Slovenský národní vlakový dopravce ZSSK od poloviny března zpoplatní částkou jedno euro (zhruba 25 korun) prodej jízdenek u pokladen. Za nákup jízdenky ve vlaku bude účtovat příplatek tři eura. Výjimku budou mít například senioři a cestující při nákupu mezinárodních jízdenek.
Opatřením chce dopravce podpořit elektronický prodej. Český národní dopravce podobný krok neplánuje, k on-line nákupům chce cestující motivovat jinak.
„Už více než pětačtyřicet procent našich zákazníků nakupuje jízdenky on-line. Zavedením poplatků za servis chceme tento trend posílit a rozšířit využívaní našich digitálních služeb na co největší okruh cestujících,“ uvedl generální ředitel ZSSK Peter Helexa. Nákup on-line zpoplatněn není.
Dopravce uvedl, že prodej u pokladny ho přijde na více než jedno euro, zatímco u on-line prodeje náklady činí méně než 30 eurocentů, asi 7,5 koruny.
V současnosti cestující zaplatí ZSSK poplatek 1,50 až tři eura při nákupu jízdenky ve vlaku pouze v případě, že nastoupí v místě, kde byla otevřená pokladna.
Dopravce umožňuje nákup jízdenek také prostřednictvím vlastní mobilní aplikace, svého webu či krátkých SMS zpráv.
České dráhy podle mluvčího drah Filipa Medelského nákupy jízdenek přes e-shop nebo aplikaci Můj vlak zvýhodňují místenkou zdarma nebo doplňkovými informacemi například o poloze vlaku, mimořádnostech na tratích nebo indikátorem obsazenosti vlaku.
„Už nyní přitom vidíme, že takováto cesta nese své ovoce a drtivá většina jízdenek pořizovaných v rámci Tarifu ČD se prodává právě on-line prodejními kanály,“ dodal Medelský.
Společnost ZSSK letos v lednu promítla do cen jízdného zvýšení základní sazby daně z přidané hodnoty na třiadvacet z předchozích dvaceti procent a současně jízdné zaokrouhlila.
Předtím se ceny za cestování vlaky ZSSK v rámci závazku veřejné služby měnily v roce 2011. Dopravce uvedl, že každý den vypraví 1818 vlaků a přepraví přibližně 200 tisíc cestujících.
The post Offline přirážka. Slovenský vlakový dopravce zpoplatní prodej jízdenek u pokladen appeared first on Forbes.