Pondělí 09. červnaSvátek má Venku je 13 °C, Polojasno

Reebok za pár korun? Když e-shopy chybují, zákazníci často končí s prázdnou

Forbes Před 5 hodinami


Web sportovní značky Reebok o víkendu nabízel své zboží za směšné částky – kvůli přepočtové chybě se desítky položek prodávaly za zlomek původní ceny. Místo eur byla cena v korunách a zákazníci neváhali a hromadně nakupovali. Zda se svého zboží dočkají, je ovšem zatím ve hvězdách. Obdobné situace totiž v minulosti obvykle končívaly spíše zklamáním zákazníků.

Podobnou vlnu zájmu a následného rozčarování způsobil českým zákazníkům v roce 2010 například internetový obchod kasa.cz, který prodával o tisíce levnější telefony Sony Ericsson, Nokia a Samsung nebo Alza.cz, když se na jejím webu kvůli chybě objevily mobilní telefony za pouhých 11 korun.

Alza se do podobné situace dostala i o pár let později – tehdy nabídla iPhone 6, který se na e-shopu krátce nabízel za necelé dva tisíce korun, tedy zhruba desetinu své běžné ceny. V obou případech Alza objednávky zrušila s odvoláním na zjevnou chybu a zákonné možnosti stornování.

Do klubu e-shopových „hříšníků“ se v roce 2017 přidal také HP Market, oficiální distributor značky Hewlett-Packard. Na svém webu tehdy omylem nabízel notebooky za 1 300 korun místo běžných 13 tisíc. Zákazníci neváhali a nabídku hromadně využili – zboží bylo během chvíle „vyprodané“. Obchod však vzápětí všechny objednávky zrušil s odůvodněním, že šlo o zjevnou chybu, a veřejně se omluvil. 

Ani to ale neodradilo nespokojené zákazníky, z nichž někteří podali stížnost k České obchodní inspekci a jeden případ skončil dokonce u soudu. Ten nakonec dal za pravdu prodejci – tak výrazný cenový rozdíl podle něj nemohl kupující považovat za reálný.

Boty Lacoste za 38 korun

V září 2021 omylem nabízelo Zalando Lounge boty Lacoste za pouhých 38  korun. Nabídka byla během několika hodin zrušena a e-shop chybu označil za technický problém. Česká obchodní inspekce i právní experti potvrdili, že šlo o „zjevný omyl ceny“, který průměrný zákazník musí rozpoznat, a proto obchodník nemusel zboží dodat.

V roce 2022 rozvířila vody i chyba českého distributora LEGO. Prémiové stavebnice za tisíce se na e-shopu náhle objevily za pár stovek. Nadšení fanoušci nakupovali jako o život, ale radost rychle skončila – obchod všechny objednávky zrušil s tím, že šlo o technický omyl. Místo levného Millennium Falcona tak zůstaly jen oči pro pláč… a prázdný košík.

Marc Jacobs za cenu poštovného

Podobné cenové karamboly se rozhodně neodehrávají jen na českých e-shopech. V roce 2022 si lidé v zahraničí mohli díky chybnému slevovému kódu ulovit luxusní kabelky od Marca Jacobse prakticky zadarmo: stačilo zaplatit poštovné a DPH.

Sen o designerském úlovku ale rychle vzal za své: značka objednávky stornovala a vysvětlila, že šlo o pouhou chybu, na kterou se žádná „sleva století“ nevztahuje.  Evropská legislativa pak zákazníky uzemnila dodatkem, že „rozumný zákazník“ má vědět, že kabelka za cenu bonboniéry je víc než podezřelá.

Potraviny za desetinu ceny

Občas zákazníkům štěstí opravdu přeje — třeba letos v květnu, když britský e-shop s potravinami Deliveroo omylem nabídl lidem možnost nakoupit zásoby potravin za desetinu běžné ceny při nákupu nad sto liber. E-shop sice chybu během devadesáti minut opravil, ale místo tradičního storna tentokrát objednávky férově potvrdil a zboží zákazníkům opravdu doručil.

Shrnuto a podtrženo: chyby v cenách na e-shopech nejsou nijak výjimečné a občas dokážou způsobit pořádný poprask. Ať už jde o tenisky za cenu kafe, iPhone za pár stovek nebo kabelku za cenu poštovného, obchodníci mají v rukávu právní argumenty, které jim často dovolí objednávky zrušit.

Evropské právo i zkušenosti z tuzemska ukazují, že „rozumný zákazník“ má poznat, kdy jde o omyl, a takové slevy nelze automaticky považovat za závazné. Občas se ale najdou i případy jako u britského Deliveroo, kdy se štěstí přikloní na stranu kupujících…

The post Reebok za pár korun? Když e-shopy chybují, zákazníci často končí s prázdnou appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek