Jedné z největších tuzemských rodinných firem roste další a již nyní stamilionová byznysová větev. Chytré výdejní boxy, za nimiž stojí Conteg Group, už jsou v Česku ve stovce obcí, kde postupně nahrazují klasickou poštu. Dalším cílem jsou například školy nebo sportovní centra.
Velký byznys patří i do nejmenší obce. V západočeském Podhradí žije jen několik stovek obyvatel, stejně tak v Hrčavě na úplně opačném konci republiky, v takzvaném Trojmezí poblíž společných hranic se Slovenskem a Polskem.
Spojuje je to, že do obou vesnic dodává své chytré boxy firma Conteg. Takových obcí už je po Česku stovka – pro rodinný podnik bratrů Víta a Vojtěcha Voláčkových to představuje další diverzifikaci byznysu.
Ten u Contegu stojí především na IT a průmyslových rozvaděčích a dalších komponentech pro datová centra.
Letos firma po čerstvých akvizicích dvou moravských továren Global Business a Spálovský (dodávajících například pro Siemens) míří obratově na dva a půl miliardy korun. Tedy na sto milionů eur, o čemž CEO Vít Voláček dlouhodobě říká: „To je pro mě standardní středně velká evropská firma.“
Zároveň řádově stovky milionů ročně již vygeneruje značka OX Point. Ta míří jak do nejmenších obcí, tak do firem či na exponovaná místa typu pražského letiště nebo Hlavního nádraží.
Nejde ale primárně o dalšího člena „velké bitvy výdejních boxů“, v níž se v Česku přetlačují hráči, jako jsou Alza, Zásilkovna, DPD a nově pod vedením Daniela Křetínského také GLS.
„Není náhodou, že hodně zásilkových boxů jsme instalovali v těsné blízkosti hranic s našimi sousedy. Nahrazujeme tam klasické kamenné pošty, které v poslední době ubývají. Zásilkové boxy jsou bezobslužné, takže fungují nonstop, což je jejich další neoddiskutovatelná výhoda,“ říká provozní ředitel OX Pointu Vladislav Král.
Jejich boxy totiž můžou posloužit i k tomu, abyste v několikasethlavé vesnici nechali starostovi či členům zastupitelstva požadované dokumenty. Jde nejen o úschovnu, ale také o elektronickou úřední desku, meteostanici či nabíječku na mobily. Displeje pak obce mohou používat i pro digitální reklamu.
„Starostové díky tomu posouvají úroveň doručovacích služeb mnohem výš a ocení to především lidé, kteří zásilkové boxy používají. A do toho jsme otevření dopravcům, doručuje k nám Balíkovna, DPD, One by Allegro a další,“ vyjmenovává Král.

Jejich chytrých boxů je v součtu po republice zhruba čtyři sta, například i v krkonošských Janských Lázních – v Karlovarském kraji pak podle Krále používá OX Point každá osmá obec. „Platí, že nejlepší marketing je osobní doporučení mezi starosty navzájem,“ dodává.
Další stovka boxů má přibýt do konce roku. A nejen pro obce, i interně pro firmy, pro autoservisy slouží typicky k předávání klíčů. Desítky si jich pak objednal Rohlík.cz Tomáše Čupra.
„Pochopitelně obsahují velký počet chladicích schránek, díky nimž je v něm možné bezpečně uložit i potraviny s nízkou trvanlivostí,“ dodává za OX Point Král s tím, že to opět vylepšuje servis pro menší obce.
Podle Víta Voláčka je další potenciální byznysovou větví dodávání boxů prostřednictvím developerů přímo do domácností. Vzhledem ke spolupráci s Balíkovnou jde o metaforické povýšení klasické pošty do 21. století – s tím, že kromě zásilek mohou boxy sloužit ke všem výše jmenovaným záležitostem, včetně doručení zmražených potravin.
Conteg se z Vysočiny prosadil do světa, hodně aktivní je na Blízkém východě, kde má rozvaděče i v nejvyšší budově světa, dubajském mrakodrapu Budrž Chalífa, či v mnoha projektech v byznysově dravě rostoucí Saúdské Arábii.
U OX Pointů je díky tomu všemu firma výrobně soběstačná, neboť má vlastní hardware, software, rozvody, chlazení i instalace.
A to otevírá další možnosti, třeba moderní úschovny s LED displeji a call centrem – nebo chytré zámky pro zaměstnanecké skříňky. Takových OX Point letos dodal sedm a půl tisíce pro globálního hráče Foxconn.
„Usnadňují manipulaci se skříňkami prakticky pro všechny, kteří pro společnost pracují. Zaměstnanci se už nemusejí spoléhat na klasické zámky a mají o starost méně. Bezpečnostní pracovníci Foxconnu zase získávají lepší kontrolu nad tím, kdo a jak schránky využívá, a to včetně dat,“ uzavírá Král s tím, že výhledově se podobné projekty nabízejí i pro školy či sportovní centra.
The post Předat doklady, nabít mobil. Miliardová firma dodává chytré boxy firmám i obcím appeared first on Forbes.