Nač zdržovat: ne, tohle není Temný případ. Krimiseriál Živel je naopak velmi povědomý případ. Připomíná jinou letošní minisérii Kdysi dávno v Americe, také na Netflixu, od stejných tvůrců, podobně lákavou a nakonec podobně zaostávající za očekáváním.
Strefovat se do seriálu Živel je tuze lehké. Je tu detektiv v hlavní roli, což je bručoun s osobním traumatem, svéráz ze staré školy, samotářský, ale velmi efektivní agent americké správy parků. Je tu jeho mladá kolegyně, navenek nenápadná, ve skutečnosti drsná. Je tu záhadná vražda, u níž se ukáže, že má zřejmě spojení s nějakým případem z minulosti.
Strefovat se do seriálu Živel je zároveň tuze mrzuté, neboť divák unavený průměrností většiny streamovací produkce s nadějí vyhlíží titul, který by se vyjímal. A Živel má na první pohled slušné předpoklady: v hlavní roli charismatický Eric Bana, vedle něj jiný hollywoodský klasik Sam Neill, scénář od Marka L. Smithe, autora Revenanta, a k tomu krásná příroda všude okolo.
A první desítky minut si říkáte, že to třeba bude fungovat, neboť to se ukazují spíše klady seriálu. Zasmušilému Banovi jeho trápení věříte a toužíte zjistit, co za ním je. Kamera se opájí fotogeničností hlubokých lesů, skalních masivů a průzračných jezer Yosemitského národního parku, kde se děj odehrává (ač se Živel ve skutečnosti natáčel v okolí Vancouveru).
Oč tedy jde: v horské oblasti parku se najde tělo ženy. Co vypadá jako nehoda, se později ukáže jako vražda a zbývá jen přijít na to, kdo ze všelijakých postaviček seriálu v tom sehrál jakou úlohu. Jsou tu rangeři, záhadný lovec, který od nich odešel, nedůvěřiví původní obyvatelé… zkrátka klasický mix, kde si každý drží své záhady.
Jenže pak děj jde dál. Plyne epizoda za epizodou a příběh se posouvá velmi zvolna a předvídatelně. Šest dílů minisérie, které proti desetiepizodním nebo několikařadým seriálům působí jako střízlivá stopáž, se najednou zdá úmorných. A než seriál dospěje do solidního finále, lehce se koušete nudou.
Kdesi zaznělo srovnání s Temným případem, televizní modlou od HBO. Jistě, fascinace okolní krajinou i charisma hlavních rolí by se s přimhouřením očí srovnat dalo, jenže zatímco Temný případ, tedy rozhodně jeho první řada, dokázal fascinovat minutu co minutu všech deseti dílů, Živel se do cíle jen pomalu sune.
Ano, vyvrcholení stojí za to a stvrdí slova jedné z postav: „Když jsou lidi v divočině, myslí si, že je nikdo nevidí, takže udělají všechny hanebnosti, co je napadnou.“ Pokud vydržíte až do něj, nebudete mít pocit ztraceného času, ač pochybuji, že si na Živel po týdnu ještě vzpomenete.
Já si jen vzpomínám, že zmíněná minisérie od stejných tvůrců Kdysi dávno v Americe na mě působila dojmem zcela totožným. Také krásná, také lákavá, také většinu času nudná. Opakování je matka lehké nadprůměrnosti.
The post Natočil Netflix svůj Temný případ? Živel snese srovnání jen v okouzlení krajinou appeared first on Forbes.