Čtvrtek 01. květnaSvátek má Venku je 23 °C, Skoro Jasno

Pražské letiště chce po Uberu nemožné. Aby se stal klasickou taxislužbou

Forbes Před 2 měsíci

Už bezmála rok a půl je oficiální taxislužbou pražského letiště společnost Uber. Jízdu lze objednat v její aplikaci nebo přes speciální kiosky v příletové hale, kde je potřeba zadat telefonní číslo a e-mailovou adresu. Letiště nyní hledá řešení i pro cestující, kteří žádné osobní údaje poskytovat nechtějí.

„Letiště Praha aktuálně jedná se společností Uber o možnosti rozšíření stávajících taxislužeb o vozidla využívající systém tzv. ,na svítilnu‘,“ říká mluvčí letiště Denisa Hejtmánková. Tedy klasické taxi se svítilnou na střeše, kam člověk jednoduše sedne a po jízdě zaplatí v hotovosti nebo kartou podle toho, kolik ukazuje taxametr. 

Problém je, že tento model v rámci platformy Uberu není možný, minimálně podle loňského vyjádření šéfa české divize firmy Štěpána Šindeláře. „Je tam digitální stopa s cílem vytvořit v rámci platformy bezpečné prostředí. Mimo platformu jízda proběhnout nemůže,“ sdělil Šindelář Forbesu v září

Argumentoval i zákonem o silniční dopravě, podle kterého se služby Uberu řadí mezi taxislužby objednávané pomocí elektronických prostředků. Zákon v tomto případě dopravci ukládá povinnost zaslat každému cestujícímu po jízdě potvrzení na „jím uvedenou adresu elektronické pošty“. Takže bez e-mailové adresy to nejde.

Na dotaz, o čem tedy Uber momentálně s letištěm vyjednává, reaguje společnost pouze vágním prohlášením z tiskového oddělení: „Vždy jsme otevřeni novým příležitostem k rozšíření našich služeb a aktivně spolupracujeme s Letištěm Praha na dalším zlepšení uživatelského komfortu.“

Požadavek, aby nabídku doplnily klasické taxíky s taxametry, jde navíc proti původnímu záměru pražského letiště.

V tendru na exkluzivního dopravního partnera totiž kladlo důraz na to, aby cestující znali cenu jízdy předem. V minulosti se totiž objevila řada případů, kdy taxikáři na trase Ruzyně – centrum účtovali hlavně cizincům přemrštěné ceny.

info Foto Michael Tomeš
Štěpán Šindelář, country manažer Uberu pro Česko

Uber bude oficiální letištní taxislužbou, s výsostným právem parkovat přímo u terminálů, do září roku 2028. Pokud nenajde způsob, jak do své nabídky zařadit i službu pro „anonymní“ cestující, zváží letiště vypsání dalšího tendru. Pro klasickou taxislužbu. 

„Primárním cílem Letiště Praha je nalézt optimální řešení pro doplňkový produkt ve spolupráci se společností Uber. V případě, že by nedošlo k dohodě, Letiště Praha by zvážilo vypsání výběrového řízení na poskytovatele doplňkové taxislužby, která by byla s největší pravděpodobností provozována na expresních parkovištích a nebyla by tak v rozporu s nájemní smlouvou se společností Uber,“ popisuje Hejtmánková.

Téma letištních jízd bez nutnosti zadávat e-mail či telefonní číslo rezonovalo už pár měsíců po nástupu Uberu díky exministru financí Miroslavu Kalouskovi. „Chci taxíka, kterému zaplatím buď kartou, nebo v hotovosti a dostanu účet. Tečka,“ posteskl si bývalý politik v listopadu roku 2023 na síti X.

Před chvílí jsem udělal na letišti Václava Havla neuvěřitelnou zkušenost, se kterou se nemohu smířit.
Přiletěl jsem z daleka, s těžkým kufrem, chtěl jsem si vzít taxi. Na nástupišti stála řada hezkých aut společnosti Uber. Nepreferuji sice tuhle značku, ale dobrá, asi má s…

— Miroslav Kalousek🇨🇿🇺🇦🇮🇱 (@kalousekm) November 5, 2023

Cestujících, kteří by vyžadovali pouze tento typ služby, je však podle zástupců Uberu i letiště minimum. „I když jejich počet není vysoký, vnímáme tento podnět jako příležitost k dalšímu zlepšení již nyní velmi dobře fungující služby, kterou neustále optimalizujeme a přizpůsobujeme potřebám našich cestujících,“ tvrdí Hejtmánková.

Uber vyhrál výběrové řízení na oficiální taxislužbu pražského letiště v roce 2022. Oficiální start provozu však oddálily intenzivní protesty předchozího provozovatele. Taxislužba Tick Tack rozhodnutí napadla u antimonopolního úřadu a proti potvrzení výsledku tendru se opakovaně odvolala.

Uber vyhrál s nabídkou osm korun za každého odbaveného cestujícího. Letiště Václava Havla jich loni odbavilo 16,35 milionu, takže Uber mu na ročním „nájmu“ zaplatil téměř 131 milionů korun. 

The post Pražské letiště chce po Uberu nemožné. Aby se stal klasickou taxislužbou appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek