Středa 03. záříSvátek má Venku je 20 °C, Oblačno

Od nápadu z covidu k uznávané platformě. Má vlast Edit přiveze i zahraniční hosty

Forbes Před 1 týdnem

Když se v roce 2020 kvůli pandemii svět zastavil, zůstali designéři bez možnosti prezentace a prodeje. Právě tou dobou vznikla myšlenka vytvořit pop-up showroom, který by jim nabídl prostor i nové publikum. Dnes, po pěti letech, míří Má vlast Edit do své osmé edice, jež se bude konat 6. a 7. září 2025 v prostorách arkhe.SPACE. Pop-up podruhé navazuje spolupráci s Mercedes-Benz Prague Fashion Weekem a vůbec poprvé přiveze respektované zahraniční hosty. A potvrzuje, že také v lokálním rybníčku může vyrůst respektovaná módní platforma.

„Prvotní nápad byl vytvořit český Net-a-Porter, po spuštění a následném nafocení několika produktů se to ale moc neosvědčilo,“ vzpomíná Ivona Petružálková, která společně s Magdou Žůrkovou a Denisou Krškovou platformu založila.

Touha podpořit módní designéry a nabídnout jim prostor, kde mohou prodávat svou tvorbu, nicméně trvala – na vlastní butik však nebyl prostor, a tak se zrodil koncept pop-upu.

„Striktně věřím, že koncept story a design shopy by měly od designérů produkty odkupovat, nikoli prodávat v komisi, to je lokální nezvyk,“ vysvětluje Žůrková další důvody. „Navíc byl koncept pop-upů tenkrát populární, ale v Česku ještě málo rozšířený.“

První ročník byl financovaný čistě z kapes zakladatelek. „Naštěstí nám hodně lidí pomohlo barterem – taky cítili, že je potřeba podpořit lokální projekty,“ říká Žůrková. Účast pro designéry byla zdarma, organizátorky měly marži jen z prodaných produktů.

„Peníze se nám vrátily a měly jsme několik desítek tisíc na převedení platformy i do online prostředí. Letos jsme žádaly o první grant, ale bohužel nám jej nepřidělili,“ vysvětluje Magda a poukazuje na to, že móda je v Česku stále podhodnocována v porovnání s jinými složkami kulturní oblasti.

Letošní, osmý ročník vyšel organizátorky zhruba na čtvrt milionu korun, bez partnerství by však byla částka mnohonásobně vyšší. A návratnost? Ekonomická stránka prý nikdy nebyla na prvním místě.

„Pop-up připravujeme půl roku dopředu. Pokud bychom to dělaly jen kvůli zisku, už bychom dávno skončily. Bereme to jako dlouhodobou investici do značky a komunity,“ shodují se Žůrková a Petružálková, nynější organizátorky akce.

„Designéři zaplatí registrační poplatek, ve kterém je kromě možnosti vystavení tvorby na akci zahrnuta také marketingová a PR podpora z naší strany. Přiznáváme, že nemáme kapacitu se prodeji eventu dostatečně věnovat, i když potenciál je obrovský,“ přiznává Magda.

Zároveň ale zdůrazňuje, že pop-up showroomy chtějí koncepčně udržovat co nejlokálnější a své partnery pečlivě vybírají.

Velkou roli hrálo propojení sil s Mercedes-Benz Prague Fashion Weekem. „Sdílíme stejné hodnoty – podporu lokálních designérů a vysokou profesionalitu,“ vysvětluje Žůrková. „MBPFW dělá přehlídky na světové úrovni. Právě ta profesionalita a jméno, které si zde vybudovali, i nám dodávají určitý punc kvality. Navíc máme podobnou cílovou skupinu.“

Organizátorům rovněž hraje do karet, že lokaci zářijového Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku a pop-upu Má vlast Edit spojuje nově postavená lávka přes Vltavu, jež propojuje Holešovické Bubenské nábřeží s karlínským Rohanským nábřežím. Pro návštěvníky tedy bude jednoduché přesouvat se z jednoho místa na druhé, a to jak pěšky, tak hromadnou dopravou.

Dalším klíčovým partnerem se pro letošní ročník stal hotel Almanac X Alcron, díky němuž Má vlast Edit přiveze do Prahy i zahraniční hosty – například Riccarda Terza, zakladatele platformy Vogue Talents, nyní šéfredaktora DUST China, Melindu Csík, módní ředitelku ELLE Hungary, či fotografku a redaktorku Jessie Lily Adams z londýnského časopisu Violet Book.

S nimi, stejně jako s jejich českými kolegy, bude možné si zarezervovat půlhodinové individuální konzultace: „Chceme, aby designeři z Má vlast Edit měli možnost prokonzultovat svou tvorbu se světovými odborníky,“ říká Magda a odtajňuje tak další z novinek letošního ročníku – Edit Sessions.

Ty budou probíhat v neděli a využít jich může kdokoli, kdo chce mentoring od jednoho ze zahraničních hostů, nebo lokálních odborníků z oboru, jako je například mentorka pro Google a trend forecasterka Pavlína Louženská, expertka na vizuální identitu a grafická designérka Mikina Dimunová či PR manažerka lokálních značek Ruth Pohlová. 

Má vlast Edit
info Foto Samuel Petráš

A kteří designéři se na letošním ročníku představí a koho budete moct potkat i osobně? Například módní designérky Nikolu Zezulovou, Danielu Peškovou a Janu Mikešovou, designérky šperku Pavlínu Zak a Martinu Rozenberg Smiru či pět designerů, jejichž nejnovější kolekce uvidíte během MBPFW přímo na přehlídkovém mole, kterými jsou Sure Curated, Tomáš Višňovský, Hana Valtová, Magdaléna Seppová a Adéla Gréta Holušková. Součástí eventu bude také prezentace značky českého spodního prádla Galya Sargsyan.

Podle Ivony Petružálkové je na českém trhu největší mezerou právě podpora neznámých značek.

„Objevujeme jejich potenciál a přinášíme je do pražské módní bubliny. Jsou vidět v jiném, neokoukaném prostředí, kam se přijde podívat jiná než jejich cílová skupina. A to jsou zároveň noví potenciální klienti. Celá účast jim rovněž přinese nové kontakty a letos doufáme, že zahraniční hosté přivezou i jiný neotřelý vhled do naší lokální módní scény,“ dodává.

The post Od nápadu z covidu k uznávané platformě. Má vlast Edit přiveze i zahraniční hosty appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek