Pondělí 05. květnaSvátek má Venku je 10 °C, Skoro Zataženo

„Partner všech dvojek“ končí. E-shop CZC se večer rozplyne v polském tržišti

Forbes Před 7 měsíci

Konec šestadvacetileté éry tuzemského obchodu s elektronikou nastane ve čtvrtek 26. září v 17 hodin. Tehdy se CZC.cz přesune na platformu polského megatržiště Allegro. 

Vědělo se to už pár týdnů. CZC.cz jako samostatný obchod s elektronikou končí a stane se součástí online tržiště, které vlastní polská skupina Allegro. Ta operuje na trhu střední a východní Evropy a CZC získala jako součást celé tehdejší skupiny Mall Group během velké akvizice v hodnotě 925 milionů eur (tehdy zhruba 23,5 miliardy korun). 

„Dovolujeme si Vás ujistit, že tato změna neovlivní Vaše dosavadní nákupy a práva s nimi spojená. Vaše nákupy provedené před přesunem na novou platformu budou vyřízeny tak, jak jste zvyklí,“ napsal e-shop svým zákazníkům pár dnů předem. Dnes se stane záložkou na webu Allegra.

Příběh CZC začal v roce 1998 v nenápadném domku v pražských Strašnicích. CD mechanika Lite-ON pak byla prvním produktem, který malá firma s tehdejším názvem Czech Computer prodala. 

U začátků stál Josef Matějka, tehdy student ČVUT, dnes jeden z nejzkušenějších lidí v oblasti e-commerce v zemi. Dnes akcionář Wilio.com, zakladatel Oxyshopu a akcionář DIVR Labs.

Dařit se jim začalo rychle. V roce 2003 přišla miliontá objednávka, v roce 2006 první Křišťálová lupa za nejlepší e-shop roku, v roce 2008 překonali miliardu v obratu a začali přijímat karty. V roce 2011 firma změnila jméno na CZC.cz a za tři roky už v účetnictví svítil obrat 2,4 miliardy. A tak by se dalo pokračovat. 

info Zakladatel CZC Josef Matějka. Foto Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Zakladatel CZC Josef Matějka. Foto Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

Další milník přišel v roce 2016. Tehdy zakladatel Josef Matějka prodal firmu do rukou Mall Group a z role podnikatele se stal hlavně investorem. CZC čekala nová éra.

Největší konkurent Alzy na domácím trhu se nebál veřejně mluvit o své pozici dvojky a pracoval s tím i marketingově a vlastně si v reklamách utahovat sám ze sebe. Z té doby pocházejí reklamní slogany „Dvojky to umí taky“ nebo „Oficiální partner českých dvojek“. 

Před obchodem roku 2022, který uzavřeli tehdejší investoři Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, EC Investments Daniela Křetínského a PPF Group, když prodali téměř celý vehikl Mall Group do polských rukou, mělo CZC.cz podle veřejných zdrojů tržby 5,5 miliardy korun a sedm desítek kamenných poboček. Investoři ale dlouhodobě podnik podporovali významnými investicemi, zejména na celkovou modernizaci. 

Další část příběhu jednoho populárního brandu už tak úspěšná není. Proč to neříct otevřeně: dnešní optikou to byl začátek konce. Allegro postupně odepsalo až polovinu hodnoty Mall Group a polští majitelé začali intenzivně řešit, co s tím. 

„Usilujeme o ozdravení našich původních českých obchodů, které stále vykazují výsledky pod našimi očekáváními,“ řekl na jaře Forbesu Roy Perticucci, CEO Allegro Group. Cíl definoval jasně: transformovat Mall a CZC na efektivní obchodníky v rámci skupiny. 

A zvolili cestu, která začíná právě teď s koncem září, splynutím s online tržištěm Allegro.

Pokračovat na celý článek