čínská kontejnerová společnost COSCO, která by mohla nést téměř polovinu očekávaných nákladů ve výši 3,2 miliardy dolarů do roku 2026.
Výzkumná firma Clarksons Research upozornila, že nová opatření by mohla zasáhnout až 15 procent celosvětové kapacity ropných tankerů. Přesto odborníci očekávají, že firmy náklady přenesou na zákazníky a že mezinárodní obchod bude pokračovat i přes zvýšené finanční tlaky.
Napětí dále vystupňovalo Trumpovo páteční prohlášení, že Spojené státy mohou uvalit až stoprocentní cla na čínské zboží a omezit export všech kriticky důležitých softwarů již od listopadu.
The post Napětí mezi Čínou a Spojenými státy roste. Zavádějí vzájemné přístavní poplatky appeared first on Forbes.