Strmě rostoucí počty klientů a jimi proinvestovaných peněz hlásí z Česka provozovatelé velkých i malých investičních aplikací. Za dobrými čísly stojí relativně dobrý stav trhů, ale také změna návyků investorů a mnohem větší zájem žen.
Jednou z aplikací, kterým se aktuálně daří nejlépe, je Investown. Ten umožňuje investovat i malými částkami do vznikajících nemovitostí, což si Češi očividně oblíbili – obrat společnosti loni vzrostl o více než 146 procent na 197 milionů korun a dnes u ní klienti měsíčně nechají přes čtvrt miliardy korun.
„Za poslední měsíce a roky vnímáme na platformě velmi významný růst, a to jak v počtu uživatelů, tak v objemu proinvestovaných prostředků,“ říká ředitelka marketingu společnosti Iva Janoušková. Podle ní se už 120 tisícům klientů podařilo dohromady proinvestovat více než osm miliard korun.
Ani s takovými výsledky však Investown nedosahuje na Revolut, který v březnu překonal jeden milion českých klientů a jen letos jejich počet zvýšil o 45 procent. Mnozí ho sice používají pouze jako bankovní účet pro každodenní platby, i tak je ale o jeho investiční funkce zájem.
Podle dat Revolutu se proto průměrné investiční portfolio Čechů pohybuje kolem více než sto tisíc korun. Tím se řadíme mezi top desítku zemí s nejvyšší investiční bilancí v Evropském hospodářském prostoru.
„Vede to k tomu, že naše příjmy z wealth divize vzrostly v roce 2024 o pozoruhodných 298 procent, což dokazuje, že nám zákazníci svěřují stále větší objem svých peněz,“ pochvaluje si Rolandas Juteika, vedoucí oddělení správy majetku a obchodování v Revolutu.
Podobně dobře jsou na tom i menší společnosti nabízející investiční aplikace. „Každý rok máme o třetinu více klientů. Aktuálně jich je skoro 22 tisíc,“ vypočítává CEO Direct Fondee Laureen Höllge a dodává, že díky nedávnému spojení se skupinou Direct mají ambici růst ještě rychleji a přidávat do aplikace nové investiční produkty.
Změna preferencí i více investorek
Podle Höllge je za současným úspěchem aplikací mimo jiné to, že se dokázaly stát normální platformou pro investování, které se zákazníci nejen nebojí, ale zároveň dokáže oslovit i lidi, kteří dosud neinvestovali.
„S rostoucí bází klientů a nespočtem průzkumů, které průběžně realizujeme, vidíme, že zatímco před lety bylo individuální investování prostřednictvím aplikace záležitostí spíš pro lidi s velmi pozitivním vztahem k technologiím a investování, postupem času se stává normou pro stále rozmanitější část populace,“ vysvětluje Höllge.
K tomu se vztahuje i nárůst počtu investorek, které dlouho byly v jasné menšině. „Loni jsme zaznamenali první měsíce, kdy mezi novými klienty ženy dokonce převládaly. To je podle nás velmi podstatný posun ve vnímání investování jako něčeho, co není určeno jen určité části společnosti, ale pro každého,“ dodává CEO Direct Fondee.
To odpovídá i datům Generali Investments z letošního července, podle kterých měla tou dobou v Česku zkušenost s investováním téměř polovina žen, z nichž třetina se do investování pustila teprve v posledních pěti letech.
V mezinárodním měřítku pak Revolut za loňský rok zjistil, že ženy v aplikaci dosáhly o čtyři procenta vyššího zisku než muži. Kromě toho také otevřely o 31 procent více účtů než v roce 2023.
Pro začínající investory je podle společností uklidňující transparentnost aplikací. „Na tu klademe velký důraz a uživatelé mají přístup ke všem důležitým informacím o projektech, což jim umožňuje činit informovaná rozhodnutí,“ tvrdí Janoušková.
Podobně jako řada dalších aplikací, Investown šel podle ní v transparentnosti ještě dále a zobrazuje také portfolia vedení společnosti. Každý se tak ještě před stažením aplikace může podívat, do kterých projektů dal vlastní peníze například generální ředitel společnosti Alan Pock či třeba právě Janoušková.
Pro nalákání těch, kteří nikdy neinvestovali, podle firem velmi dobře slouží i nízké požadavky na minimální vloženou částku. Ty podle Juteiky i Janouškové „demokratizují investování“. „Uživatelé mohou začít investovat již od pěti set korun, což činí dříve nedostupné nemovitostní investice přístupnými pro širokou veřejnost,“ vysvětluje šéfka marketingu v Investownu.
Na aktuální zájem o aplikace má ale jistě vliv také to, že když se trhům daří, lidé investují více a častěji – a to je podle Höllge obzvláště znát v posledních letech, kdy trhy rychle rostly a i přes pár letošních klopýtnutí stále rostou.
Že ale úspěch aplikací nestojí jen na stavu trhů, dokazují čísla Raiffeisen stavební spořitelny. „Naše aplikace Raiffeisen investice, kterou jsme představili před přibližně dvěma lety, si už stihla získat značnou oblibu. Aktuálně ji využívá téměř sto tisíc našich klientů, z čehož téměř polovina s námi začala investovat během posledního roku,“ uvádí za společnost Tereza Kaiseršotová.
Aplikace tedy roste, počty uživatelů webové verze se ovšem drží přibližně na stejné úrovni. „Dnes už u některých typů produktů, jako jsou například akcie, ETF nebo certifikáty, klienti zadávají prostřednictvím naší aplikace více než osmdesát procent pokynů,“ zmiňuje Kaiseršotová.
Ze zájmu o mobilní řešení financí těží i aplikace, které přímo investování nenabízejí – například Investika, která funguje primárně jako náhledová platforma pro přehled investic a vývoj jejich hodnoty.
„Přesto ji dnes využívá okolo třiceti tisíc uživatelů a i bez její aktivní propagace vidíme meziroční nárůst ve vyšších jednotkách procent. To potvrzuje, že i v tradičně konzervativním prostředí investičních fondů se aplikace stávají standardem a lidé chtějí mít své investice přehledně pod kontrolou, a to kdykoli a odkudkoli,“ podotýká Ondřej Karanský z Investiky.
Až na úrovni online her
Kdykoli a odkudkoli zmiňují jako to největší plus všechny z oslovených firem. „Není potřeba nikam chodit nebo někomu volat či psát, vše lze kdykoli a odkudkoli řešit. To šetří klientům čas a také peníze – jakmile investiční firma nemusí platit prodejce nebo kamenné pobočky, je možné snížit klientům poplatky,“ vyzdvihuje Höllge.
S rozšířením mobilních aplikací přišlo i umožnění sledovat vývoj portfolia v reálném čase, což je podle Karanského zásadní posun oproti době, kdy investování znamenalo složité papírování a osobní schůzky.
Podle něj je však nutné se zaměřit i na možná rizika – například to, že snadná dostupnost investic a jejich zjednodušení na úroveň „online hry“ může u méně zkušených investorů vést k impulzivním rozhodnutím, které v konečném důsledku mohou jít proti smyslu dlouhodobého investování.
Moderní investiční aplikace by proto podle něj měly být nejen technologicky vyspělé, ale také zodpovědné a edukativní. V nástrojích, které umožňují přímo a online investovat do rizikových nástrojů typu CFD i běžným investorům, by tak nemělo chybět dostatečné upozornění na rizika a osobní poradenství.
Nutnost poradenství
To si však společnosti, které se snaží přilákat do oblasti financí a investic i Čechy obávající se takových slov, uvědomují a právě o poskytnutí dostatečných rad se snaží.
„Zaměřujeme se především na využití umělé inteligence za účelem zlepšení zákaznické zkušenosti a poskytování investičního poradenství,“ říká Juteika. V Investownu už dnes nabízejí možnost propojení s kvalifikovaným finančním poradcem.
„Z řady výzkumů a také z mnohaletých zkušeností víme, že to je klíčové pro klienty, kteří si nejsou jisti svými investičními rozhodnutími, potřebují pomoci s nastavením strategie nebo zkrátka ocení osobní konzultaci a odborný pohled,“ přibližuje Patrik Novotný, ředitel pro strategii z Investony.
Také Raiffeisen stavební spořitelna plánuje spustit investiční poradenství, které má usnadnit investování především začínajícím klientům. Po vyplnění dotazníku jim společnost doporučí pro ně nejvhodnější produkt.
Firmy přitom nehodlají momentum ztratit a stále inovují i v jiných aspektech – aby přilákali nové zákazníky, ale také, aby se dokázaly vyrovnat s konkurencí na trhu, kde je investičních aplikací řada.
Zaměřují se tak i na rozšiřování služeb, kdy Direct Fondee hodlá v blízké budoucnosti vedle investic do ETF fondů nabízet také nákupy vybraných kvalitních firemních dluhopisů a Revolut plánuje přidávání dalších akcií, ETF, dluhopisů a nových tříd aktiv.
Vedle toho pracují i na expanzi do dalších zemí. Například investiční aplikaci pro celou skupinu Raiffeisen vyvíjejí přímo v Praze, už přes měsíc ji ale využívá také první tisícovka klientů v Chorvatsku.
„Příští rok tak již bude naše aplikace umožňovat klientům investovat ve čtyřech státech,“ přibližuje plány společnosti Kaiseršotová.
Informace obsažené v tomto článku mají výhradně informativní charakter a nepředstavují investiční poradenství. Nedoporučujeme jednat na základě těchto údajů bez předchozí konzultace s kvalifikovaným finančním poradcem. Investování je spojeno s riziky a rozhodnutí o investování jsou na vlastní odpovědnost. Výnosy z investice dosažené v minulosti nejsou zárukou výnosů budoucích.
The post Rekordní rok pro investiční aplikace. Za jejich úspěchem v Česku stojí i ženy appeared first on Forbes.











