Sobota 20. záříSvátek má Oleg Venku je 21 °C, Jasno

Ojetiny s pohonem všech čtyř kol do 200 tisíc korun? Dominuje Škoda či Dacia

CNN Prima News Před 2 hodinami

Pohon všech kol je u nových i ojetých aut stále žádanější. Ať už jde o jistotu na zasněžených silnicích, cesty na chalupu nebo občasné výlety mimo asfalt za rybařením nebo houbařením, čtyřkolky se těší velké popularitě i u normálních řidičů, kteří nejsou vyloženě off-roadovými nadšenci.

K TÉMATU: Na kvalitní ojetinu stačí 100 tisíc korun. Škodovka i Opel jsou sázkou na jistotu

SUV, kombíky i terénní vozy s pohonem všech kol jsou už zpravidla servisně náročnější než konkurence s pohonem pouze jedné nápravy, ale díky obrovskému trhu s ojetinami lze sehnat solidní vůz i s relativně nízkým rozpočtem do 200 tisíc korun. Z toho důvodu jsme připravili přehled pěti doporučených aut se čtyřkolkou, která nestojí majlant a jsou sázkou na jistotu.

Škoda Octavia Scout

Tohle je ideální volba pro všechny odpůrce SUV, co však hledají podobnou průchodnost terénem. Škoda Octavia Scout na základech druhé generace modelu nabízí kombinaci praktičnosti kombíku se zvýšeným podvozkem a osvědčeným pohonem 4x4 s mezinápravovou spojkou Haldex. V našem rozpočtu ji seženete s benzinovým motorem FSI i populárním turbodieselem TDI.

Výhody: Velký kufr, univerzální využití a slušný komfort.

Nevýhody: Turbodiesely mohou vyžadovat dražší opravy turbodmychadel nebo dvouhmotových setrvačníků a ojetiny se často prodávají s vysokým nájezdem kilometrů.

Dostupnost: Stabilní nabídka na českém trhu, zejména ve verzích 2.0 TDI.

ČTĚTE TAKÉ: Na kvalitní ojetinu stačí 100 tisíc korun. Škodovka i Opel jsou sázkou na jistotu

Dacia Duster

Na našem seznamu nesmí chybět ani další stálice na českém trhu, jakou je Dacia Duster. Duster je cenově nejdostupnější SUV s pohonem všech kol, které se dá na českém trhu pořídit. V rozpočtu do 200 tisíc se objevuje zejména první generace produkovaná po roce 2010, často s naftovým motorem 1.5 dCi nebo benzinovou 1.6. U tohoto modelu se však musíte připravit na stárnoucí levné dílenské zpracování, které může působit lacině.

Výhody: Nízká pořizovací cena a levné díly a jednoduchá technika, která se snadno opravuje.

Nevýhody: Horší odhlučnění a zpracování interiéru, některé diesely 1.5 dCi mohou trpět na problémy se vstřikováním.

Dostupnost: Na českém trhu je stabilní nabídka vozů s benzinovým i vznětovým motorem.

Subaru Forester

Subaru si na pohonu všech kol udělalo jméno a Forester je jednou z nejlepších voleb při hledání ojetiny s pohonem všech kol do 200 tisíc korun. Je technicky jednoduchý, má poctivou stálou čtyřkolku a spolehlivé benzinové motory. V našem rozpočtu do 200 tisíc sice seženete hlavně starší generace, ale i ty pořád nabízejí vysokou mechanickou odolnost i dobrou průchodnost terénem.

Výhody: Robustní pohon všech kol a solidní životnost.

Nevýhody: Vyšší spotřeba benzinu a u starších vozů se vyskytuje koroze prahů a podvozku.

Dostupnost: V tuzemských inzercích je velký výběr, ale u dobře vypadajících aut dlouho nepřemýšlejte – rychle mizí.

Suzuki Jimny

Sázkou na jistotu je i populární Suzuki Jimny, které je další ikonou mezi auty s pohonem všech kol. Tenhle malý lehký off-road s poctivou konstrukcí s podvozkovým rámem a redukční převodovkou projede terénem, o jakém se nesnilo ani dnes nejprodávanějším SUV. Do 200 tisíc korun sice najdete jen starší kusy minulé generace, ale jejich jízdní vlastnosti v terénu jsou i nadále až bezkonkurenční.

Výhody: Off-road s rámovou konstrukcí a redukcí, malé rozměry pro parkování ve městech a jednoduchá technika.

Nevýhody: Malý zavazadlový prostor, horší jízdní komfort na asfaltových silnicích a sklony ke korozi podvozku a prahů.

Dostupnost: V inzerci se Jimny objevuje pravidelně, ale nabídka je menší než u Dusteru nebo Foresteru.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: TEST: Volkswagen Tayron s naftovým motorem je rodinným ideálem. V mnohém je lepší než Kodiaq

Toyota RAV4

Toyota RAV4 byla průkopníkem v segmentu malých SUV s pohonem všech kol a v současnosti je další ojetinou, která se vejde do našeho rozpočtu. Za 200 tisíc korun si můžete koupit první, druhou i třetí generaci modelu, který se u autorizovaných prodejců značky aktuálně prodává v nejmodernější čtvrté generaci. Všechny přitom nabízejí dostatečný komfort, prostornost a hlavně spolehlivý pohon všech kol.

Výhody: Pověstná spolehlivost Toyoty, ve své době šlo o jedno z nejpohodlnějších SUV, dobrá dostupnost i ceny servisu.

Nevýhody: Vyšší ceny na trhu, problémové turbodiesely 2.2 D-4D a u starších generací se objevuje koroze podvozku.

Dostupnost: Na českém trhu je stabilní výběr v řádu desítek kusů.

Na co si dát pozor při nákupu ojeté čtyřkolky?

Vždy zkontrolujte funkci pohonu všech kol, ať už trvalého, Haldexu s mezinápravovou spojkou, nebo přiřaditelných systémů, včetně uzamykatelných diferenciálů a redukčních převodovek. Stejně tak nepodceňujte kontrolu podvozku, protože s čtyřkolkami se mnohem častěji jezdí v náročnějších podmínkách. Rozhodně tedy nezanedbejte pečlivou kompletní kontrolu vybraného vozu, protože u pohonů 4x4 mohou být opravy závad výrazně dražší než u klasických aut.

MOHLO BY VÁS TO ZAJÍMAT: Kokain v rajčatech: Obviněný Slovák balil drogy do konzerv, měl k tomu speciální přístroj

Pokračovat na celý článek