Štěstí nemusí být jen pomíjivý pocit – může se proměnit i v originální vizuální zážitek. Na Náměstí Republiky ožije světelná instalace pod stejným názvem, která patří mezi hlavní lákadla letošního Signal Festivalu. Návštěvníkům zprostředkuje jedinečnou hru světla a barev a vtáhne je do atmosféry, kde se náhoda potkává s radostí.
Za projektem stojí Sazka ze skupiny Allwyn ve spolupráci se Signal Creative. Instalaci navrhlo studio Monument Office designérů Václava Mlynáře a Ondřeje Pechala. Společně vytvořili dílo, které slibuje jeden z nejpůsobivějších momentů letošního ročníku a zároveň představuje vizuální pojetí značky Allwyn, jež od konce ledna příštího roku nahradí značku Sazka.
S motivem náhody, naděje a osobních příběhů pracuje instalace Štěstí, kterou si budou moci na Náměstí Republiky zdarma užít návštěvníci Signal Festivalu od 16. do 19. října. Instalace nabídne lidem interaktivní prožitek se 14 dvoumetrovými speciálními čočkami. Ty díky dichroické fólii část světla odráží a část zase propouští. Podle úhlu dopadu se barvy proměňují a vytvářejí kaleidoskopické efekty. Zprostředkují tak harmonickou, možná až snovou atmosféru.
„Stěžejní je nejen samotné světlo, ale především jeho odrazy. Ty pro nás představují ‚záblesky štěstěny‘, která se může usmát na každého,“ říkají designéři Václav Mlynář a Ondřej Pechal z Monument Office.






Čočky nejsou ústředním prvkem díla náhodou, jsou součástí dynamické vizuální identity skupiny Allwyn. Právě do ní Sazka patří a její brand česká loterijní společnost postupně převezme od konce ledna příštího roku. I její nový symbol tak lidé dostanou do vlastních rukou – každý si totiž může natočením čoček ovlivnit podobu instalace a měnit barvy odraženého světla.
„Bylo pro nás důležité dát návštěvníkům možnost hrát si s odrazy světla podle sebe, aby si každý mohl na štěstí doslova sáhnout,“ dodávají Mlynář s Pechalem.
Každá čočka navíc nese QR kód vedoucí ke skutečnému lidskému příběhu – lidé se tak mohou vyfotit „ve světle vlastního štěstí“ a propojit vizuální zážitek s příběhy, které se opravdu staly.
Půl roku práce
I když výsledné objekty vypadají velmi minimalisticky, skrývají za sebou hodně práce a vývoje. Na instalaci pracoval tým šesti lidí studia průběžně půl roku, zapojili se výrobci jednotlivých komponent, produkce festivalu i tým Sazky.
Na začátku bylo několik nápadů, jak projekt pojmout. „Většina z nich pracovala s odrazy světla, které se špatně znázorňují vizualizacemi, proto jsme se s klientem rozhodli pro vybrané nápady vytvořit fyzické prototypy v měřítku 1:1, na kterých jsme mohli koncept doslova naživo zažít a rozhodnout, který je ten správný,“ vzpomínají Mlynář s Pechalem.
Výzvou bylo podle designérů zpracovat téma tak, aby oslovilo široké spektrum návštěvníků Signal Festivalu a aby si každý odnesl zapamatovatelný zážitek. Stejně náročné bylo přenést objekty z papíru do reálné podoby – vtisknout jim formu, která bude elegantní, nerušivá, umožní hladkou interakci a zároveň obstojí z hlediska bezpečnosti ve venkovním prostředí při vysoké návštěvnosti.
„Překvapivé momenty jsme zažívali hlavně při hledání té nejlepší technologie pro povrchovou úpravu čoček. Byl to objevný proces plný testování a hraní si se světlem a odrazy,“ uvádějí Mlynář s Pechalem a dodávají: „Máme radost, že se nám podařilo vytvořit pro Signal Festival jednoduchou až analogovou instalaci. Je založená čistě na fyzice lomu světla a obešla se bez projekcí či displejů, kterými jsme v dnešní době obklopeni a často až přesyceni.“
Dlouhodobé využití
Zatímco designéry projekt přivedl k objevování nových přístupů a materiálů, a tím i k nové inspiraci pro budoucí projekty, Sazka jím pod křídly Allwynu rozvíjí dlouhodobou snahu přinášet dostupné a smysluplné zážitky ve veřejném prostoru. Dílo je také koncipováno jako odolné a dlouhodobě využitelné – Sazka plánuje objekt používat i po skončení Signal Festivalu.
Téma „Štěstí“ podle společnosti navazuje na DNA skupiny: inovace, odpovědný přístup a skutečné lidské příběhy, v nichž se okamžik náhody potká s okamžikem radosti. Světelný objekt v srdci Prahy odráží filozofii Allwynu a Sazky – přinášet lidem radostné chvíle a dávat jim společenský i kulturní rozměr.
„Štěstí je pro nás chvíle, kdy se všechno spojí ve správný okamžik – stejně jako u výherních příběhů, které s námi lidé prožívají. Instalací na Signal Festivalu chceme těmto momentům dát tvar, světlo a emoci a pozvat návštěvníky, aby je sami zakusili. Věříme, že si odnesou radost, inspiraci i krásnou fotku,“ říká Roman Kulifaj, manažer marketingové komunikace Sazky.
Už třináctý ročník Signal Festivalu nabídne dvě hlavní trasy – Centrum a Vinohrady – a celkem 17 instalací. Deset z nich je zdarma včetně projektu Štěstí. Dalších sedm je součástí placené zóny Signal Inside. Signal Festival též před pár dny otevřel ve Staroměstské tržnici svou vlastní stálou galerii digitálního umění Signal Space.
The post Odrazy světla jako záblesky štěstěny. Allwyn rozzáří Prahu fantazijní instalací appeared first on Forbes.