27. červenceSvátek má Venku je 24 °C, Oblačno

Obří sklad diamantů i místo, odkud bourali komunismus. Znáte evropské přístavy?  

Forbes Před 11 hodinami

Stovky lodí a tisíce kamionů odbaví každý den nejdůležitější místa na evropské námořní mapě. Kromě barvité historie jsou také příkladem evropské obchodní vynalézavosti a technických inovací. Tohle je pět zásadních přístavů, které jsou nejpoptávanější mezi tuzemskými firmami a z nichž proudí zboží do a ze střední Evropy.

Odtud se plní sklady obchodů a firem, odtud Evropa posílá své zboží do světa. Kapacita přístavů se nejčastěji počítá podle odbavených kontejnerů, a to pomocí údaje TEU. Jde o měrnou jednotku používanou v námořní dopravě k vyjádření kapacity kontejnerových lodí. Jeden TEU odpovídá jednomu standardnímu kontejneru o délce dvacet stop, tedy přibližně 6,1 metru. 

Rotterdam, Nizozemsko 

info Foto Georg Eiermann, Unsplash
Přístav v nizozemském Rotterdamu

Patří k největším přístavům na světě. Leží 25 kilometrů od Severního moře a propojuje dopravu mezi pěti kontinenty včetně Austrálie. 

Strategickému místu evropské námořní plavby dala základ rybářská vesnice na řece Rotte. Městská práva získal Rotterdam ve 14. století a od té doby si drží pozici na obchodní mapě světa. Tomu napomohl i rozmach slavné VOC, neboli Sjednocené východoindické společnosti, jejíž lodě vozily na kontinent například koření nebo ovoce, a naopak odvážely do světa koberce, šperky a textil. 

Ten nejdůležitější moment ale přišel později. Byl za tím smělý plán inženýrů, který spočíval ve vybudování nového kanálu „Nieuwe Waterweg“, který propojil přístav s mořem. Dokončen byl v roce 1872 a uvolnil cestu pro obří lodě. Přístav rostl až na dvacet kilometrů délky směrem k moři a v současnosti má rozlohu 126 tisíc kilometrů čtverečních, získaných i díky další rekultivaci moře. 

Globální logistické centrum z něj dělají také technické inovace – automatizované jeřáby, drony a největší automatizovaný kontejnerový terminál Maasvlakte II. V roce 2024 odbavil množství nákladu 13,8 milionů TEU.

Antverpy – Bruggy, Belgie 

info Foto Mihai Surdu, Unsplash
Přístav v belgických Antverpách

Druhý největší přístav v Evropě a unikátní logistický uzel. Napojení na moře má díky toku řeky Šeldy. Jak město Antverpy, tak přístav jsou místem, přes něž proudí 80 procent prodaných diamantů na světě. Stejně důležitou pozici má pro petrochemický průmysl, sídlí zde například TotalEnergies nebo ExxonMobil. Je nejdůležitějším pro přepravu zkapalněného zemního plynu v rámci EU.

Díky autonomním jeřábům a robotickým systémům dokáží tamní terminály fungovat 24 hodin denně. Pravidelně soutěží s Rotterdamem, aktuální objem kontejnerové přepravy dosahuje 13,5 milionu TEU.

Hamburk, Německo

info Foto Max Kukurudziak, Unsplash
Přístav v Hamburku

Námořní přístav na Labi, který od Severního moře dělí přibližně 110 kilometrů. V průběhu dvacátého století se z něj stal celý průmyslový komplex, přes nějž proudí uhlí, ropa, potraviny i hotové výrobky. Propojují jej desítky mostů a starý tunel pod řekou Labe, původně vybudovaný pro rychlou přepravu do práce přístavních dělníků do práce, získal punc turistické atrakce.

Moderní námořní uzel sází na digitalizaci – technologie IoT, senzory, chytré semafory a dohled drony – to vše má vést k efektivnímu provozu. 

Přístav z velké části patří městu Hamburk, majetkový podíl v jednom kontejnerovém terminálu má i čínská COSCO Shipping.

V roce 2024 prošlo areálem zboží v množství 7,8 milionu TEU.

Pireus, Řecko

info Foto Texniths, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Přístav Pireus.

Už ve starověkém Řecku tu námořníci nákladali na lodě hliněné nádoby s vínem, ovocem nebo dřevem. Díky ideální poloze se stal Pireus základnou nejen obchodu, ale i klíčovým vojenským přístavem pro město Athény.

V moderní historii vzkvétal rovněž díky rozvoji loďařství a Řekové získali pozici světové velmoci v tomto odvětví. 

Současným většinovým vlastníkem přístavu, který se rozrostl do několika propojených areálů, je čínská COSCO Shipping. Jde o jednu z největších čínských investic v Evropě, které začaly v roce 2009 v době řecké finanční krize.

Za rok 2024 přístav ohlásil objem zboží ve výši 4,8 milionu TEU. 

Gdaňsk, Polsko

info Foto DerHexer, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Přístav v Gdaňsku.

Druhý největší kontejnerový přístav na Baltu s dobrým dopravním spojením do Česka. Navíc s velkými ambicemi. V plánu je výstavba Centrálního přístavu, který by zabral víc než 400 hektarů pevniny. Jde o jeden z největších projektů v evropském námořním průmyslu v hodnotě 12 miliard zlotých. 

V roce 2024 dosáhl objem na hlavním terminálu Baltic Hub 2,2 milionu TEU.

Podobně jako další evropské přístavy má Gdaňsk barvitou historii. Zásadně zbohatl v průběhu 16. až 18. století díky obchodu se dřevem, solí, rybami nebo pivem, byl členem Hanzovní ligy. 

V průběhu posledních padesáti let pak také důležitým místem výroby lodí. Právě Gdaňské loděnice se pak v roce 1980 staly místem vzniku hnutí Solidarita, které hrálo klíčovou roli při pádu komunismu ve východní Evropě a Lecha Walesu vyneslo do prezidentského křesla. 

The post Obří sklad diamantů i místo, odkud bourali komunismus. Znáte evropské přístavy?   appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek