Co na tom, že film ještě není dokončený a do kin půjde až za rok. Lidé přesto během čtyřiadvaceti hodin vykoupili většinu lístků na první projekce snímku Odyssea. Mezi jen několika málo kiny na světě, jež minulý týden nabídly vstupenky na promítání v unikátním formátu, bylo i to na pražské Floře. Čím to je a může se netradiční akce opakovat?
„Touha spustit předprodej s ročním předstihem vzešla od tvůrců a všechny zainteresované strany se pro to okamžitě nadchly. Tušili jsme, že se všechna čtyři pražská představení podaří vyprodat během velmi krátké chvíle,“ líčí Pavel Novák ze společnosti Cinemart, která má distribuci snímku v Česku na starost.
Důvod sebevědomí, že bude o antický příběh zájem, má jmenovatele. Je jím anglický režisér Christopher Nolan, tvůrce trilogie o Batmanovi, Počátku, Dunkerku či naposledy Oppenheimera. Tedy velkých trháků neboli blockbusterů.
Jak říkají čeští zástupci sítě kin Cinema City, prodej lístků s velkým časovým předstihem by mohla býti v budoucnu cesta, jak v době Netflixu a spol nalákat lidi do kin.
Aby se to ale povedlo, musí jít o kombinaci divácky očekávaného snímku a silného režisérského jména. Zároveň hraje roli ještě jeden faktor, jak ukázal případ Odyssey. A tím bylo, že se z lístků stala exkluzivita.
Prodávaly se jen do IMAX kin, která jsou schopná promítat fyzický film z kotoučů, navíc v unikátním formátu 70 milimetrů. Na ten Nolan přednostně točí své hity. A právě schopnost nabídnout tento prémiový zážitek, může být pro případné zopakování prodeje lístků na vzdálenou premiéru klíčový.
Teď Nolanův požadavek splnilo na světě jen dvaadvacet kin. Mezi nimi bylo i to na pražské Floře, které umí „sedmdesátku“ přehrát jako jediné v kontinentální Evropě.
„Když jsme uváděli Oppenheimera v této unikátní analogové podobě, tak jsme zaznamenali zájem filmových fanoušků z celé Evropy,“ vzpomíná Oldřich Kubišta, který řídí Cinema City v Česku a v Polsku.
Staré promítačky
A jak se stalo, že zrovna české kino je takto unikátní? Na rozdíl od mnohých IMAX kin si tady pro to stále drží vhodné promítačky. „Všechno jsme opatrně uložili bokem, když přišly digitální projektory, kdyby se to náhodou ještě někdy hodilo,“ líčí technický manažer českého Cinema City Michal Matys.
To bylo v roce 2011. Na scénu se staré promítačky vrátily o rok později, když šel do kin Nolanův poslední snímek s Batmanem – Temný rytíř povstal. Od té doby jsou projektory na „sedmdesátku“ stále v promítací místnosti a když se uvádí film na daném analogovém formátu, přemístí je k okénku a promítá se na nich.





Tolik šancí zazářit ale nemají. Na velkoformátový filmový materiál se dnes natáčí minimálně. I proto, že speciálních kamer pro to potřebných je na světě asi desítka. Navíc jsou těžké a hlučné, což znesnadňuje například scény, kde je hodně dialogů.
Filmový svět jede hlavně na digitální vlně. Dá se tak ostatně natočit také imaxový formát, byť kvalitou se analogu podle znalců nevyrovná. Výhodou digitálu ale je, že natáčení i promítání s ním je levnější.
„Oproti tomu je 70 mm film fyzické monstrum, které je nesmírně náročné na přepravu a manipulaci, promítačka musí být v perfektním stavu, aby nedošlo k poškození filmu, obsluhovat ji dokáže jen pár specialistů…,“ líčí Pavel Novák z Cinemartu.
Kupříkladu filmový pás k Oppenheimerovi měl na délku asi osmnáct kilometrů. „Zkrátka uvedení této unikátní verze je otázkou desítek tisíc korun vynaložených navíc oproti digitálu,“ shrnuje Novák.
Právě proto se na rozměrný fyzický film točí jen pár filmů do roka. A obvykle kvůli nákladům jde o velkofilmy, které táhnou davy diváků.
Vedle blockbusterů od Nolana šla na „sedmdesátce“ v poslední době do vybraných kin – byť Česko minula – například druhá část filmu Duna režiséra Denise Villeneuva. Ten by měl také natočit další film s Jamesem Bondem.
Určitou nadějí do budoucna pro větší rozmach tohoto formátu představují nové speciální kamery. Ty jsou oproti těm dosavadním lehčí a tišší a tedy rozšiřují možnosti využití. Ostatně Odyssea má být první film, který bude skutečně celý natočen na “sedmdesátku”.
„Na filmařském nebi jsou i další vycházející režisérské hvězdy, které by některý ze svých filmů mohli natočit pro IMAX a dostat se do ligy, kde zatím hraje Christopher Nolan téměř sám,“ říká Kubišta.
Jestli se díky novým kamerám rozšíří seznam režisérů, kteří sáhnou po formátu, který láká do kin nejen filmové fajnšmekry, se teprve uvidí. Stejně tak, zda se případně v budoucnu dočkáme prodeje lístků na tituly, jež teprve vzniknou. Ukáže až čas.
The post Nolan vyprodal lístky rok předem. Proč je Praha jediné město v EU, kde je šlo koupit? appeared first on Forbes.