V Praze na Andělu se otevřel koncept Pre-Loved od švédského gigantu H&M. Jako první projekt ve východní Evropě tak následuje obchody v Berlíně, New Yorku, Barceloně, Antverpách a dalších místech po světě, které nabízí vedle nového oblečení také to z druhé ruky. Nejde jen o nošené kousky z produkce H&M, ale o pečlivý výběr.
Proč padla volba právě na Prahu? „Tento region je velmi silný v segmentu second-handu. Polsko i Česko. Ale Praha vycházela podle čísel jako jedno z nejlepších míst, kde Pre-Loved uvést. Strategicky to byla také jasná volba, protože vaše hlavní město vnímáme jako to, co je second-handu velmi otevřené,“ prozrazuje Sofia Måhlén, Circular Business Models Team Lead.
Polský trh, který je v segmentu fashion zhruba třikrát větší než ten český, musí zatím počkat. Česko je v tomto ohledu pilotním místem, kde H&M zkouší, jak bude cirkulární model fungovat mimo západní metropole.
Tým kurátorů složený ze specialistů na trendy a buyerů vybírá jednotlivé kusy osobně, často s téměř sběratelským zápalem. V nabídce jsou archivní kousky H&M či COS, který je součástí skupiny Hennes Mauritz i kožené bundy z devadesátých let nebo třeba červené sako Yves Saint Laurent.
„Chceme ukázat, že i H&M může být vintage,“ říká jedna z nákupčích. Její nejoblíbenější kousek je právě starý kožený křivák H&M, který vnímá jako důkaz, že fast fashion dokáže mít trvanlivost a příběh.
Tým Pre-Loved konceptu pracuje jako módní redakce, sleduje přehlídky, trendy, materiály a potom začíná samotný lov. Spolupracují s platformou Sellpy, kde vyhledávají kvalitu, střih, i estetiku. Nejcennější jsou modely z kůže a denimu.
„Chceme, aby každý kus obstál sám o sobě, aby zákazníci mohli vrstvit a kombinovat. Koupit si džíny H&M a k nim vintage bundu Diesel, tak se to dnes nosí,“ vysvětluje tým buyerek.







„Jde o viditelnost a dostupnost, chceme, aby zákazník pochopil, že secondhand není alternativa, ale možnost, která má potenciál být skutečně stylová,“ tvrdí Sofia Måhlén.
Nově opravený obchod H&M na Andělu chce celkově působit jako místo pro lepší zážitek z nakupování obecně. Navržen je tak, abyste přehledně mohli vidět jednotlivé kusy oblečení a skládat z nich outfity, pánská sekce je zjednodušena tak, aby zákaznici nebloudili a rychle mohli nacházet vše potřebné.
Oddělení se second-hand zbožím zde nepůsobí jako nutný cenový kompromis, ale jako muzeum, odkud si můžete exponáty odnést.
The post Pre-Loved jako stálý trend. H&M přináší do Prahy kurátorovaný second hand appeared first on Forbes.











