Pondělí 28. dubnaSvátek má Venku je 20 °C, Skoro Jasno

Německá politika v rytmu TikToku

Investigace.cz Před 1 měsícem

Od poloviny roku 2024 se v Německu prakticky neustále volilo. Po volbách do Evropského parlamentu přišla série zemských voleb a konec roku poznamenala kampaň spojená s mimořádnými parlamentními volbami, jež se uskutečnily v únoru letošního roku. Po celou dobu volebního maratonu tak probíhala debata o tom, jak a do jaké míry mohou být výsledky voleb ovlivňovány sociálními sítěmi. Zvláštní pozornost se v tomto kontextu soustředila především na sociální síť TikTok, kterou využívá 24 milionů Němců, což je skoro 30 % populace, a která hraje zejména pro nejmladší generaci zásadní roli.

Podle výzkumů ji denně používá skoro 40 % Němců ve věkové kategorii 14–29 let, celkově se jedná o třetí nejpopulárnější síť po Instagramu a Facebooku. Právě v této věkové skupině do 29 let zaznamenaly zásadní úspěch v posledních volbách dvě strany. Dlouhodobě úspěšná krajně pravicová AfD (21 %) a levicová Die Linke (25 %), přičemž oba politické subjekty patří k těm nejvíce viditelným na TikToku.

K tomuto tématu připravujeme podcast Odposlech.

Podcast Odposlech investigace.cz odebírejte zde.

V hlavní roli strach, tričko a umělá inteligence

Německá AfD (Alternativa pro Německo) a její šéfka Alice Weidel již delší dobu náleží na sociální síti TikTok k těm nejúspěšnějším účtům. Weidel má skoro milion sledujících, stranický účet AfD v Bundestagu jich má přes půl milionu. Jak ukázala analýza novinářů z Die Zeit, AfD v samotné kampani vsadila především na téma migrace a strachu. Ve své analýze zaměřené na více než 600 klipů odkazujících k AfD na TikToku novináři zjistili, že velká část kampaně byla postavena na Alice Weidel, která se objevila v téměř polovině zkoumaných videí. Hlavním tématem byla migrace (každé čtvrté video), jež je často spojována s kriminalitou a nejistotou. Videa útočila zejména na Zelené a ministra Roberta Habecka, stejně jako na CDU a jejího kandidáta Friedricha Merze.

Novináři z Die Zeit také dodávají, že strategie AfD je založena na kvantitě – zaplavují platformu jednoduchými videi s populistickými zprávami doufajíce, že některé z nich se stane virálním. To potvrzuje i výzkum serveru Belltower a Amadeu Antonio Stiftung a Else-Frenkel-Brunswik-Institut z poloviny ledna 2025. Podle něj dokázala AfD se svými podporovateli vyprodukovat až 2 000 původních příspěvků denně.

AfD dominovala rovněž v dalších metrikách. V počtu odběratelů vedl účet Alice Weidel, následovaný stranickým účtem AfD.

 

Deset nejvíce sledovaných účtů německých politiků na Tiktoku. Graf ukazuje počty sledujících na jednotlivých TikTokových účtech k 12. 1. 2025 | Zdroj: Belltower News

V počtu lajků pro videa jednotlivých stranických účtů sice zvítězila Heidi Reichinnek, ve zbytku seznamu ale měla AfD čtyři zástupce.

Účty německých politiků, jejichž posty získaly na Tiktoku k 12. 1. 2025 nejvíce lajků | zdroj: Belltower News

AfD také suverénně zvítězila v počtu komentářů pod příspěvky, a to i v kategorii pozitivních komentářů.

 

Počty komentářů a podíl jejich emotivního zabarvení pod posty účtů sedmi nejsilnějších stran kandidujících do Bundestagu na TikToku k 12. 1. 2025 | zdroj: Belltower News

V praxi tak AfD zřejmě skvěle využila variantu participativní propagandy. „Nové informační technologie poskytují možnost nejen ‚společného sledování‘, ale také ‚společného jednání‘. Uživatelé se nyní mohou účastnit konfliktu, aniž by opustili bezpečí a pohodlí své ložnice,“ vysvětluje odborník z Univerzity aplikovaných věd v Hamburku Marcus Bösch a dodává, že TikTok umožňuje jednoduché a přitom velmi účinné zapojení do jakékoli kampaně.

Například na serveru Discord lze nalézt kanál na podporu AfD, který nabízí aktivistům možnost stáhnout a publikovat videoobsah podporující AfD spolu s odkazem na toto fórum. Mimochodem, díky osobní účasti na této kampani můžete třeba vyhrát tričko podepsané Alice Weidel. Propaganda se tím pádem tak trochu mění v hru.

Ostatně zmíněné tričko hrálo důležitou roli v celé kampani AfD na TikToku. Jedno ze závěrečných videí Alice Weidel vyzývalo fanoušky k tomu, aby cestou do volební místnosti vzali s sebou přátele a společně šli volit AfD. K fotce z voleb a hashtagu přidali hashtag „tři přátelé“: „V neděli máte možnost hlasovat pro skutečnou politickou změnu. Dejte oba své hlasy AfD a podpořte tak silný a nezávislý směr v Německu. Váš hlas rozhodne o budoucnosti naší země! A ještě něco navíc: Pokud přidáte dva své přátele nebo příbuzné a zveřejníte jejich fotografii, můžete vyhrát tričko podepsané Alice Weidel. Buďte součástí změny – jděte volit a dejte šanci silné budoucnosti!“ Takový byl komentář – údajně přímo od Weidel – publikovaný k tomuto příspěvku.

V zájmu zaplavení prostoru sociálních sítí využívala kampaň AfD – a to dost masivně – také umělou inteligenci: v průběhu roku 2024 začala běžně používat AI generovaný obsah, včetně AI influencerky. V dubnu 2024 přinesl server RND zprávu o využívání obrázků vytvořených pomocí AI v rámci náborové kampaně AfD v některých německých regionech. Například místní organizace AfD v okrese Göppingen zveřejnily na sociálních sítích příspěvky s fotografiemi fiktivních členů strany, jejichž portréty byly vytvořeny pomocí umělé inteligence. Jeden z nich měl ke své uměle vytvořené fotografii připojený vysvětlující text o tom, že si během koronavirových opatření uvědomil, jak stát zasahuje do soukromí, a proto se stal od 1. února 2024 členem AfD.

Podle komentářů zveřejněných pod těmito příspěvky bylo zřejmé, že část komentujících nepoznala, že se jedná o uměle vytvořené osoby. Místní organizace AfD z Unteres Filstal z okresu Göppingen také zveřejnila AI vytvořenou fotografii uprchlíků tmavé barvy pleti, kteří se s agresivními výrazy v tváři hádají před ubytovnou. V průběhu roku se využití AI generovaného obsahu zkrátka stalo běžnou součástí kampaně AfD.

Ostatně svou zkušenost s využitím AI generovaných obrázků má i Česká republika, kde stejnou taktiku použil například Tomio Okamura a jeho SPD. Odborníci v této souvislosti upozorňovali, že se jedná o inspiraci právě kampaní AfD.

Nicméně AfD nezůstala jen při využívání statických obrázků. Kupříkladu před letošními volbami zveřejnila braniborská organizace AfD na TikToku video, v němž lidé tmavé pleti páchají trestné činy, včetně obchodu s drogami. Ve videu jsou rovněž vidět záběry ministra Karla Lauterbacha zatčeného policií a ministra Roberta Habecka, jak sbírá odpadky. Podle právníků, které oslovila německá televize BR24, ale nelze tuto kampaň brát jako nezákonnou, protože video bylo zjevně smyšlené, a tudíž nepředkládalo lživé informace o daných politicích, navíc obecně platí, že politici musejí snést větší míru kritiky než běžní občané. Video rovněž neobsahovalo upozornění, že je vytvořené pomocí AI, neboť povinnost označovat obsah vyrobený pomocí AI bude v Německu platit až od roku 2026. Videa generovaná pomocí AI využila ve své kampani i kandidátka na kancléřku Alice Weidel a řada dalších účtů, ať již stranických, nebo podporujících AfD.

Vedle těchto oficiálních využití AI v kampani zaznamenali výzkumníci a novináři v Německu i fenomén virtuálních influencerů, tedy účtů na sociálních sítích, jež jsou zcela uměle a přiznaně vytvořeny za pomoci AI. Nejznámějším z nich je účet Larissy Wagner na sítích X, Instagram a TikTok. Larissa se zde prezentuje jako mladá žena podporující politiku AfD a tradiční hodnoty, jako například v příspěvku z listopadu 2024, kde je AI generovaná fotografie doplněna textem: „Jako věřící křesťanka cítím už jen odpor k většině stran ve Spolkovém sněmu (Bundestagu). Transženy nejsou ženy, zákon o sebeurčení je proti Bohu. SPD a Zelení to vidí jinak, ale je mi to jedno. Nevím, jak to vidíte vy. Retweetněte, pokud souhlasíte!“

Jeden z postů virtuální influencerky Larissy Wagner na sítí X. Zdroj: X

Podle německých médií není jasné, kdo za účtem stojí – zda samotná AfD, nebo někdo, kdo ji jen podporuje bez jejího vědomí.

Černý kůň s šedivými loknami

AfD byla na TikToku sice velmi úspěšná, v konečném výsledku to však pro ni nehrálo tak důležitou roli, jakou sehrál TikTok pro úspěch jiné politické strany, a to levicové Die Linke. Ta se poté, co z jejich řad odešla politička Sahra Wagenknecht a založila si svoji vlastní stranu, ve výzkumech dlouhodobě pohybovala pod pěti procenty. Přesto v únorových volbách nakonec dokázala uspět se skoro devíti procenty a třeba podle novinářů z New York Times za to vděčí právě TikToku.

Koncem listopadu 2024 Die Linke odstartovala kampaň Mission Silberlocke, což byla iniciativa tří veteránů německé levicové politiky Gregora Gysiho, Bodo Ramelowa a Dietmara Bartsche. Název celé akce odkazoval k věku kandidujících a k barvě vlasů těch, kteří nějaké ještě měli. Cílem bylo získat tři přímé mandáty v nadcházejících volbách. Tím by strana zůstala alespoň zastoupena v parlamentu, i kdyby Linke nedokázala překonat pětiprocentní hranici nutnou pro vstup do Bundestagu.

V rámci této mise kandidoval Gregor Gysi v berlínském volebním obvodu Treptow-Köpenick, kde opakovaně získával mandát už od roku 2005. Bodo Ramelow se ucházel o poslanecký post v Erfurtu a Dietmar Bartsch v Rostocku. V úvodním klipu kampaně si Gregor Gysi nechává s ironickou nadsázkou stříhat neexistující vlasy a video samo získalo desítky tisíc lajků. Gysi v kampani využil i levicového DJ Gysiho, s nímž natočil několik klipů a který pak používal části Gysiho projevů ve svých setech. Videa kampaně Mission Silberlocke nabírala na popularitě, a byla dokonce úspěšnější než videa dalších politiků Die Linke, jako například taneční videa poslankyně Caren Lay.

Tři veteráni sice přitáhli mediální pozornost, ale skutečný obrat v kampani Die Linke nastal až se vstupem Heidi Reichinnek. Té zejména pomohl předvolební pokus Friedricha Merze o prosazení proti-imigrační politiky v německém Bundestagu za cenu hlasů od AfD. TikTok video z emotivního projevu poslankyně Reichinnek v parlamentu, reagující na Merzovu snahu, mělo přes 6 milionů zhlédnutí, což je daleko více než nejúspěšnější videa Alice Weidel, a pokud se podíváme na data, vidíme, že se časově přesně kryje s prudkým vzestupem popularity Die Linke před volbami.

S názorem, že této straně pomohl vstoupit do parlamentu právě TikTok, souhlasí i výzkumník Marcus Bösch. „Die Linke je vítězem na TikToku, zatímco AfD je úspěšná tak jako tak s velkým náskokem a naprostou dominancí. Německo je vzhledem ke své populaci dost stará země, takže větší strana nepotřebuje nutně k vítězství TikTok. Ale když jste malá strana, která bojuje o dosažení 5% hranice pro vstup do parlamentu, může být TikTok velmi užitečný, a Die Linke to dokázala,“ vysvětlil pro server investigace.cz svůj pohled.

Jeho slovům odpovídají i zmíněné sociologické průzkumy – zatímco AfD získala podobné výsledky ve všech věkových skupinách, Die Linke zásadně bodovala právě u té tiktokové.

Za hranicí pravidel

Kromě politických a aktivistických kampaní spojených přímo se stranami působily v průběhu roku 2024 a 2025 na TikToku i skupiny, jež se pohybovaly za hranicí autentického politického chování. Některé byly spojené se zahraničními, často ruskými aktéry, jiné zřejmě pocházely přímo z Německa.

O aktivitách Ruska v dezinformačních německých kampaních jsme podrobně informovali v článku Jak Rusko útočilo na německé volby. Například v rámci operací skupin jako Storm-1516 a dalších vznikala videa o ničení volebních lístků AfD v Lipsku. Ty pak šířily falešné účty na síti X a TikToku, které viděly tisíce uživatelů.

Podle pravidelného reportu Covert Influence Operation v roce 2024 odstranil TikTok tři informační operace. V únoru 2024 to byla síť 46 účtů vytvořených z pohledu TikToku „za účelem umělého zesílení narativů v německém jazyce příznivých pro politickou stranu AfD (Alternativa pro Německo), propagujících křesťanství a kritizujících islám, ve snaze manipulovat s domácí německou politikou. Dovozujeme, že účty v rámci této sítě se vydávaly za bývalé muslimy, aby vnesly rozdělující rétoriku o islámu do prostoru na TikToku, kde byly vyhledávány hashtagy související s islámem.“ V červenci 2024 pak TikTok odstranil síť 29 účtů operujících z Německa, které cílily především na německé publikum a byly zřízeny za účelem zesílení narativů příznivých pro ruskou zahraniční politiku.

Konečně v září 2024 TikTok odstranil 42 účtů se sítí více než 127 tisíc sledujících, o čemž informoval, že „jednotlivci za touto sítí koordinovali své aktivity mimo TikTok prostřednictvím komunikační platformy, kde sdíleli taktiky pro zvýšení dosahu pro-AfD (Alternativa pro Německo) politického obsahu zaměřeného na německé zemské volby 2024. Síť se pokoušela obcházet opatření, která TikTok přijal proti účtům nebo obsahu porušujícím naše zásady.“

Ačkoli TikTok nezmiňuje žádné podrobnosti o zmíněné síti koordinované mimo TikTok, časově se toto období přibližně kryje s odhalením skupiny kolem telegramového účtu TikTok-Guerilla. Podle serveru Correctiv za tímto účtem stojí Erik Ahrens, jenž měl být poradcem politika AfD Maximiliana Kraha, a to v oblasti sociálních médií. Na provozu skupiny se měl podílet i krajně pravicový youtuber vystupující pod jménem Shlomo Finkelstein. Projekt vznikl v reakci na omezení dosahu Kraha na TikToku v létě 2024 neboli poté, co Krah opakovaně šířil konspirace o tzv. velké výměně. TikTok Krahovi účet nesmazal, ale radikálně omezil jeho výskyt v tzv. Obsahu pro tebe (For you page).

TikTok-Guerilla bylo uskupení kolem stejnojmenného telegramového účtu, který sloužil ke koordinaci propagace videokampaně kandidátů AfD na TikToku. Účet měl přibližně dva tisíce sledujících, jimž předával nejen videa na podporu kandidátů AfD, ale i návody, jak je upravit, aby nebyla TikTokem identifikována jako řízená kampaň. Podle listu Süddeutsche Zeitung zajistila tato kampaň v létě 2024 Krahovi přes 10 milionů zhlédnutí jeho videí na TikToku, které nahrávali členové guerilly spolu s hashtagem #Krahtok. Účastníci této kampaně byli také motivováni odměnou. Nejúspěšnější šiřitelé Krahova obsahu se mohli zúčastnit slosování o nový model telefonu Samsung.

Stejná skupina se pak zúčastnila i kampaně při zemských volbách v srpnu 2024. Jak popsal investigativní server Correctiv, sloužil tento účet ke koordinovanému sdílení obsahu podporujícího AfD v zemských volbách v Durynsku, Sasku a Braniborsku. Correctivu se podařilo najít účty na TikToku s názvy jako „afdistnichtgleichnazi“ (AfD není to samé co nacisté) nebo „afd_news“, které zveřejnily videa z telegramového kanálu TikTok-guerilla.

V současnosti nemáme informace o tom, že by skupina TikTok-Guerilla byla aktivní i v únorových volbách, nicméně podle informací německých novinářů se zdá, že k nějaké podobné operaci dojít mohlo. Například nezisková organize Democracy Reporting International zveřejnila zprávu o síti tiktokových účtů, jež se vydávaly za německé politiky a publikovaly obsah ve prospěch AfD. V příštích týdnech by měl TikTok opět zveřejnit svůj report, což by mělo vnést do této záležitosti více světla.

Jak zkoumat algoritmus?

Podle experimentu provedeného britskou neziskovou organizací Global Witness preferoval před německými volbami algoritmus sociálních sítí TikTok a X příspěvky pravicově extremistické AfD. Výzkumníci vytvořili pro tři zkoumané sociální sítě (TikTok, X a Instagram) zcela nové prázdné účty a klasifikovali příspěvky, které se jim začaly objevovat na obrazovce od účtů, jež nesledovali. Chtěli tak zjistit, jaký typ politického obsahu algoritmy jednotlivých sítí doporučují. Výsledek ukázal, že 78 % politického obsahu na TikToku nahrávalo AfD. V případě sítě X to bylo 64 %.

Global Witness zároveň tvrdí, že k tomuto výsledku nestačí, aby byla AfD na sociálních sítích aktivnější než ostatní strany, protože to neodpovídá realitě. Podle nich totiž AfD a její lídryně nezveřejňují nejvíce příspěvků. Například CDU a její lídr zveřejnili v roce 2025 o 69 % více obsahu než AfD a její lídryně a Zelení a jejich lídr o 24 % více, přesto se ale obsah nejvíce zobrazoval ve prospěch AfD. Global Witness z toho vyvozuje, že algoritmy TikToku preferují krajně pravicová sdělení. TitTok tato obvinění ale odmítl s tím, že výzkum se zakládá na malém vzorku.

Zjištění Global Witness přitom naráží na chronický problém při výzkumu doporučujících algoritmů sociálních sítí, jež hrají čím dál důležitější roli při distribuci obsahu. TikTok totiž měří obrovské množství signálů o chování uživatele a na jejich základě mu potom nabízí obsah. V praxi tak má každý unikátní tok příspěvků, a tím pádem se cokoli na něm špatně měří. Důvodem je, že pozorování mění výsledky.

Tento problém se snaží řešit celá řada výzkumníků a právě v Německu se mu věnuje projekt Data Donation Module, který umožňuje uživatelům, aby si nainstalovali aplikaci, jež zaznamenává, co jim TikTok ukazuje za obsah, a tato data posléze sdíleli s výzkumníky. Nicméně, jak upozorňuje Marcus Bösch, „nejzajímavější subjekty – například pravicoví extremisté z východního Německa – se podobného akademického výzkumu, v jehož rámci by poskytovali svá data, obvykle nezúčastňují“.

„Největší problém s výzkumem algoritmů TikToku je v tom, že funguje jako černá skříňka,“ říká o TikToku Marcus Bösch z Univerzity aplikovaných věd v Hamburku. „Můžete extrahovat obrovské množství dat a účtů, ale nikdy se nedozvíte, co jednotlivci vidí na svých stránkách nazvaných ‚Pro vás‘,“ dodává. V praxi tak nikdy neumíme ověřit tvrzení, která nám TikTok předkládá, což sice neznamená, že nemůžeme TikTok a jeho algoritmy zkoumat, avšak musíme být opatrní při vyvozování celkových závěrů. V tomto kontextu proto bylo užitečné zaměřit se na analýzu postupů těch politických stran, jež uspěly právě ve věkové kategorii, v níž se nachází nejvíce uživatelů TikToku. Tedy AfD a také Die Linke.

Autor textu: Josef Šlerka



The post Německá politika v rytmu TikToku appeared first on investigace.cz.

Pokračovat na celý článek