Středa 05. listopaduSvátek má Venku je 0 °C, Jasno

Našli jsme balanc mezi elektromobily a spalovacími vozy, říká Jahn ze Škodovky

Forbes Před 1 týdnem

Next Level. Tak zněl název nové firemní strategie pro Škodu Auto, který v létě před čtyřmi roky velkolepě představil její někdejší šéf Thomas Schäfer. A v sedmičlenném představenstvu tehdy seděl i jeho čerstvý člen Martin Jahn, který na konferenci Lepší Česko promluvil o budoucnosti Škodovky. 

Plán, který Schäfer prezentoval v roce v roce 2021, působil víc než ambiciózně. Jeho cílem bylo například dotlačit českou značku do pětice nejprodávanějších automobilek v Evropě či dostat rentabilitu tržeb nad osm procent.

To všechno se navíc odehrávalo v době, kdy se spekulovalo, jestli Škoda Auto v rámci mateřského koncernu Volkswagen nepůjde spíš cestou, po níž se ve skupině Stellantis vydala rumunská Dacia. Tedy „hodně muziky za málo peněz“ namísto inovací a vysoké přidané hodnoty.

Je rok 2025, Thomase Schäfera odveleného řídit značku Volkswagen před třemi roky nahradil Klaus Zellmer a Škoda Auto pod jeho rukama začala kvést. Aktuálně je v Evropě z pohledu prodejů trojkou, zatímco v minulosti se vždy pohybovala kolem osmého až desátého místa. Z hlediska profitability na úrovni 8,4 procenta pak přeskakuje přímou konkurenci i luxusní automobilové značky.

Za letošní první pololetí Škoda Auto prodala 509 400 vozů, což je meziročně o skoro čtrnáct procent víc. O deset procent stouply na patnáct miliard eur tržby a provozní zisk vyskočil o skoro dvanáct procent na necelých 1,3 miliardy eur. Slibně vypadá i budoucnost, protože plně elektrické a plug-in hybridní modely v Evropě tvoří 22,8 procenta veškerých dodaných aut. Loni to přitom nebyla ani desetina.

„Trošku za tím může být štěstí, trošku načasování, možná je za tím slabost některých konkurentů. Určitě je to ale pozice, na kterou jsme si zvykli a chceme si ji držet,“ sdělil na konferenci Forbesu Lepší Česko Martin Jahn, ve Škodě Auto odpovědný za prodej a marketing.

Taktika nebýt automobilovým lowcostem se tedy vyplatila. Podle Jahna by ani ekonomicky nedávala smysl. „Za prvé za tím rozhodnutím stál business rationale, protože s rostoucími náklady v České republice nebylo prakticky možné vyrábět levná auta. Nákladově by to nevycházelo. Nevycházelo by to ani z toho důvodu, že technologie, na níž jsou škodovky postavené, není zrovna levná. Je to technologie koncernu Volkswagen, která se nedá prodávat za cenu vozu nižší kategorie,“ vysvětloval Jahn.

info Foto Martin Svoboda
Martin Jahn | Foto Martin Svoboda

„Dalším důvodem bylo naše sebevědomí a chuť s tou značkou něco udělat. Věděli jsme, že máme jednoho z nejlepších designérů, že design našich aut můžeme dostat do další úrovně, a že Škoda Auto si na základě posledních třiceti let získala takovou důvěru zákazníků, že i když jí změníme logo, i když změníme korporátní image a posuneme komunikaci na jinou úroveň a  dostaneme ji výš, trh to přijme. Teď, po pěti letech realizace tohoto plánu a snů, se ukazuje, že to funguje, a jsme rádi,“ pochvaluje si Jahn.

Nejen on ale dobře ví, že aktuální stav nemusí trvat věčně. Třeba i vzhledem k nástupu čínských konkurentů, kteří se do Evropy včetně Česka snaží dostat všemi možnými způsoby navzdory zavedení celních bariér. Profitabilita evropských značek tak obecně spíš klesá, což je do velké míry způsobeno transformací na čistou mobilitu.

Zásadní vliv má skutečnost, že ceny baterií jsou stále vysoké a marže z elektrických aut jsou naopak nízké. V některých případech podle Jahna nulové či dokonce záporné. Tím, jak stoupá podíl elektrických vozů v portfoliu jednotlivých značek, tak klesá ziskovost.

„Ve Škodě Auto se nám podařilo najít dobrý balanc mezi elektromobily a vozy se spalovacími motory. Pořád si tak udržujeme rozumnou míru profitability. Teď bude důležité, jak rychle bude transformace probíhat a jak rychle se budou snižovat ceny bateriových článků a baterií. To bude rozhodovat o profitabilitě všech automobilových značek v Evropě,“ predikuje Jahn, jenž o sobě během konference prozradil, že patří k manažerům, kteří „možná rozumějí lépe lidem než číslům a procesům“.

info Foto Martin Svoboda
Martin Jahn | Foto Martin Svoboda

„V dnešní době, kdy se situace na trhu, ve světě a v legislativě mění každou chvíli a kdy už jsme si odvykli dělat nějaké dlouhodobé předpovědi, protože to není možné, je potřeba se do značné míry řídit intuicí a kompasem,“ pokračoval Jahn s dovětkem, že znalost čísel je nutný základ každého byznysového rozhodnutí, ale při řešení toho, kam posunout značku, je správná intuice zásadní.

„Je to o tom, že vedle čísel se necháte vést i tím, čemu věříte. Ale také o tom, že se svým egem nenecháte strhnout k tomu, co nemá smysl. Vydělávat peníze není nic špatného, když to někdo dělá podle svého vnitřního kompasu. Máte Warrena Buffetta, který se na základě své geniální strategie stal s jedním nejbohatších lidí na světě. Pokud to ale děláte podle ega, dopadnete jako Bernie Madoff, který stojí za největším finančním průšvihem v USA,“ poznamenal jediný Čech v boardu Škody Auto.

The post Našli jsme balanc mezi elektromobily a spalovacími vozy, říká Jahn ze Škodovky appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek