Svět vysoké hodinařiny je seriózní, sofistikovaný a konzervativní. Danar Widanarto není ani jedno z toho, a přece v něm zanechává velkou stopu. Německý influencer narozený v Indonésii spojuje hodinky a módu a snaží se vnést do komunity kolem haute horlogerie barevnost a uvolněnost.
Na pražském veletrhu Salon Exceptional Watches se počátkem listopadu skvěly – hodny jeho názvu – skutečně výjimečné hodinářské kousky. Dalo by se říct, že nebyly k přehlédnutí, ale ve skutečnosti nebyl na Žofíně k přehlédnutí především někdo úplně jiný.
Danar Widanarto měl na sobě tolik hodinek, že by posloužil jako výstava sám o sobě. Zhruba sedm desítek jich nosí na svém saku na oborové akce, jako je právě český SEW nebo světové veletrhy typu Watches and Wonders či Geneva Watch Days.
Zejména díky tomu se stal jedním z nejznámějších hodinářských influencerů. Nenadchne hardcore fanoušky, kteří hledají nejčerstvější informace o novinkách nebo detailní technické analýzy jednotlivých kusů. Zaujme ale ty, pro něž je hodinařina možná příliš vážná, možná moc uzavřená až nedostupná.
„Hodinky jsou pro mě doplněk, který může bezvadně zkompletovat jakýkoli váš outfit,“ tvrdí muž vystupující rovněž pod pseudonymy Mr. Watches nebo Chronondo. „Když recenzuju hodinky, nedělám hodinový deep dive. Ale řeknu, že by se jejich barva mohla hodit třeba k těmto oděvům.“
Narodil se ve vesnici Delanggu ve Střední Jávě, ale když mu bylo jednadvacet, odstěhoval se do Německa, aby si procvičil jazyky. A už zůstal, nyní pracuje v Kolíně nad Rýnem jako concierge v luxusním Excelsior Hotel Ernst.
Po přistěhování do Evropy si stále častěji všímal luxusních hodinek na zápěstích stylových Evropanů a zajímal se o sběratelství. Jeho samotného odmala bavila móda, jako správný Indonésan si rád hrál s barvami a jednou se ho známý zeptal, proč nezačne své outfity ukazovat online. Tak si před deseti lety založil Instagram, kde kombinoval módu a hodinky.
Jenže influencerem chce být dnes kdekdo a zaujmout není nic jednoduchého. Widanarto oslovoval ke spolupráci různé značky a dlouhé roky slýchával odmítnutí. „Byl jsem z toho trochu frustrovaný. Co mám dělat, aby mě uznali jako sběratele?“ vzpomíná.
A tak přišel s nápadem na hodinářské sako. Inspiroval se při tom svoji domovinou, jelikož pouliční prodejci na Bali nabízejí hodinky (všelijakých) kvalit našité na vnitřní straně svých oděvů. „A jsou to všechno padělky. Tak jsem si říkal: Co kdybych to udělal obráceně? Nosil hodinky našité venku a všechny by byly pravé?“ vzpomíná.
Svůj výtvor poprvé ukázal na dnes už neexistující výstavě Baselworld v roce 2019. „A odezva byla úžasná,“ vzpomíná. Fotka jeho nového módního doplňku se rychle stala virální, Widanartova popularita rostla a čím dál více značek ho začalo registrovat a toužily s ním navázat spolupráci. Saka přibývala další a byla stále vyzdobenější.
Widanarto začal objíždět veletrhy a točit různá vtipná videa, do nichž se snaží zapojovat i ředitele samotných značek, aby přiblížil lidi, kteří za známými brandy stojí. Na Instagramu má přes 150 tisíc sledujících, na TikToku přes 200 tisíc.
Populární se stala také videa s jeho indonéskou babičkou, která se snažila vyslovovat jména světových značek. „Byl to nápad out of the box a ujal se,“ pochvaloval si.
Ne všechna videa jsou ale jen odlehčená. V prosinci 2023 se přiznal, že mu jedno z jeho šesti „hodinářských“ sak ukradli na hotelu. „Zrovna to nejvyzdobenější. Nebyly tam sice úplně nejdražší hodinky, avšak měl jsem k němu velký emoční vztah,“ líčí Widanarto.
Co ale následovalo, to ho zasáhlo emotivně ještě více – v pozitivním slova smyslu. Vyvěsil na sociální sítě prosbu, zdali by mu followeři nepomohli dát jeho sbírku znovu dohromady. A najednou mu přišel první balíček. Pak druhý. „Říkal jsem si, že maximálně jich bude deset, dvacet…,“ vybavuje si.
Nakonec jich přišlo více než 110. Zhruba šedesát procent od sběratelů, zbytek od samotných značek. Dostal třeba hodinky od sběratele ze Singapuru, které on obdržel jako odměnu za ukončení vojenské služby. Zaujmou ale i primky, na nichž má vygravírované své jméno. „Často mě dojímalo, když jsem si četl ty vzkazy k nim přiložené.“
A tak z nich udělal sako nové, které má na sobě i ve chvíli, kdy se potkáváme a můžete ho vidět na okolních fotografiích. Připomíná vojenskou uniformu a hodinek na něm nosí několik desítek. „Chtěl jsem tam dát všechny, co mi dorazily, ale proneslo by se to, vážilo to asi patnáct kilogramů. Teď jsem to snížil na deset kilo,“ usměje se; hodinky má i na obou zápěstích.
Influencerství a cestování po výstavách a veletrzích bere jako zajímavý přivýdělek, živit se tím nyní nechce. Stačí mu, když jeho videa zlepší den někomu po náročném dnu na podobné hodinářské akci.
„Kdo ví, jak dlouho vydrží hodinářské influencerství jako obor? Svoji práci v hotelu dělám s vášní a bude potřeba vždycky. Proč bych se jí vzdával?“
The post Rebel v seriózním světě. Influencer pojí hodinky a módu, jeho saka se stala virálními appeared first on Forbes.











