Necelých 23 procent vozidel se u nás podle dat společnosti Cebia prodává bez platné STK. Pokud nové nařízení vstoupí v navrhované podobě v platnost, budou u nich prodejci muset znaleckým posudkem doložit, že se nejedná o vozidlo na konci životnosti, tedy zjednodušeně řečeno vrak určený již jen ke sešrotování.
Nařízení, na němž se v červnu shodli ministři životního prostředí unijních států (tzv. Evropská rada) se týká cirkulární ekonomiky vozidel. Kromě toho, že se podle něj má mj. zvýšit podíl recyklovaných plastů v nových automobilech, má zamezit prodeji a vývozu vraků, které se mají transparentně zlikvidovat a recyklovat.
Platit bude bez výjimek a po celé EU, nejedná se totiž o tzv. směrnici, která by se musela překlápět do místních zákonů. Prodávající podle něj budou muset zájemcům nebo úřadům předložit dokument, že nejde o vrak, buď dokladem o platné STK, nebo zmíněným znaleckým posudkem. Bez těchto dokumentů nebude vozidlo možné ani vyvézt do jiné země.
Nové povinnosti se kvůli zachování kulturního dědictví vyhnou jen veteránům a také prodeji, resp. převodu aut mezi dvěma soukromníky (v Česku tvoří podle Cebie 60 procent trhu), pokud ale nedojde k prodeji online. Tady ještě není jasný výklad termínu prodeje online: německý magazín Auto motor und sport uvádí, že se jedná o jakýkoli prodej s využitím elektronických platforem (tedy i inzertních serverů), výjimka by se tak vztahovala typicky na prodej mezi dvěma známými, přepisy v rodině atd. Autobazary nicméně budou muset podle návrhu stav vozidla dokládat vždycky a příslušné dokumenty navíc dva roky ukládat.
Předpis se tak snaží znemožnit prodej aut, která shořela, byla vyplavená, mají neopravitelné poškození struktury karoserie a bezpečnostních prvků. Zvažovat se musí i stav vozidel, která poslední dva roky neprošla technickou kontrolou, nemají VIN, pojišťovny je v minulosti označily za ekonomickou totální škodu po havárii, vyžadují výměnu motoru nebo převodovky a další. Přesný seznam posuzovaných bodů uvádí nařízení ve své první příloze.
Unie a s ní i české ministerstvo životního prostředí, které má nové nařízení u nás v gesci, si od změn slibuje zlepšení stavu unijního a potažmo i českého vozového parku.
"Striktnější kontroly při převodu ojetých vozidel zajistí především vyšší bezpečnost na silnicích, protože zabrání se tomu, aby se těžce poškozená nebo technicky nezpůsobilá auta dál používala. Dále budou tato opatření motivovat k rychlejšímu vyřazování vozidel, která už neplní bezpečnostní ani ekologické standardy," vysvětluje mluvčí ministerstva Veronika Krejčí.
Ke zlepšení by podle ní mělo dojít i na trhu s ojetinami. "Kupující budou také lépe chráněni před podvody, protože prodávající budou muset doložit technický stav vozidla a případné předchozí škody. Dále se zpřehlední také trh s ojetými vozidly. Prodejci už nebudou moci zatajit, že vůz byl v minulosti ekonomickou nebo technickou totální škodou," dodává.
Platí to zejména v případě, že k vozidlu bude doložený znalecký posudek, v protokolu z STK, kterou mají více než tři čtvrtiny v Česku prodávaných aut, se předchozí škody objevit nemusí. "Při STK se například nekontroluje, zda má automobil skutečně namontované airbagy, což vozidla po totálních haváriích, která se prodávají jako dříve nehavarovaná, zpravidla nemají, přestože kontrolky ukazují, že airbagy jsou funkční," varuje Barbora Minksová ze společnosti Cebia.
Povinnost doplnit u ojetin STK podle Minksové zákazníky příliš nezatíží. "Náklady na provedení STK jsou vzhledem k prodejním cenám vozidel minoritní, a proto bychom neočekávali žádný dramatický nárůst ceny, pouze tedy v řádech několika tisícikorun, které by stejně musel kupující za STK zaplatit po koupi auta," říká.
Velkých prodejců se nařízení nejspíše příliš nedotkne, auta bez platné technické neprodávají. "Carvago dodává pouze prověřené vozy v dobrém technickém stavu, navíc relativně mladé - s mediánovým rokem první registrace 2020 a nájezdem pod hranicí 65 000 km. Velmi stará, bouraná nebo jinak poškozená auta pak neprodáváme vůbec," říká Jakub Šulta zakladatel online tržiště s auty Carvago.
Šulta se bojí toho, aby se z nařízení nestalo zbytečné administrativní břemeno na poctivé zákazníky a prodejce. Vnímá ale i pozitiva: "Opatření, pokud bude nastaveno správně, by mohlo významně zasáhnout nepoctivé obchodníky, kteří vyvážejí hlavně z Německa na jihovýchod Evropy vozy v katastrofálním stavu a uvádějí je znovu do provozu, mnohdy značně pochybnými metodami."
Chystaný předpis přináší změnu i pro pojišťovny. Ty zatím určují jen tzv. ekonomickou totální škodu, tedy situaci, kdy se auto po nehodě již finanční nevyplatí opravit, protože náklady na uvedení do provozuschopného stavu převyšují tržní hodnotu vozidla. Nově by jim přibyla povinnost odhalovat tzv. technické totální škody, tedy situace, kdy auto již není vůbec možné opravit.
"S rolí pojišťoven při posuzování technické totální škody nesouhlasíme, a to zejména proto, že pojišťovny nemohou rozhodovat o vlastnickém právu majitelů vozidel a k posouzení provozuschopnosti a opravitelnosti vozidla jsou povolanější stanice technické kontroly," vysvětluje mluvčí České asociace pojišťoven Tomáš Pavlík.
Znění nového předpisu ještě není finální a bude se nejspíše měnit. Evropská rada bude nyní jednat s Evropským parlamentem a komisí o finálním znění a až následně proběhne hlasování. Auto motor und sport předpokládá, že by nová směrnice mohla platit od příštího roku.