Nemá e-shop ani otevírací dobu. K Martině Zemanové a týmu jejích stylistů se musíte objednat a na termín si pár měsíců počkáte. Nebo i rok. Ve stylingovém studiu na Pánské ulici v Brně dělají věci po svém a dělají je evidentně dobře.
Jako malou jí bavilo koukat z okna a vytvářet si vlastní výběr z toho, co mají kolemjdoucí na sobě. Snila o tom, že jí jednoho dne máma všechny věci, co si vyhlédla, koupí.
Nestalo se, ale Martina Zemanová se nenechala odradit. Záliba v kompletování outfitů se nakonec stala jejím posláním a dobře šlapajícím byznysem. V centru Brna má momentálně studio na 440 metrech čtverečních rozložené do tří pater.
Do nejnižšího můžete vejít i z ulice, tady se prodává obuv. Výše se ale dostanete jen na domluvenou schůzku se stylistou. Na kterou si můžete pořádně počkat. Obvykle zhruba půl roku u lidí z týmu Zemanové, zaplatíte u nich pět tisíc korun, u šéfky samotné klidně i rok a připravte si deset tisíc.
Pokud stylistu nepotřebujete, můžete si sjednat termín a nakoupit si v butiku za doprovodu asistenta, který vás bude bezplatně při vybírání provázet.
Od svých lidí vyžaduje stylistické vzdělání: estetiku vnímá, že je o jakémsi citu, ale především ctí, že i móda má svá pravidla, jejichž znalost je nezbytná. Do svého týmu tak stále investuje a vzdělává jej, nyní třeba přes online kurzy od lidí, kteří pracují pro Dior. Pravidelně podnikají pracovní cesty do Itálie na přehlídky a výběr kolekcí, na kterém se podílí celý tým.
„Mých nejlépe investovaných třicet tisíc bylo do školení, jak pracovat s lidmi,“ říká Zemanová. Kohokoli nyní nabírá, nevyhne se vstupním psychotestům. Skladbu svého týmu vnímá jako klíčovou: „Pokud máte správné lidi, nemusíte ztrácet čas vysvětlováním, jak věci správně dělat, natož se opakovat.“
Podnikatelské začátky Zemanové byly neobvyklé. Když jí bylo devětadvacet, náhle zemřel její manžel a ona zůstala sama na dceru, dům, leasingy i jeho firmu. Nemohla si dovolit dlouze truchlit a rozhodla se ode dna odrazit vlastníma nohama.
Rok vedla firmu po manželovi, což jí sice pomohlo zajistit základní fungování, ale v pokračování byznysu smysl neviděla. Rozhodla se tedy vydat na cestu za svým snem a začít podnikat v tom, co ji bavilo nejvíce. V oblečení.
Měla sen a jasnou vizi, ale začínala skromně. Vytáhla 25 tisíc z kreditky, našla si dvacetimetrový prostor ve dvoře, kde vyložila nakoupené pytle ze sekáče. Oblečení roztřídila a začala ho kompletovat na jednotlivé celky – už tenkrát nabídla k prodeji celý outfit.
Přistoupila k prodeji oblečení jinak než kdokoli jiný – a fungovalo to. Po nějakém čase se odhodlala vyrazit na první nákupy do Itálie, kde vše, co měla, investovala do pár dražších kousků a ty zařadila do nabídky svého obchůdku – tenkrát s názvem Supervohoz.
Věci se daly do pohybu. Před obchodem se zanedlouho začaly štosovat fronty a Zemanová začala měnit šatníky mnoha žen. Postupem času si dovolila přesunout se do prostorů s výlohou do ulice.



Byla si vědoma, že už od mládí byla inspirací pro své okolí, minimálně co se módy týče. Co si na sebe oblékla, sklízelo pozitivní ohlasy. Nebála se být jiná, razila si vlastní trendy, které ostatní následovali. I přes dávku zdravého sebevědomí každý další podnikatelský krok dělala s rozvahou, aby si byla jistá, že byznys dál utáhne i za předpokladu stávajících tržeb.
Po několika letech už měla obchody dva s podstatně větší rozlohou, jeden stále ve své domácí brněnské čtvrti Žabovřesky a druhý v centru města, na Zelném trhu. Prodejny nesly nový název Eccitante a nabízely už výhradně kvalitní italské značky.
Jejím posláním se nadobro stalo přeměňování šatníků a následně často i životních příběhů mnoha zákazníků. Oba dva provozy fungovaly na plné obrátky téměř patnáct let a zákazníci stále přibývali. S jejich rostoucím počtem přišlo další přirozené rozhodnutí – opět se posunout.
Před rokem a půl tedy kývla na velkou výzvu a přestěhovala oba své butiky do nynějších prostor a tří pater. K tomuto odvážnému kroku přidala další – už to nebude klasický obchod, ale především stylingové studio.
Obsah na sociální sítě si vytváří sama a nespolupracuje s žádnou reklamní agenturou. Přesto mají její edukativní stylingová videa stovky tisíc zhlédnutí a sjíždějí se za ní ženy z celého Česka i mimo něj.
Charismatická dáma se příliš na nikoho neohlíží a do své práce propisuje svůj osobitý styl. Její autentická prezentace evidentně rezonuje s velkým počtem sledujících, kteří pravidelně čekají na její outfit dne.
Mých nejlépe investovaných třicet tisíc bylo do školení, jak pracovat s lidmi.
Za minulý rok se tržby studia zvedly o 400 procent a vypadá to, že kapacita současných prostor opět nebude dostačující. Nájemní smlouvu má ale ještě na pár let podepsanou, a tak se na této adrese ještě chvíli zdrží.
Představu má ale jasnou: „Přála bych si přesunout naše studio do nějaké industriální budovy – staré fabriky, ideálně vlastní, a vytvořit v ní jednotlivá oddělení. Vidím velký prostor, kde je oblečení rozřazené na štendrech dle značek. Kdy zákazník prochází jednotlivé sekce a skládá spolu se stylistou výběr na svůj pojízdný věšák, se kterým míří do obří kabinky s posezením, obsluhou i servisem drinků.“
V současnosti nenabízí produkty přes e-shop, zvažuje ale online nabídku se základními kousky, které jsou stěžejní pro další módní kreace. „Když je nemáte, sako s ananasy vám prostě neprodám. Proč také, k čemu to budete nosit?!“ říká rozhorleně.
Ke konci rozhovoru padne otázka, co je pro ni největší satisfakcí. Dojatým hlasem zmiňuje, že příběhy životů žen, které se daří měnit a posouvat vpřed. „To, co máme na sobě, ovlivňuje to, jak se cítíme. Jak se cítíme, ovlivňuje naše chování a rozhodování. Kolikrát velmi malé změny mohou mít velký vliv na to, kudy se naše životní cesta ubírá,“ míní Zemanová.
The post Nekupujte sako s ananasy, když nemáte základy, říká vyhlášená stylistka appeared first on Forbes.