Pátek 24. říjnaSvátek má Venku je 8 °C, Zataženo

Propad o 1,7 miliardy dolarů. Proč se třese trh s herními předměty v Counter-Striku?

Forbes Před 4 hodinami

Představte si situaci, že dlouhodobě investujete do zlata. Díváte se, jak rok od roku jeho hodnota roste, a těšíte se, že poroste dál. Jednoho dne se probudíte a zjistíte, že vědci vynalezli způsob, jak přetavit pět stříbrných prstenů tak, že z nich vznikne jeden prsten zlatý. Hodnota zlata v reakci na to klesne o většinu své hodnoty. Přesně to se ve čtvrtek stalo na tržišti s virtuálními předměty v kultovní videohře Counter-Strike 2.

Ekonomika nejhranější videohry světa, Counter-Strike 2, zažila otřes. Trh s herními předměty na platformě Steam ztratil za jediný den 1,74 miliardy dolarů, tedy 28 procent své celkové hodnoty.

Tuhle kultovní taktickou střílečku z první osoby hraje denně více než milion uživatelů z celého světa. Pořádají se v ní turnaje o miliony dolarů a historie hry sahá čtvrtstoletí do historie. Střílečka takové množství hráčů nalákala i proto, že je dnes už zcela zdarma.

Většina tržeb společnosti Valve, která za CS2 stojí, pochází z videoherních kosmetických předmětů, vzhledů zbraní. Ty se poté ještě přeprodávají mezi samotnými hráči na tržišti, které sama Valve provozuje. Předměty přitom neposkytují žádnou kompetitivní výhodu oproti soupeři. Pokud tedy nepočítáme závist.

Vzácné vzhledy zbraní se získávají otevíráním virtuálních beden, takzvaných loot boxů. Šance, že v něm bude něco opravdu cenného, je nízká. Spousta hráčů tak utratí stovky či tisíce dolarů za prakticky bezcenné vzhledy.

To se teď ale částečně mění a tím se dostáváme k připodobnění se stříbrnými prsteny. Vývojáři totiž do hry zavedli možnost „přetavit“ pět předmětů nižší kvality „Covert“ v předměty té nejvyšší kvality „Extraordinarily Rare“, mezi které patří zejména vzhledy pro nože a rukavice (jakkoli bizarně to zní).

Na cenu předmětů přitom mají vliv ještě jejich další vlastnosti, jako například přítomnost počítadla zabití.

Hráči, kteří ve svém inventáři tyto vzácné předměty drželi s vidinou dalšího růstu jejich ceny, teď na sociálních sítích, zejména na Redditu, vyjadřují vcelku pochopitelné rozhořčení. Jejich pistole, pušky, brokovnice, nože a rukavice ztratily na hodnotě stovky až tisíce dolarů, často více než polovinu své hodnoty.

info Zdroj Steam
Hodnota jednoho z nejžádanějších předmětů klesla za pár hodin o téměř tisíc dolarů

Jiní se ale na změně snaží vydělat. Podobně jako v jiných sběratelských a investičních oblastech, i v Counter-Strike 2 se objevili „skalpeři“, tedy hráči, kteří se zaměřují na nákup levnějších předmětů a jejich následný prodej za mnohem vyšší ceny.

Virtuální nůž za cenu luxusního bytu v Praze

Nejdražší skiny v Counter-Strike před nejnovější změnou dosahovaly cen, které převyšovaly hodnotu luxusních automobilů nebo nemovitostí. Například nůž Karambit | Case Hardened s unikátním vzorem Blue Gem (pattern #387) se prodal za více než 1,5 milionu dolarů, v přepočtu přes třicet milionů korun. Je považován za nejcennější skin v historii hry.

Dalším extrémně vzácným kouskem je AK-47 | Case Hardened se vzorem #661, jehož cena se může vyšplhat až k milionu dolarů, zejména pokud je ve stavu Factory New a obsahuje vzácné samolepky.

Skalpeři jsou hráči velmi zruční ve sledování změn na trhu a dokážou (i za pomoci nejrůznějších automatických botů) rychle využít příležitostí, které se naskytnou, když dojde k velkému poklesu hodnoty, nebo naopak náhlému nárůstu poptávky po konkrétním vzhledu. Právě i činnost skalperů způsobila to, že ty opravdu nejvzácnější předměty na herním trhu prakticky nejsou k zakoupení. Hned, jak se na něm objeví, je někdo z hráčů koupí. Cena předmětů tak opět pomalými kroky roste, avšak zdaleka nedosahuje původních čísel.

info Zdroj Valve
I takhle může vypadat skladiště herních předmětů hráče, který s herními předměty obchoduje

Vyznat se v tomto trhu, ač virtuálním, vyžaduje znalosti, likviditu, zkušenost a trpělivost, podobně jako kterékoli jiná investiční disciplína. Trh v Counter-Striku je však o to složitější, že nad ním mocnou rukou vládne „centrální banka“ v podobně Valve.

Proč se americká společnost dobrovolně rozhodla srazit hodnotu trhu, který prakticky sama ovládá? O tom se hráči jen dohadují, protože firma s žádným oficiálním stanoviskem nepřišla. Důvodem může být ale například snaha učinit i velmi vzácné předměty dosažitelnější pro běžné hráče.

Dlouhodobě totiž vývojáři, nebo přesněji obchodní oddělení Valve, čelí kritice za to, že kvůli lákavým „dropům“, tedy možným odměnám z beden, přivádějí mladé hráče, zejména děti, k hazardu.

The post Propad o 1,7 miliardy dolarů. Proč se třese trh s herními předměty v Counter-Striku? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek